• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزیابی رابطه بین سبک‌های رهبری مدیران و رضایت مشتریان در باشگاه‌های ورزشی: نقش پیش‌بینی‌کننده ویژگی‌های شخصیتی در سبک‌های رهبری مدیران
        هاشم پوررضائیان زینت نیک آیین علی زارعی
        پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین سبک‌های رهبری مدیران باشگاه‌های ورزشی با میزان رضایت مشتریان باشگاه‌ها انجام شد. ارزیابی پیش‌بینی‌پذیری سبک‌های رهبری مدیران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها نیز هدف دیگر پژوهش بود. جامعه آماری پژوهش، در مورد مدیران، تمام مدیران باشگاه‌ه چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین سبک‌های رهبری مدیران باشگاه‌های ورزشی با میزان رضایت مشتریان باشگاه‌ها انجام شد. ارزیابی پیش‌بینی‌پذیری سبک‌های رهبری مدیران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها نیز هدف دیگر پژوهش بود. جامعه آماری پژوهش، در مورد مدیران، تمام مدیران باشگاه‌های ورزشی منطقه یک تهران بود. جامعه آماری مربوط به مشتریان، تمام مشتریان باشگاه‌های ورزشی منطقه یک تهران بود که مدیران آن‌ها در نمونه پژوهش حضور داشتند. تعداد مدیران شرکت‌کننده در پژوهش، 32 نفر بود که با نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تعداد نمونه مربوط به مشتریان نیز برای محاسبه نمره رضایت مشتریان، 10 نفر از هر باشگاه بود که در مورد مدیریت آن باشگاه نظر می‌دادند. انتخاب مشتریان به صورت انتخاب تصادفی روز و ساعت حضور آن‌ها در باشگاه بود. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، از سه پرسشنامه سبک‌های رهبری کلارک، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی نئو پنج عاملی- 60 سؤالی و برگه رضایت‌سنجی از مشتریان باشگاه‌ها (محقق‌ساخته)، استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که تمام انواع سبک‌های رهبری، با میزان رضایت مشتریان همبستگی معنادار داشتند. همچنین ویژگی‌های شخصیتی مدیران، 79 درصد از سبک رهبری خودکامه، 47 درصد از سبک رهبری دموکراتیک، و 77 درصد از سبک رهبری واگذارکننده در آن‌ها را تبیین و پیش‌بینی می‌کرد. یافته‌های این پژوهش می‌توانند به صاحبان باشگاه‌های ورزشی کمک کنند تا بهترین سبک‌های رهبری را بشناسند و آن‌ها را به عنوان ملاک‌های مهم انتخاب مدیران باشگاه‌ها در نظر داشته باشند تا به یکی از مهم‌ترین اهداف انسانی و تجاری یعنی رضایت ورزشکاران (مشتریان باشگاه‌ها) دست یابند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر 8 هفته تمرین هوازی بر سطوح مایونکتین سرمی و مقاومت به انسولین در زنان چاق و دارای اضافه وزن
        عبدالرضا کاظمی خاطره نادری پور
        چاقی با بیماری‌های قلبی عروقی، سندروم متابولیک و دیابت و مقاومت به انسولین مرتبط است. مایونکتین، مایوکاینی است که بیشتر از عضله اسکلتی ترشح و با چاقی ارتباط معکوس دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین هوازی بر سطوح مایونکتین و مقاومت به انسولین در زنان چاق و دا چکیده کامل
        چاقی با بیماری‌های قلبی عروقی، سندروم متابولیک و دیابت و مقاومت به انسولین مرتبط است. مایونکتین، مایوکاینی است که بیشتر از عضله اسکلتی ترشح و با چاقی ارتباط معکوس دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین هوازی بر سطوح مایونکتین و مقاومت به انسولین در زنان چاق و دارای اضافه وزن می‌باشد. 21 زن چاق به دو گروه تمرین (11) و کنترل (10) تقسیم بندی شدند. برنامه تمرین ورزشی شامل 8 هفته،تمرین هوازی شامل 30 دقیقه دویدن با 50 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب بود. در دو هفته اول با 50 درصد، دو هفته دوم با 60، دو هفته سوم با 65 و دو هفته آخر با 70 درصد ضربان بود.48 ساعت قبل از شروع و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی خون‌گیری انجام و سطوح مایونکتین سرمی، گلوکز و انسولین اندازه گیری شد. از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی تفاوت بین گروهی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت. سطوح مایونکتین در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد اما معنیدار نبود) 08/0P=)، همچنین سطوح مقاومت به انسولین در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی‌دار نشان داد (006/0 P=).