نقش برنامهی طنز تلویزیونی دورهمی در میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندسیده حنانه سیده حنانه حسینی فرد 1 , محسن عامری شهرابی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران شمال؛ دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، استان مرکزی، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف تعیین نقش برنامه طنز تلویزیونی دورهمی در میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی مخاطبین از دیدگاه کارکنان صدا و سیما در تابستان 1398 انجام پذیرفت. روش تحقیق پیمایشی از نوع توصیفی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای شهر تهران به تعداد430 نفر بود. 203 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری طبقه ای- نسبتی از بین کارکنان بخش های مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدند. در فرآیند گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ای برگرفته از ابزار اندازه گیری آکسفورد و نظریه هزارجریبی و مرادی (1393) برای نقش برنامه دورهمی در نشاط اجتماعی در سه بعد احساسی- شناختی- رفتاری و با اضافه کردن بعد آگاهی رسانی در نشاط فرهنگی استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق نظر متخصصان و پایایی متغیرهای پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و بالای 7/0 بدست آمده و مورد تایید قرار گرفتند. داده ها از طریق آزمون تی تک نمونه ای با نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج حاصل نشان داد؛ برنامه شاد دورهمی در افزایش میزان نشاط اجتماعی- فرهنگی و ابعاد آن شامل احساسی، شناختی، رفتاری و آگاهی رسانی نقش دارند (05/0p<). نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نیز نشان داد: نقش برنامه شاد دورهمی در بعد آگاهی رسانی رتبه اول، در بعد رفتاری رتبه دوم، در بعد شناختی رتبه سوم و در بعد احساسی آخرین رتبه را داشته است (05/0p<).
The present article was conducted with the aim of determining the role of the Durhami TV comedy program in the socio-cultural vitality of the audience from the perspective of the employees of the Radio and Television in the summer of 1398. The research method was descriptive survey. The statistical population included all employees of the Tehran Broadcasting Organization, numbering 430 people. 203 people were selected as the sample using Cochran's formula by stratified-proportional sampling method from among the employees of different departments. In the process of collecting data from a researcher-made questionnaire taken from the Oxford measurement tool and Hezar Jarib and Moradi theory (2014) for the role of the curriculum in social vitality in three emotional-cognitive-behavioral dimensions and by adding the dimension of awareness Used in cultural vitality. The validity of the questionnaire was calculated by experts and the reliability of the questionnaire variables was calculated using Cronbach's alpha coefficient and above 0.7 and was confirmed. Data were analyzed by one-sample test with SPSS statistical software. The results showed; Happy period program plays a role in increasing socio-cultural vitality and its dimensions including emotional, cognitive, behavioral and awareness (p <0.05). The results of Friedman ranking test also showed: the role of happy period program has the first rank in the dimension of awareness, the second rank in the behavioral dimension, the third rank in the cognitive dimension and the last rank in the emotional dimension (p <0.05).
_||_