چرخش سیاستگذاری در نظام آموزشی مطلوب از منظر شاخصهای صلح مثبت
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
ارسلان عبدالله پور
1
*
,
رضا نصیری حامد
2
,
مجتبی مقصودی
3
1 - دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی
2 - استادیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تبریز،ایران
3 - دانشیار علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران.
کلید واژه: صلح مثبت, آموزش و پرورش, سیاستگذاری آموزشی, دموکراسی, حقوق بشر,
چکیده مقاله :
نظام آموزشی افزون بر اهداف مستقیمی همچون ارتقای دانش و سطح سواد نیروی انسانی و تربیت افراد برای برعهده گرفتن موقعیتهای اجتماعی، کارکردهای اجتماعی و سیاسی نیز دارد و انتظار میرود یک نظام آموزشی مطلوب به برآورده شدن آنها نیز کمک نماید. در این صورت میتوان توقع داشت که نتایج حاصل از نظام آموزشی با تقویت ارزشهایی از قبیل تعمیق احترام به حقوق دیگران، افزایش تعاملات فیمابین افراد، ایجاد حس اعتماد میان افراد اجتماع و کمک به شفافیت روابط جمعی به ایجاد و گسترش دموکراسی کمک کند. یکی از نتایج این امر، توسعه صلح است. در این نوشتار، صلح در معنایی فراتر از فقدان منازعات و درگیریهای بالفعل و در قالب آنچه با بهرهگیری از ادبیات نظری برگرفته از مؤسسه بینالمللی اقتصاد و صلح(IEP)، با عنوان صلح مثبت نامبرده شده، مورد بررسی قرار گرفته و به این سوال پرداخته شده که نظام آموزشی ایران چه نسبت و رابطهای با تحقق شاخصهای صلح مثبت دارد. تحقیق حاضر با روش کیفی انجام گرفته و دادهها با تکنیک تحلیل اسنادی جمعآوری شده است. نتایج مبین این ادعاست که برای دستیابی به جامعهای دموکراتیک مبتنی بر رعایت حقوق انسانها، میبایست در نهاد آموزش و پرورش، به مفاهیم حقوق بشر، احترام به فرهنگهای متفاوت، و مسؤولیتپذیری جوامع در قبال انسانها پرداخته شود و مفهوم صلح مثبت در کتابها و برنامههای آموزشی لحاظ گردد.
In addition to direct goals such as improving the knowledge and literacy level of human resources and training people to take on social situations, the educational system also has social and political functions, and it is expected that a good educational system will help to fulfill them. In this case, it can be expected that the results of the educational system by strengthening values such as deepening respect for the rights of others, increasing the interactions between people, creating a sense of trust between people in the community and helping to make the relationships transparent will contribute to the creation and expansion of democracy. One of the results of this is the development of peace. In this article, peace in a sense beyond the mere absence of actual conflicts and in the form of what is named as positive peace by using the theoretical literature taken from the International Institute of Economics and Peace (IEP) is examined. It has been placed and addressed the question of what is the relationship between Iran's educational system and the realization of positive peace indicators. Based on this, in response to this claim, it has been proposed that the educational system, in order to serve the realization of positive peace, must overcome the common and institutionalized stereotypes such as only data-oriented and mechanical education. It is concerned with values such as creating a relationship with respect and trust between people, honoring and honoring differences and pluralism, trying to improve social capital and strengthen......