نتایج پژوهش که تمرین استقامتی سبب افزایش مایونکتین سرمی و کاهش مقاومت انسولین گردید. از طرف دیگر با توجه به نقش مایونکتین در افزایش جذب اسیدهای چرب، تمرینات ورزشی میتوانند نقش قابل توجهی در کاهش بیماریهای مرتبط با چاقی و ایفا کنند، بر اساس پژوهش حاضر، این تأثیر تا حدودی به نقش مایونکتین مرتبط است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران
        امیر مسعود محمدی شمس آبادی نیما ماجدی زهرا نوبخت رمضانی
        چکیده اگر ارزش گذاری برند به طور دقیق و صحیح اندازه گیری شود می تواند مقیاس مطلوبی برای ارزیابی تاثیرات بلندمدت بازاریابی باشد. هدف از مطالعه تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران با استفاده از مولفه های کولین بود. روش پژوهش توصیف چکیده کامل
        چکیده اگر ارزش گذاری برند به طور دقیق و صحیح اندازه گیری شود می تواند مقیاس مطلوبی برای ارزیابی تاثیرات بلندمدت بازاریابی باشد. هدف از مطالعه تبیین و اولویت بندی شاخص های ارزش گذاری برند باشگاه های لیگ برتر فوتسال ایران با استفاده از مولفه های کولین بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل بازیکنان فوتسال (168 بازیکن)، مربیان (28 نفر) و مدیرعامل باشگاه (14 نفر) بود که در لیگ برتر فوتسال ایران در سال 96-95 انجام وظیفه می کردند. حجم نمونه با توجه به برگشت پرسشنامه، 172 نفر تعیین گردید. از پرسشنامه ارزش گذاری برند فرجی (1391) که حاوی 35 سوال متشکل از هفت مولفه ارزش گذاری کولین بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های هفت گانه مدل اصلی تحقیق ثبات، روند سود، پشتیبانی، گسترش جغرافیایی، حراست و حفاظت، رهبری و بازار با ارزش گذاری برند رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج نشان دادند پشتیبانی موثرترین پارامتر در ارزش ویژه برند باشگاه های فوتسال ایران می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود باشگاه های فوتسال تدابیری در خصوص جذب اسپانسرها و حمایت های مالی به غیر از دولت بیندیشند و زیرساخت های لازم جهت پشتیبانی از باشگاه را فراهم نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیش بینی ورزشکاران در معرض خطر آسیب براساس دو عامل سابقه آسیب و امتیاز آزمون غربالگری حرکات عملکردی
        نجمه افهمی رضا سیامکی نجمه صادقی
        هدف: اختلال الگوهای حرکتی منجر به آسیب ورزشکاران می شود؛ اگرچه می تواند منتج از سابقه آسیب ورزشکار و عدم بازتوانی مناسب نیز باشد. هدف تحقیق حاضر پیش بینی ورزشکاران در معرض خطر آسیب براساس سابقه آسیب و امتیاز آزمون غربالگری حرکات عملکردی (FMS) است. روش ها: این مطالعه تحل چکیده کامل
        هدف: اختلال الگوهای حرکتی منجر به آسیب ورزشکاران می شود؛ اگرچه می تواند منتج از سابقه آسیب ورزشکار و عدم بازتوانی مناسب نیز باشد. هدف تحقیق حاضر پیش بینی ورزشکاران در معرض خطر آسیب براساس سابقه آسیب و امتیاز آزمون غربالگری حرکات عملکردی (FMS) است. روش ها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی می باشد. آزمودنی های تحقیق 27 ورزشکار زن لیگ برتر کشور (15 بازیکن هندبال و 12 بازیکن فوتسال) بودند. ابتدا فرم رضایت نامه و اطلاعات فردی توسط آزمودنی ها تکمیل شد، سپس سابقه آسیب ورزشکاران با توجه به فرم سابقه آسیب استاندارد ثبت و آزمون FMS اجرا شد. در ادامه، آسیب های ورزشکاران در حین تمرین و مسابقه به مدت 6 ماه ثبت شد. از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های کاپا، تی مستقل، فیشر اگزکت و رگرسیون لجستیک در سطح معنی داری 05/0 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد سابقه آسیب ورزشی به طور