تحلیل کیفی واسطهگری در بازار مسکن شهر مشهد: رویکردی جامعهشناختی به پدیدهای اقتصادی
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریاحمدرضا اصغرپور ماسوله 1 , مسعود چاری صادق 2 , غلامرضا صدیق اورعی 3 , مهدی کرمانی 4 , مهدی فیضی 5
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
4 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
5 - استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: بازار مسکن, نظریهی زمینهای, واسطه گری (دلالی) &ndash, مشاوران املاک,
چکیده مقاله :
این پژوهش به واکاوی تجربهی زیسته و شناخت ادراک عاملان بازار مسکن از واسطهگری بنگاهداران در این بازار میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش اکتشافی، از لحاظ فرایند اجرای پژوهش کیفی و از نظر نتایج پژوهش، کاربردی و از جهت معیار زمان، مطالعهای مقطعی (1396-1395) است. از تحلیل نظاممند مصاحبهی عمیق با 19 نفر از فعالان حوزهی بازار مسکن در مشهد به روش نظریهی زمینهای با رویکرد اشتراوس و کوربین، ابتدا 167 مقولهی فرعی، پس از چند مرحله کدگذاری، 19 مقولهی محوری و درنهایت براساس کدگذاری گزینشی پدیدهی مرکزی مشاور املاک به مثابهی واسطهی اقناعگر به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد پدیدهی مرکزی شناسایی شده تحت تأثیر مجموعهای از شرایط زمینهای شامل تخصصزدایی از حرفهی بنگاهداری و رونقیابی واسطهگریها در حیات کلان شهری، شرایط مداخلهای متشکل از فقدان نظارت کافی توسط متولیان، تجربه ی زیستهی بنگاهدار و فقدان شفافیت در اطلاعات بازار مسکن و شرایط علّی شامل فقدان سرمایه در نزد بنگاهدار، وابستگی اطلاعاتی کنشگران بازار مسکن به بنگاهدار، جایگاه تثبیت شده قانونی و دلال مسلکی بوده است. بر پایهی بخش دیگری از نتایج، عاملان اجتماعی مورد نظر (بنگاهداران)، راهبردهایی همچون اشباع اطلاعاتی، انتقال نقش، جانبداری منفعت طلبانه، پنهان کاری هدفمند و بهکارگیری روشهای خلاقانه اخذ میکنند که منجر به پیامدهایی شامل بازاندیشی معطوف به منفعت و تأثیرگذاری اغواگرایانه بر بازار مسکن میشود.
.