بررسی مدل تأثیر پایگاه اجتماعی-اقتصادی بر هویت اجتماعی جوانان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
کلید واژه: پایگاه اجتماعی-اقتصادی, هویت اجتماعی جوانان, شهر شیراز,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر پایگاه اجتماعی – اقتصادی بر هویت اجتماعی جوانان می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، و در گروه پژوهش¬های میدانی طبقهبندی میشود. همچنین از نظر زمانی میتوان پژوهش حاضر را یک مطالعه مقطعی دانست که، در سال 1401 صورت پذیرفته است. جامعه آماري تحقيق شامل جوانان 30-18 ساله منطقه یک شیراز می¬باشد، حجم نمونه بر اساس رابطه کوکران برابر 384 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به صورت دردسترس است. بر اساس یافته¬های پژوهش، هویت اجتماعی در پنج مؤلفه شامل هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت قومی، هویت ملی و هویت مذهبی بود. نرمال بودن توزیع داده¬¬ها با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ¬ها از مدل¬یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در این راستا از نرم افزار آماری PLS Smart بهره گرفته شد. بر اساس نتایج پژوهش، افرادی که در پایگاههای اقتصادی اجتماعی با شرایط بهتری زندگی میکنند، احتمالاً درک بهتری از شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه خود خواهند داشت و در نتیجه به شکلگیری هویت اجتماعی بهتری دست خواهند یافت. علاوه بر این، افرادی که در پایگاههای اقتصادی اجتماعی با فرهنگ و محیطی متفاوت مواجه هستند، ممکن است درک بهتری از تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و در نتیجه به شکلگیری هویت اجتماعی متنوعتری دست پیدا کنند.
The purpose of the current research is to examine the model of the influence of the socio-economic base on the social identity of young people. The commonalities and distinctions of these groups are concepts that are created by people. Among these parameters, we can mention dialect and language, nutrition and food, beliefs and religion, clothing and covering, aesthetic tendencies, entertainment, and sports, etc. This research is applied research in terms of its purpose, the current research is classified in the field research group. Also, in terms of time, the current research can be considered a cross-sectional study, which was carried out in 2022. The statistical population of the research includes young people aged 18-30 in one district of Shiraz. The sample size was determined to be 384 people based on the Cochran correlation. Sampling method is available. Sampling method is available. According to the findings of the research, social identity was divided into five components including individual identity, family identity, ethnic identity, national identity, and religious identity. The normality of data distribution was checked using the Kolmogorov-Smirnov test. Structural equation modeling was used to test the hypotheses. In this regard, Smart PLS statistical software was used. Based on the results of the research, people who live in better socio-economic bases will probably have a better understanding of the social and economic conditions of their society, and as a result, they will achieve a better social identity. In addition, people who are faced with a different culture and environment in socioeconomic bases may have a better understanding of cultural and social differences and, as a result, achieve a more diverse social identity.
آزاد، مسعود و نامداری، ناهید. (۱۴۰۲). بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر شکل گیری هویت اجتماعی کارآموزان مراکز فنی و حرفه¬ای،کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی. ۱۶۹-۱۶۰.
اروینگ، گافمن. (1386). داغ ننگ چاره اندیشی برای هویت ضایع شده، ترجمه کیانپور، مسعود، نشر مرکز: تهران.
باقری، معصومه، سلیمان نژاد محمد. (1389). بررسی جامعه شناختی هویت جوانان. جامعهشناسی تاریخی. ۲ (۳) :۱۱۲-۹۳.
حسین زاده، علی، حسین، ارشاد، فرهنگ، نیازی، امین. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز جامعه شناسی کاربردی۲۰(۳): ۲۳-۱.
ربانی، رسول، کریمی زاده اردکانی، سمیه، نظری، جواد. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی شهرهای جدید (مطالعة موردی شهر پردیس تهران). فصلنامه مطالعات ملی، 11(43):101-128.
شریفی، عزیز. (1397). تبیین و آزمون مدل معادله ساختاری رابطه¬ای بین دینداری با هویت اجتماعی و اخلاقی جوانان 15 تا 29 ساله شهرستان مریوان، دومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران، تهران. ۳۴۳-۳۳۵.
شهرکی ده سوخته، سمیه، سارانی، سمانه، روستایی، ملیحه. (1397). تحلیل نقش سرمایه اجتماعی بر توسعه اقتصادی-اجتماعی روستاهای مرزی منطقه سیستان. فصلنامه علمی علوم و فنون مرزی، 7(1)، 143-168.