قابل توجهی می تواند امتیاز آزمون FMS را پیش بینی کند (05/0>P). ورزشکاران با سابقه آسیب در معرض خطر بالاتری برای آسیب دیدگی هستند (05/0>P). ورزشکاران دارای سابقه آسیب که امتیاز آزمون FMS آن ها کمتر از 17 است، 4 برابر بیشتر از ورزشکاران با امتیاز بالای 17 در معرض آسیب دیدگی قرار دارند. نتیجه گیری: مربیان، مددیاران ورزشی، فیزیوتراپ ها و بازتوانان ورزشی می توانند هم راستا با سایر بررسی های پیش از فصل، با در نظر گرفتن سابقه آسیب و امتیاز آزمون FMS، مدل پیشگیری از آسیب دقیق و موثرتری فراهم کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثر 4 هفته فعالیت ورزشی صبحگاهی و مصرف چای سبز بر شاخص‌های چاقی در مردان چاق
        کیوان خرمی پور عباسعلی گائینی امیرحسین احمدی حکمتی کار
        هدف از پژوهش بررسی اثر 4 هفته فعالیت ورزشی صبحگاهی و مصرف چای سبز بر شاخص‌های چاقی در مردان چاق بود. 384 مرد چاق به‌عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به 4 گروه فعالیت ورزشی (96n=)، مصرف چای سبز (96n=)، مصرف چای سبز و فعالیت ورزشی (96n=) و گروه کنترل (96 چکیده کامل
        هدف از پژوهش بررسی اثر 4 هفته فعالیت ورزشی صبحگاهی و مصرف چای سبز بر شاخص‌های چاقی در مردان چاق بود. 384 مرد چاق به‌عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به 4 گروه فعالیت ورزشی (96n=)، مصرف چای سبز (96n=)، مصرف چای سبز و فعالیت ورزشی (96n=) و گروه کنترل (96n=) تقسیم شدند. پروتکل تمرین شامل 4 هفته و هر هفته 3 جلسه فعالیت ورزشی (10 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه فعالیت‌های ریتمیک هوازی و 10 دقیقه سرد کردن) بود. همچنین، چای سبز، روزانه 3 وعده و به مقدار 3 گرم چای خشک در 200 میلی‌لیتر آب توسط آزمودنی‌های گروه‌های مصرف چای سبز- و مصرف چای سبز و فعالیت ورزشی خورده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی وابسته، تحلیل واریانس یک‌طرفه و بونفرونی استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد تفاوت معناداری بین سن، قد، وزن و BMI آزمودنی‌های 4 گروه، قبل از شروع مطالعه وجود نداشت (05/0p>). آزمون تی وابسته نشان داد در گروه‌های فعالیت ورزشی و مصرف چای سبز و فعالیت ورزشی، وزن و ترکیب بدن در مقایسه با گروه کنترل در حد معناداری کاهش داشت (05/0≥P) که بیشترین کاهش در گروه مصرف چای سبز و فعالیت ورزشی دیده شد. می‌توان گفت خوردن چای سبز به‌تنهایی نمی‌تواند تأثیر معناداری بر بهتر شدن شاخص‌های چاقی داشته باشد اما، فعالیت ورزشی به‌تنهایی این قابلیت را دارد. همچنین، اگر هر دو مداخله (مصرف چای سبز و فعالیت ورزشی) باهم اعمال شود، تأثیری زیادتری خواهند داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر ویبریشن کل بدن بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به اتیسم آسپرگر
        ندا رضوان خواه عابدین صالحی گلسفیدی حسین نظری شریف
        کودکان مبتلا به اتیسم دارای مشکلاتی چون نقص در تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی، پردازش حسی و نیز اختلال در عملکردی حرکتی و تعادلی هستند. تعادل یکی از توانایی های پایه زندگی روزمره است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویبریشن کل بدن بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا چکیده کامل
        کودکان مبتلا به اتیسم دارای مشکلاتی چون نقص در تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی، پردازش حسی و نیز اختلال در عملکردی حرکتی و تعادلی هستند. تعادل یکی از توانایی های پایه زندگی روزمره است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویبریشن کل بدن بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به اوتیسم آسپرگر است. جامعه تحقیق این مطالعه نیمه تجربی، کودکان سنین بین 8 تا 10 سال مبتلا به اتیسم آسپرگر رشت بودند. 