بررسی ضرورت و خلاء های موجود در آموزش مهارتهای زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
سعید شفعی
1
(
کارشناس ارشد آموزش بزرگسالان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
)
کلید واژه: دانش آموزان, مقطع متوسطه, مهارت های زندگی, مهارت تصمیم گیری, مهارت حل مساله, مهارت شهروند جهانی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق ارزیابی ضرورت و خلاء های موجود در مهارت های زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه بود. سوالات تحقیق با در نظر گرفتن ارزیابی میزان مهارت های زندگی دانش آموزان متوسطه شهر تهران بر حسب ویژگی های دموگرافیک (جنسیت، رشته تحصیلی،پایه تحصیلی، ناحیه آموزشی) طراحی شد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه متوسطه دوم به تعداد 25415 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ـ طبقه ای متناسب با حجم 209 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه مهارت های زندگی دارای 40 سؤال بسته پاسخ با مقیاس پنج درجه ای لیکرت و مصاحبه در قالب چهار سؤال باز پاسخ استفاده شد. روایی پرسشنامه ها بصورت محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه مهارت های زندگی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 88/0 درصد برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری در دو سطح توصیفیو در سطح استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد میانگین مهارت های زندگی در مؤلفه های حل مساله، تصمیم گیری، ارتباط، شهروند جهانی، مشارکت و همکاری و فناوری اطلاعات پایین تر از حد متوسط بوده است. تفاوت معناداری بین مهارت های زندگی دانش آموزان بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، پایه تحصیلی و ناحیه آموزشی وجود ندارد.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to assess the necessity and the vacuum of living skills of high school students. The research questions were designed considering the assessment of the life skills of high school students in Tehran based on demographic characteristics (gender, field of study, basic education, educational area). The type of research was applied in terms of purpose and in terms of method, descriptive survey. The statistical population of this study includes all secondary school students with 25415 people who were selected by stratified cluster random sampling method in 209 subjects. In this study, 40 questions of closed-ended responses with 5-point likert scale and interviews were used in four life questions questionnaires. Validity of the questionnaires was confirmed by content. The reliability coefficient of life skills questionnaire was estimated 0.84% using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was done using descriptive and inferential level statistical software. The findings showed that the mean of life skills in problem solving, decision making, communication, global citizenship, participation, cooperation and information technology was lower than average. There is no significant difference between students' life skills based on gender, field of study, education level and educational area.
_||_