تحلیل زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشفاطمه رجبی وندچالی 1 , علی محمد صفانیا 2 , حسین نظری 3
1 - دانشجوی دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - استاد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان ، اصفهان، ایران
کلید واژه: درس تربیت بدنی, امکانات و تجهیزات, زیرساخت مالی, زیرساخت انسانی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق تحلیل زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ روش ترکیبی(کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری شامل اساتید و صاحبنظران حوزه تربیتبدنی بود. نمونهگیری به صورت هدفمند و ازطریق تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری انجام شد. در این راستا تعداد 18 مصاحبه صورت گرفت. ابزارگردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه ماتریس خودتعاملی ساختاری بود. دادهها در بخش اول با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند و یافتهها در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی، و شبکه مضامین سازماندهی گردید. همچنین با استفاده از مدل ساختاری تفسیری اقدام به سطحبندی زیرساختهای شناسایی شده گردید. نتایج نشان داده که زیرساختهای درس تربیتبدنی به عنوان مضمون فراگیر شامل 127 مضمون پایه و 11 مضمون سازماندهنده میباشد که میتواند در 5 سطح طبقهبندی شوند و مشخص شد زیرساختهای مالی پایدار، زیرساخت اداری-مدیریتی، زیرساخت امکانات و تجهیزات و زیرساخت انسانی اساسیترین زیرساختهای درس تربیتبدنی هستند.. شناخت و توجه به زیرساختها میتواند آینده سلامت کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در این راستا فراهم سازی فضای مناسب ورزشی و مجهز و تامین منابع مالی پایدار و استفاده از معلمان متخصص و کارآزموده میتواند سلامت دانش آموزان و جامعه آینده را تضمین نماید.
The purpose of this study was to analyze the infrastructure of physical education in the Iranian education system. The present research is applied in terms of purpose and is combined in terms of method (quantitative and qualitative). The statistical population included professors and experts in the field of physical education. Sampling was done purposefully through snowball technique and based on theoretical saturation criteria. In this regard, 18 interviews were conducted. Data collection tools were semi-structured interview and structural self-interaction matrix questionnaire. The data in the first part were analyzed using the themes analysis method and the findings were categorized in the form of basic, organized and comprehensive themes and a network of themes was created. Also, using the interpretive structural model, the leveling of the identified infrastructures was done. The results showed that the infrastructure of physical education as a comprehensive theme includes 127 basic themes and 11 organizational themes that can be classified into 5 levels and the results showed that sustainable financial infrastructure, administrative-managerial infrastructure, facilities and equipment infrastructure and human infrastructure are the most basic infrastructures of physical education. Knowing and paying attention to infrastructure can affect the future of the country's health. In this regard, providing a suitable and equipped sports environment and providing sustainable financial resources and the use of specialized and experienced teachers can ensure the health of students and the future community.
_||_