20 کودک در تحقیق حاضر شرکت کردند که به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت 24 هفته و هفته ای 3 جلسه در برنامه تمرینی ویبریشن کل بدن شرکت کردند. پیش و پس از برنامه تمرینی، آزمون لک لک برای اندازه گیری تعادل ایستا و آزمون راه رفتن پاشنه – پنجه برای اندازه گیری تعادل پویا به کار برده شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد، پس از تمرین گروه تجربی افزایش معنادار در تعادل ایستا و تعادل پویا در مقایسه با گروه کنترل داشته است (05/0p<). تغییرات درون گروهی نشان می دهد اختلاف معنادار بین تعادل ایستا و تعادل پویا در پیش و پس آزمون گروه تجربی وجود دارد (05/0p<). اما در گروه کنترل اختلاف معناداری مشاهده نشد(05/0P>). بر اساس نتایج به نظر می رسد که تمرین ویبریشن کل بدن بر تعادل ایستا و پویا تاثیر داشته و کودکان مبتلا به اتیسم می توانند از این روش برای بهبود تعادل خود بهره مند شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تدوین مدل معادلات ساختاری رابطه علی اتحاد استراتژیک، انعطاف‌ پذیری منابع انسانی و منابع تعارض سازمانی با مزیت‌های رقابتی در صنعت تولیدات ورزشی
        بهمن شهریاری عباس خدایاری علی زارعی
        هدف این پژوهش تدوین مدل معادلات ساختاری رابطه علی اتحاد استراتژیک، انعطاف‌ پذیری منابع انسانی و منابع تعارض سازمانی با مزیت‌های رقابتی در صنعت تولیدات ورزشی بود. از نوع علی است و به شکل میدانی انجام شد. جامعه و نمونه پژوهش شامل 306 نفر از مالکان، مدیران، مدیران بازاریاب چکیده کامل
        هدف این پژوهش تدوین مدل معادلات ساختاری رابطه علی اتحاد استراتژیک، انعطاف‌ پذیری منابع انسانی و منابع تعارض سازمانی با مزیت‌های رقابتی در صنعت تولیدات ورزشی بود. از نوع علی است و به شکل میدانی انجام شد. جامعه و نمونه پژوهش شامل 306 نفر از مالکان، مدیران، مدیران بازاریابی و مدیران فروش واحدهای تولیدی ورزشی شهر تهران می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های اتحاد ‌استراتژیک (صمدی،1392، ۸۸/r=0)، مزیت‌رقابتی (ریحانی،1394، ۸۸/r=0)، منابع تعارض سازمانی (خاکپور و همکاران،1394، ۸9/r=0) و انعطاف‌پذیری منابع انسانی (رایت و اسنل،1998، ۸6/r=0) پس از تأیید روایی و پایایی، بین نمونه‌ها توزیع گردید و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد اتحاد استراتژیک اثر مستقیم و معنی‌داری بر انعطاف‌پذیری منابع انسانی (27/0) و منابع تعارض سازمانی (34/0)، و منابع تعارض سازمانی اثر منفی و معنی‌داری بر انعطاف‌پذیری منابع انسانی (47/0-) دارد. همچنین انعطاف‌پذیری منابع انسانی بیشترین ضریب تأثیر را بر مزیت‌ رقابتی (62/0) دارد، این ضریب تأثیر مجموع اثرات غیر مستقیم اتحاد استراتژیک و منابع تعارض سازمانی و همچنین اثر مستقیم انعطاف‌پذیری منابع انسانی بر مزیت‌ رقابتی می‌باشد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد که مدیران شرکت‌های تولیدی ورزشی با اعتماد کامل در اتحادها وارد شوند و سعی نمایند موارد درون سازمانی مانند اثربخشی هزینه‌ها و زمان که باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شوند را مد نظر داشته، تا بتوانند مزیت‌رقابتی موقتی را به یک مزیت‌رقابتی پایدار تبدیل نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی: مطالعة برخاسته از داده ها
        مهداد نمازی مسعود ایمان زاده مهرداد محرم زاده
        آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام چکیده کامل
        آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید،و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد.داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تئوری سازی داده بنیاد، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری گردید. در تحلیل یافته های تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی(پنج مقوله)، شرایط مداخله گر(پنج مقوله)، شرایط زمینه ای(پنج مقوله)، راهبردها(شش مقوله) و پیامدها(سه مقوله) در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(2014)استفاده شد.