گیدنز، انتونی. (1385). تجدد و تشخص، ترجمه ن. موفقیان، نشر نی: تهران.
مریدی، محمدرضا، تقی زادگان، معصومه. (1386). بررسی بحران هویت در بین دانشآموزان (نمونه موردی دانشآموزان شهر لار در سال تحصیلی 85-1384). فصلنامه مطالعات ملی، 8 (30): 145-168.
مولایی، جابر و حمیدی، کریم. (۱۳۹۷). مطالعه رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی در بین جوانان شهر آبدانان، پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، قزوین.
نجارپور استادی، سعید. (1387). رابطه جو عاطفی خانواده، خودپنداره، عزت نفس و پایگاه اقتصادی اجتماعی بر شکل¬گیری هویت جوانان،" انديشه و رفتار در روانشناسي باليني (انديشه و رفتار)، (روانشناسي كاربردي).
نصر، طاهره، مصلی نژاد، علی، امیری، عبدالرسول. (1396). بررسی تأثیر نشانههای شهری بر ارتقای هویت اجتماعی جوانان (مطالعه موردی: ورودی شمالی شهر شیراز-دروازه قرآن). فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری، 8(31): 187-206.
Castells, Manuel (2011) The power of identity vol. 14: John Wiley & Sons 159-176.
Cheek, J. M., Smith, S. M., & Tropp, L. R. (2002, February). Relational identity orientation: A fourth scale for the AIQ. meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Savannah, GA.
Communication Theories: Perspectives, Processes, and Contexts 1st Edition
Davis, J. L., Love, T. P., & Fares, P. (2019). Collective social identity: Synthesizing identity theory and social identity theory using digital data. Social Psychology Quarterly, 82(3), 254-273.
Dolby, N. (2004). Encountering an American self: Study abroad and national identity. Comparative Education Review, 48(2), 150-173.
Estrada-Cruz, M., Verdú-Jover, A. J., Gómez-Gras, J. M., & Martinez, J. M. G. (2019). Entrepreneurial social identity and stakeholders: The socio-economic implications. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.
Haslam, C., Haslam, S. A., Jetten, J., Cruwys, T., & Steffens, N. K. (2021). Life change, social identity, and health. Annual Review of Psychology, 72, 635-661.
Heilman, E. E. (1998). The struggle for self: Power and identity in adolescent girls. Youth & Society, 30(2), 182-208.
Jetten, J., Wang, Z., Steffens, N. K., Mols, F., Peters, K., & Verkuyten, M. (2017). A social identity analysis of responses to economic inequality. Current Opinion in Psychology, 18, 1-5.
Jans, L. (2021). Changing Environmental Behavior from the Bottom up: The Formation of Pro Environmental Social Identities. J. Environ. Psychol., 73: 101531.
Katherine Miller, (2002). Communication Theories. Perspectives, Processes and Contexts," ed: Boston: McGraw Hil.
Mohammadbakhsh, B., Hobbi, A., & Ghoreishi, F. (2011). Globalization and National Identities among the Students of Tabriz University. Social Welfare Quarterly, 11(43), 7-34.
Naz, A., Khan, W., Daraz, U., & Hussain, M. (2012). The Crises of identity: Globalization and its impacts on socio-cultural and psychological identity among Pakhtuns of Khyber Pakhtunkhwa Pakistan. Available at SSRN 2082990.
Sauder,M Lynn F., and Podolny J. M. (2012). Status: Insights from organizational sociology, Annual Review of Sociology, vol. 38, pp. 267-283, 2012.
Shrum L. J (1995). Assessing the Social Influence of Television: A Social Cognition Perspective on Cultivation Effects, Communication Research, vol.22.
Stets, J. E., & Burke, P. J. (2003). A sociological approach to self and identity. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 128–152). New York: Guilford Press
Tajfel, H. E. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic Press.
Tajfel, H., Billig, M. G., Bundy, R. P., & Flament, C. (1971). Social categorization and intergroup behaviour. European journal of social psychology, 1(2), 149-178.
Thomas, E. F., Zubielevitch, E., Sibley, C. G., & Osborne, D. (2020). Testing the social identity model of collective action longitudinally and across structurally disadvantaged and advantaged groups. Personality and Social Psychology Bulletin, 46(6), 823-838.