بررسی نقش رسانههای جمعی در فرهنگ سازمانی کارکنان خانه کارگر شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, شبکههای اجتماعی مجازی, رسانههای جمعی, خانه کارگر شهر تهران,
چکیده مقاله :
زبان و دستگاه ارتباطی یا همان رسانه، در یک بستر تجلی پیدا میکند که همان فرهنگ است و به عبارتی این فرهنگ است که زمینه اصلی ارتباط را فراهم میکند. این دو در ارتباطی تنگاتنگ و دو تأثیری دیالکتیکی و متقابل، ترکیبی بنام انسان اجتماعی را شکل میدهند که در صحنههای مختلف جهان از جمله سازمانها به کنش ارتباطی میپردازد. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال بررسی نقش رسانههای جمعی در فرهنگ سازمانی کارکنان خانه کارگر شهر تهران به عنوان هدف اصلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان خانه کارگر شهر تهران است که تعداد 208 نفر از آنها بر اساس فورمول کوکران به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. در این پژوهش به مطالعه ارتباط بین رسانههای جمعی داخلی، رسانههای جمعی خارجی و شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان متغیرهای مستقل و فرهنگ سازمانی به عنوان متغیر وابسته پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین رسانههای جمعی داخلی (29/0 P=)، رسانههای جمعی خارجی (23/0 =P) و شبکههای اجتماعی مجازی (16/0 = P) با فرهنگ سازمانی ارتباط مثبت و مستقیم وجود دارد. بنابراین می توان استدلال کرد که هر چه میزان استفاده از رسانههای جمعی در ابعاد مختلف در بین کارکنان خانه کارگر شهر تهران بیشتر شود میزان فرهنگ سازمانی آنان بالاتر میرود. میشود. بنابراین تمامی فرضیههای پژوهش حاضر تأیید میشوند.
Language and communication device or the media, in a context that is manifest that the same culture and the culture that provides the main connection. In this study, the relationship between domestic mass media, foreign media and social networks as the independent variables and the dependent variable of organizational culture as has been discussed. The results indicate that the domestic mass media (29/0 P =), foreign mass media (23/0 = P) and social networks (16/0 = P) direct and positive relationship with corporate culture There is. Therefore it could be argued that the use of the mass media in different aspects of the worker's house in Tehran between staff and their organizational culture increases the higher you go. Is. So all hypotheses of this study are confirmed.
_||_