به طور کلی،نتایج در قالب یک مدل کیفی،نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی،و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخله گر و زمینه ای حاصل از پژوهش،می توان این ارزش ها را از طریق راهبردهایی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی،ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل توسعه داد.رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را دو چندان کرد،و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران اتفاق خواهد افتاد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی از طریق سرمایه روان‌شناختی در کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش‌وپرورش شهر تهران
        مهناز خاکپور سارا حاجی انزهایی فریده اشرف گنجویی
        هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش‌وپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روان‌شناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش‌وپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگا چکیده کامل
        هدف این پژوهش پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش‌وپرورش شهر تهران از طریق سرمایه روان‌شناختی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارشناسان تربیت‌بدنی ادارات آموزش‌وپرورش شهر تهران به تعداد 200 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی - مورگان، 187 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های آمادگی برای تغییر سازمانی هالت و همکاران (2007) و سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007) استفاده شد. ثبات درونی پرسش‌نامه‌ها توسط ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0 و 86/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که همه ی مؤلفه های سرمایه روانشناختی که شامل خودکارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری هستند، پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی را دارند، به طوری که مؤلفه تاب آوری بیشترین و خوش بینی کمترین نقش را بر آمادگی برای تغییر سازمانی داشتند. با توجه به نتایج ضروری است که مدیران به افزایش روحیه ی تاب آوری، خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی کارکنان توجه داشته باشند تا آمادگی آن ها برای تغییر سازمانی در راستای پیشرفت سازمانی را فراهم نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران
        مظاهر ذوالفقاری زهرا نوبخت رمضانی مهدی نادری نسب
        مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش‌شناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاه‌های فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسن چکیده کامل
        مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش‌شناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاه‌های فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانه‌ای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونه‌گیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوب‌بندی مفهومی برای تحلیل یافته‌ها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمه‌ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روش‌های روایی‌سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوب‌بندی مفهومی برای تحلیل یافته‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق توسعه اقتصادی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاست‌های اجرایی ورزش قهرمانی به‌ویژه قوانین نظام باشگاه‌داری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینه‌سازی و بسترسازی می‌شود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستم‌های مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا می‌یابند و هم‌افزا‌تر می‌شوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه می‌شود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی و رتبه بندی نقش عوامل زیست محیطى، ترافیکى، اقتصادی و اجتماعى اماکن ورزشى بر محیط شهرى کرج
