عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر مدگرایی جوانان در شهر شیراز
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندزهرا خدام محمدی 1 , کرامت الله راسخ 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، فارس، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم انسانی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، فارس ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مدگرایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز هست. اساس نظری پژوهش در تقابل با رویکردهای نظری ماکس وبر، تورستن بوند وبلن، گئورگ زیمل، پیر بوردیو، رابرت کی مرتون، جیمز ساموئل کلمن، هربرت مارکوزه، هربرت بلومر، اروینگ گافمن، پاول فلیکس لازارسفلد، تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و کینگزلی دیویس بناشده است. روش پژوهش با معیار هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان 19 تا 34 ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 376 نفر محاسبه شد. شیوه نمونهگیری برای دسترسی به نمونههای موردمطالعه تصادفی از نوع خوشهای است. بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه پیشآزمون اجرا شد که طی آن 35 پرسشنامه مقدماتی بین تعدادی از افراد نمونه آماری برای پاسخگویی توزیع شد. اعتبار هریک از مقیاسها با استفاده از روش اعتبار صوری و پایایی هریک از متغیرها با روش آلفای کرونباخ تعیین گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیر جنسیت، استفاده از ماهواره، اینترنت، باورهای دینی، الگوپذیری، پایگاه اجتماعی و نمودهای عینی بر مدگراایی تأثیر دارند، درحالیکه ارتباطی بین سن و مدگرایی مشاهده نشد.
Zahra Khodam Mohammadi Graduated in Sociology, Jahrom Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran. Keramatullah Rasekh Faculty member of Sociology Department, Faculty of Humanities, Jahrom Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran. (Corresponding Author). krasekh@gmail.com The purpose of this study is to investigate the social factors affecting the fashion of students of Islamic Azad University of Shiraz. Theoretical basis of research in opposition to the theoretical approaches of Max Weber, Thorsten Bond Veblen, Georg Simmel, Pierre Bourdieu, Robert K. Merton, James Samuel Coleman, Herbert Marcuse, Herbert Blumer, Irving Goffman, Paul Felix Lazarsfeld, Theodore Deuerk founded. The research method is applied with the objective criterion and in terms of survey method. The data collection tool is a questionnaire. The statistical population of this study is 19–34-year-old students of Islamic Azad University of Shiraz. The sample size was calculated using the Cochran's formula of 376 people. The sampling method for accessing randomly studied samples is cluster sampling. In order to determine the reliability of the pre-test questionnaire, 35 preliminary questionnaires were distributed among a number of statistical sample subjects for answering. Validity of each scale was determined using face validity method and reliability of each variable was determined by Cronbach's alpha method. Findings showed that the variables of gender, use of satellite, Internet, religious beliefs, role modeling, social status and objective manifestations affect fashion, while no relationship was observed between age and fashion.
_||_