تعاملات اجتماعی و جایگاه آن در الگوی ارزیابی اثرات اجتماعی و فرهنگی(پیوست فرهنگی) مراکز تجاری و تفریحی مدرن ، مشهدمال
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندسید محمد حسینی 1 , رخشاد حجازی 2 , سید علی جوزی 3 , سید محمود هاشمی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
کلید واژه: ", ارزیابی اثرات اجتماعی و فرهنگی", , ", تعاملات اجتماعی ", , ", مجتمع های تجاری چند منظوره(مال ها) ", , ", ماتریس فازی", , ", نرم افزار ونسیم", .,
چکیده مقاله :
بازارها از دیرباز، نقش اساسی در جریان شاخص های اجتماعی و فرهنگی در شهرها ، به عهده داشتهاند. اما با تحول این گونه فضاهای تجاری و شکلگیری مجتمعهای تجاری مدرن و به خصوص مگامالها، نگرانیهای جدی دربارهی تاثیرات این فضاها بر شاخص های اجتماعی و فرهنگی از جمله تعاملات اجتماعی به وجود آمده است. میزان موفقیت فضاهای شهری با میزان استفاده از آن فضا و حضور انسان در آن متناسب است. در واقع ارتقاء فضای شهری باید به جای افتراق و جدایی، در پی افزایش تعاملات اجتماعی باشد. اما آنچه امروزه در اغلب فضاهای شهری با آن روبرو هستیم کاهش روابط و مشارکت اجتماعی ساکنان در این فضاهاست این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، ارزیابی اثرات اجتماعی، بر مبنای ماتریس فازی، پیشنهاد شده است. در ساختن ماتریس ارزیابی، فعالیتهای اصلی طرح در فاز بهرهبرداری و نیز شاخصهای مهم اجتماعی و فرهنگی ، با استفاده از روش دلفی فازی، تعیین شده و اهمیت هر اثر به صورت اعداد فازی مثلثی برآورد میشود. در نهایت با استفاده از نرم افزار ونسیم (VENSIM)روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی مال ها ارائه شده است. نتایج ارزیابی بر اساس الگوی پیشنهادی، نشان می دهد که زیرشاخص"زمینه سازی برای حضور خانوادگی در فضای شهری" با امتیاز 0.754 ، بیشترین اثرپذیری را از فعالیت های مجتمع تجاری و تفریحی مدرن دارد. از بین فعالیت های اثرگذار نیز،" محل احداث مجتمع تجاری" با امتیاز 0.784 بیشترین اثر را بر زیرشاخص های تعاملات اجتماعی داشته است.
success rate of urban spaces, especially modern commercial complexes, is proportional to the amount of use of that space and the presence of people in it. In fact, the improvement of the urban space should seek to increase social interactions instead of separation. But what we are facing today in most of the urban spaces is the reduction of relations and social participation of the residents in these spaces. In this research, the evaluation of social effects is proposed based on the fuzzy matrix. In building the evaluation matrix, the main activities of the project in the exploitation phase, as well as the important social and cultural indicators, are determined using the fuzzy Delphi method, and the importance of each effect is estimated in the form of triangular fuzzy numbers. The results of the evaluation based on the proposed model show that the sub-index of "setting the environment for family presence in the urban space" with a score of 0.754 has the highest effectiveness from the activities of the modern business and entertainment complex. Among the effective activities, "the place of construction of the commercial complex" with a score of 0.784 had the greatest effect on the sub-indices of social interactions. As a result, based on this social impact assessment model, in order to promote social interactions, it is necessary to adopt the necessary strategies and policies in the field of family presence in modern commercial spaces, as well as the appropriate location of the construction of these complexes.