        بهناز روشن روان حسین عبدالملکی سید نعمت خلیفه
        اماکن ورزشی به عنوان یکی از مهم ترین کاربری های عمومی شهری بر محیط پیرامون خود اثرگذارند، که در این میان می توان از اثرات زیست محیطی اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی به عنوان مهم ترین این اثرات نام برد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارزیابی و اولویت بندی اثرات زیست محیطی اجتماعی، چکیده کامل
        اماکن ورزشی به عنوان یکی از مهم ترین کاربری های عمومی شهری بر محیط پیرامون خود اثرگذارند، که در این میان می توان از اثرات زیست محیطی اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی به عنوان مهم ترین این اثرات نام برد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارزیابی و اولویت بندی اثرات زیست محیطی اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی مجموعه ورزشی انقلاب بر محیط شهری کرج بود. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری شامل 253 نفر از ساکنان اطراف ورزشگاه انقلاب می باشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه اثرات زیست محیطی و ترافیکی اماکن ورزشی سلطان حسینی و همکاران (1393) است که این پرسشنامه دارای 14 سوال و 2 مؤلفه اثرات زیست محیطی اماکن ورزشی و اثرات ترافیکی اماکن ورزشی می باشد. در حیطه اثرات اقتصادی – اجتماعی نیز از پرسشنامه سلطان حسینی و همکاران (1392) استفاده شد. این پرسشنامه دارای 16 سوال و 2 مؤلفه اثرات اقتصادی و اجتماعی اماکن ورزشی می باشد. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی بود و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از روش آماری T تک نمونه ای استفاده شد. جهت رتبه بندی آثار مؤلفه های مورد ارزیابی از روش تصمیم گیری چندشاخصه (MADM) استفاده گردید. یافته ها نشان داد که اثرات اجتماعی با سطح معنی داری 001/0 بیشترین تأثیر را بر محیط شهری کرج گذاشته و در رتبه های بعدی اثرات ترافیکی و اثرات زیست محیطی قرار دارند و اثرات اقتصادی با سطح معنی داری 11/0 نقشی بر محیط شهری اطراف ورزشگاه نداشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM
        سمیه عمادی ظهراب گوهری غلامرضا جباری
        هدف از انجام این پژوهش طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مسئولان و کارشناسان واحد آموزش چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون و هیات های فوتبال استان ها و خبرگان، برابر با 55 نفر و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان بودند.. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه برابر شد. با توجه به داده ها و نظرات خبرگان در جلسه شورای راهبردی واحد آموزش فدراسیون فوتبال، 12 هدف استراتژیک تعیین و سپس از پرسشنامه های تعیین مناظر BSC و خودتعاملی ساختاری استفاده شد. برای طراحی نقشه استراتژیک از روش BSC و برای ساختاردهی اهداف از ISM و تحلیل MICMAC استفاده شد. یافته ها چگونگی ارتباط بین اهداف را در پنج سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهره وری و حرفه ای سازی نشان داد. همچنین یافته ها نشان داد که اهداف توسعه و توانمندسازی مدرسان مربیگری، توسعه هدفمند کنگره ها و دوره های آموزشی و افزایش تحقیق و توسعه در سطح زیربنایی الگوی ساختاری تفسیری و در منظر رشد و یادگیری قرار گرفتند. از این رو مسئولان نظام آموزش فدراسیون فوتبال باید جاری سازی و تحقق اهداف قاعده مدل را در اولویت اقدام قرار دهند. می توان اذعان کرد که این نقشه، تسهیل گر پیاده سازی اهداف برای دستیابی به توسعه حرفه مربیگری فوتبال کشور خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران
        سید عباس وهابی مجید سلیمانی عادل افکار
        چکیدهلازمۀ واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی دردانشکده های تربیت بدنی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی ش چکیده کامل
