ارزیابی تاثیر سازههای اثرگذار بر رفتار حفاظتی نسبت به محیط زیست با تاکید بر تئوری انگیزه حفاظت دانش آموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: رفتار حفاظتی, محیط زیست, تئوری انگیزه حفاظت.,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه، ارزیابی تاثیر سازههای اثرگذار بر رفتار حفاظتی دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه 3 شیراز نسبت به محیط زیست با تاکید بر تئوری انگیزه حفاظت، بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر، به لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش انجام آن، در زمره پژوهشهای پیمایشی یا میدانی بود. همچنین از لحاظ زمانی، مقطعی و یک پژوهش توصیفی بوده، که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در این مطالعه دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه 3 شیراز به تعداد 4192 نفر بود که با توجه به جدول مورگان، 315 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. گردآوری اطلاعات آماری از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، به این دلیل که در این پژوهش یک تئوری که دارای یک متغیر وابسته بوده است مورد سنجش قرار گرفت. روایی متغیرهای پرسشنامه به وسیله آلفا کرونباخ برای این پرسشنامه به ترتیب دانش (72/0)، آسیبپذیری درک شده (85/0)، هزینه - دشواری (71/0)، کارایی (86/0)، شدت درک شده (83/0)، خودکارایی (63/0) و انگیزه حفاظت (73/0) تعیین شد.
یافته ها: نتایج آزمون پیرسون در این مطالعه نشان داد که بین متغیرهای دانش، کارایی، خودکارایی، هزینه دشواریی، شدت درک شده، آسیبپذیری درک شده با انگیزه حفاظتی رابطه مثبت و معناداری دارند. همچنین، نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که دانش زیست محیطی در رابطه با انگیزه حفاظت از محیط زیست دانشآموزان نقش واسطهی دارد.
بحث و نتیجه گیری: اگر بر درک دانشآموزان نسبت به اثرات تخریب محیط زیست و مباحث حفاظتی محیط زیست تاکید بیشتری صورت گیرد باعث می شود که دانشآموزان انگیزه بالاتری برای حفاظت از محیط زیست از خود نشان دهند. بنابراین، متغیر درک از حفاظت از محیط زیست میتواند مولفهی تاثیرگذار بر ارتقای انگیزه باشد که باید در برنامه ریزیهای آینده در کنار سایر مولفههای روانشناختی مورد توجه قرار گیرد
Introduction: The purpose of this study was to evaluate the impact of effective structures on the environmental protection behavior of high school students in the 3rd district of Shiraz with emphasis on the theory of conservation motivation.
research methodology: The current research, in terms of practical purpose and in terms of its method, was among survey or field researches. Also, in terms of time, it was cross-sectional and a descriptive research, which used the correlation method. The target statistical population in this study was 4192 high school students of district 3 of Shiraz, and according to Morgan's table, 315 people were considered as a sample. The sampling method was simple random. A researcher-made questionnaire was used to collect statistical information, because in this research a theory that has a dependent variable was evaluated. Validity of questionnaire variables by Cronbach's alpha for this questionnaire in the order of knowledge (0.72), perceived vulnerability (0.85), cost-difficulty (0.71), efficiency (0.86), perceived intensity (83. 0), self-efficacy (0.63) and protection motivation (0.73) were determined.
Findings: The results of Pearson's test in this study showed that the variables of knowledge, efficiency, self-efficacy, cost-difficulty, perceived severity, and perceived vulnerability have a positive and significant relationship with protective motivation. The results of the path analysis test showed that environmental knowledge plays a mediating role in relation to students' motivation to protect the environment.
Conclusion: If more emphasis is placed on students' understanding of the effects of environmental degradation and environmental protection issues, it will make students show a higher motivation to protect the environment. Therefore, the variable of understanding of environmental protection can be an effective component on improving motivation, which should be considered in future planning along with other psychological components.
- Ahmadvand, M. Nooripour, M. (2020). Environmental Attitudes of Agricultural Students of Yasouj University: Gender Analysis, Iranian Journal of Agricultural Extension and Education, No. 2, pp: 13-1. (In Persian)
- Asuom, A. M.; Silvia, E. & Goncalves, L. A. (2013). Environment and Environmental Awareness: How University Students Conceive and Act, Maringa, 33(2): 209-214.
- Aydin, F. Çepni. O. (2020). University students’ attitudes towards environmental problems: A case study from Turkey, International Journal of the Physical Sciences.
- Bubeck, P., Botzen, W. J. W., Kreibich, H., & Aerts, J. C. J. H. (2022). Detailed insights into the influence of flood-coping appraisals on mitigation behavior. Global Environmental Change, 23(5), 1327-1338.
- Budak, D. (2022). Behavior &Attitude of Student Toward Environmental Issues at Faculty of Agricultural, Turkey, Jurnal of Applied Sciences,1224-1227.
- Farzaneh, M. & Larijani, M & Rezvani, M. (2023) "The Impact of Education on Attitude and Environmental Behavior of Aquatic Breeders in Reducing Pollution in Rainbow Trout Rainfow Farms", Journal of Renewable Natural Resources Research, Volume 3 and 4.
- Ferlal, M. (2022). Can protection motivation theory predict proenvironmental behavior? Explaining the adoption of electric vehicles in the Netherlands. Global Environmental Change, 28, 276-288.
- Gibert, W. R. (2021). A retrospective view of my development as an environmental sociologist. Organization & Environment, 21(4), 471-477 Steg, L., & Vlek, C. (2009). Encouraging pro-environmental behaviour: An integrative review and research agenda. Journal of environmental psychology,29(3), 309-317.
- Quimbita, s. Pavel, T. (2024). Adaptive capacity and human cognition: the process of individual adaptation to climate change. Global Environmental Change, 15(3), 199-213.
- Hey, E.; Hong, T. & Liu, L. (2021). A Comparative Study of Environmental Knowledge, Attitudes and Behaviors Among University Students in China, International Research in Geographical and Environmental Education, 20 (2):91-104.
- Hungerford H, Volk TL. (2020). Changing learner’s behavior through environmental education, TheJournal of Environmental Education, 21(3), 8-21.
- Molina, v. (2023). Environmental knowledge and other variables affecting pro -environmental behavior: comparison of university students from emerging and advanced countries. Journal of Cleaner Production, No 61, pp: 30-138.
- Oguz, D, Caki, I, and Kavas, S. (2020). Environmental Awareness of University Students in Ankara, Turkey, African Jurnal of Agricultural Researc, 5(15), 2629-2636.
- Rahman, E. A. (2022). Pro-environmental behaviors and park visitors: The effect of place attachment. Journal of Environmental Psychology, 30(4), 409-421.
- Salehi, p. (2019). Investigating the relationship between environmental education and environmental protection behaviors (case study: girls' high school students in Babol city). Environmental Education and Sustainable Development Quarterly, 1(3). (In Persian).
- Salehi, Sadegh, Ghaemi Asal, Z. (2021). Investigating the relationship between environmental education and environmental protection behaviors (case study: girls' high school students in Babol city). Scientific Quarterly of Environmental Education and Sustainable Development, 1(3), 67-79. (In Persian).
- Shahbazi, T., Shabiri, M., Zandi, B. (2024). Studying the role of mass communication media in teaching environmental issues from the point of view of middle school teachers of Sarpol Zahab city, Environmental Science and Technology Quarterly, 17(2), 95-104. (In Persian).
- Ostovari, M, Zamani, Gh. and Kerami, A. (2023). Modeling the environmental behavior of Shiraz farmers using Stern's value-belief-norm theory. Economic Research and Agricultural Development of Iran, 45(4), 613-624.