        چکیدهلازمۀ واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی دردانشکده های تربیت بدنی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران انجام گرفته است. روش های پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقاتی پیمایشی است و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران به تعداد 334 است که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از تخصیص متناسب (طبق فرمول کوکران) 225نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از چهار پرسشنامه استاندار مدیریت راهبردی منابع انسانی(2006)، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس(1996)، پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ(2001) و پرسش نامه عملکرد سازمانی یانگ(2004) استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده نرم افزارهای آماری PLS , SPSS تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که هر چهار متغیر مورد نظر، مدیریت راهبردی منابع انسانی، ،سرمایه فکری، عملکرد سازمانی و چابکی سازمانی در کارکنان دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار است، همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد سازمانی دارد، مدیریت استراتژیک منابع انسانی تاثیر مثبت و معنی داری بر سرمایه فکری دارد، مدیریت استراتژیک منابع انسانی تاثیر مثبت و معنی داری بر چابکی سازمانی دارد، سرمایه فکری تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد سازمانی دارد، سرمایه فکری تاثیر مثبت و معنی داری بر چابکی سازمانی دارد و چابکی سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد سازمانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - مروری برمضامین استراتژیک برندسازی در ورزش
        رسول نظری
        راهبردرا به عنوان تجزیه و تحلیل روابط بین مؤسسه با محیط خویش، تعیین مسیر و اهداف مؤسسه، تثبیت فعالیتهایی که آنها را تحقق خواهد بخشید و تنظیم دوباره سازمان با تخصیص منابع مورد نیاز می توان تعریف کرد. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بعضی از سازمان های بزرگ و موفق چکیده کامل
        راهبردرا به عنوان تجزیه و تحلیل روابط بین مؤسسه با محیط خویش، تعیین مسیر و اهداف مؤسسه، تثبیت فعالیتهایی که آنها را تحقق خواهد بخشید و تنظیم دوباره سازمان با تخصیص منابع مورد نیاز می توان تعریف کرد. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بعضی از سازمان های بزرگ و موفق در مدت زمان کوتاهی با از دست دادن سهم بزرگی از بازار خود به موقعیتی معمولی و حتی تأسف بار تنزل یافته‌اند و چرا برخی از سازمان های کوچک و گمنام به یکباره به جایگاه‌های ممتازی در صحنه رقابت بین الملل رسیده‌اند. در حوزه مدیریت استراتژیک برند در اصل استراتژی الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامه‌ریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. مدیریت استراتژیک برند تصمیمات و فعالیت‌های یکپارچه در جهت توسعه استراتژی ها مؤثر، اجرا و کنترل نتایج آنهاست. بنابراین در این راستا مدیریت استراتژیک فعالیت‌های مربوط به بررسی، ارزشیابی و انتخاب استراتژی ها، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژی ها و در نهایت کنترل فعالیت‌های انجام شده را در برمی‌گیرد. با نگاهی دقیق به مفهوم مدیریت استراتژیک در حوزه برند سازی می‌توان به ضرورت استفاده از آن پی برد. با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بکارگیری برنامه‌ای جامع برای مواجه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست. مدیران استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، آینده‌نگر، جامع‌نگر و اقتضایی راه حل بسیاری از مسائل امروزی است. از این رو یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمان ها برای حصول موفقیت در آینده می‌توانند از آن بهره گیرند مدیریت استراتژیک خواهد بود. پرونده مقاله