تحلیل وضعیت مصرف رسانهای درمیان ورزشکاران شهر لنگرود و رابطه آن با متغیرهای زمینهای
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
کلید واژه: مصرف رسانهای, رسانههای مکتوب, رسانههای دیداری و شنیداری, ورزشکاران, متغیرهای زمینهای, لنگرود,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت مصرف رسانهای ورزشکاران شهر لنگرود و مطالعه رابطه آن با متغیرهای زمینهای طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی ورزشکاران شهر لنگرود که در سال 1402 حداقل یک نوع ورزش را به طور حرفهای دنبال میکنند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که بیش از 68 درصد از ورزشکاران مورد مطالعه در شهر لنگرود در طول شبانه روز اصلا روزنامه نمیخوانند، بیش از 72 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز نشریه نمیخوانند، بیش از 25 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز کتاب نمیخوانند. بیست و چهار درصد از آنان بیش از 5 ساعت در شبانه روز وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی میگذرانند. حدود 3/43درصد آنان از میان محتوای رسانهها، اخبار و اطلاعات ورزشی را دنبال میکنند. همچنین نتایج نشان داد که میان زن بودن ورزشکاران مورد مطالعه، با خواندن روزنامه، هفته نامه،گوش دادن به رادیو، رفتن به سینما و تئاتر، رابطه منفی وجود دارد، اما با خواندن کتاب در طول شبانهروز و تماشای تلویزیون داخلی و خارجی رابطه مثبت دیده میشود. میان مجرد بودن، با کتاب خواندن، تماشای تلویزیون داخلی، رفتن به سینما ، گوش دادن به موسیقی ، رابطه منفی وجود دارد، اما ورزشکاران مجرد بیش از متأهلین در طول شبانهروز به رادیوگوش میدهند. همچنین میان تعداد فرزندان، با خواندن روزنامه، هفته نامه، رابطه مثبت وجود دارد، اما میان تعداد فرزندان با تماشای تلویزیون داخلی، تماشای ماهواره ، رفتن به سینما ،استفاده ازاینترنت و فضای مجازی و تماشاي فيلم در منزل، رابطه منفی مشاهده شده است. همچنین میان شاغل بودن ورزشکاران با گوش دادن به رادیو، استفاده از اینترنت و فضای مجازی رابطه مثبت وجود داشتهاست.
This study was designed and implemented to analyze the media consumption situation of Langrod athletes and its relationship with social intelligence and background variables. The present research method is a descriptive survey, and its measurement tool is a questionnaire. The statistical population of the research consists of all the athletes of Langrod city who followed at least one type of sport professionally in 1402. The statistical sample based on Morgan's table is 384 people. The results of the analysis of the research findings showed that more than 68% of the athletes studied in the city of Langrod do not read newspapers at all during the day and night, more than 72% of them do not read magazines at all during the day and night, more than 25% of them do not read at all. They do not read books during the day and night. 24% spend more than 5 hours daily on the Internet and virtual space. 43.3% of them follow news and sports information in media content. Also, the results showed a negative relationship between the femaleness of the studied athletes and reading newspapers, weekly newspapers, listening to the radio, going to the cinema, and going to the theater. Still, there was a positive relationship between reading books throughout the day and watching domestic and foreign television. A negative relationship exists between being single, reading books, watching domestic TV, going to the cinema, and listening to music. However, single athletes listen to the radio more than married people during the day and week. Also, a positive relationship exists between the number of children reading and weekly newspapers. However, a negative relationship has been observed between the number of children watching local TV, watching satellite day and night, watching satellite, going to the cinema, using the Internet and virtual space, and watching movies at home. Also, there has been a positive relationship between being employed by athletes and listening to the radio, using the Internet, and cyberspace.
امام جمعه زاده، سید جواد؛ صادقی نقدعلی، زهرا؛ رهبر قاضی، محمود رضا؛ نوعی باغبان، سید مرتضی(1392)، بررسی رابطه مصرف رسانهای و انسجام اجتماعی(مطالعه موردی جوانان شهر تبریز) . فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، دوره اول، شماره 4، 31-9.
باستان، مصطفی؛ دلاور، علی؛ فرهنگی، علی اکبر ) (1397). بررسی مؤلفههای مؤثر بر مصرف رسانهای جوانان تهرانی با هدف طراحی مدل خلاقانه الگوی مصرف رسانههای نوظهور، ابتکار و خلاقیت در عولم انسانی، 8(1)، 109-142.
بیرو، آلن(1366). ترجمه : باقر ساروخانی. کیهان: تهران.
تان، الکسیس اس(1388). نظریهها و پژوهشهای ارتباط جمعی، ترجمه : نعیم بدیعی، تهران: انتشارات همشهری: تهران.
حسنی، محمد(1389).بررسی ارتباط بین وضعیت پوشش و آرایش زنان تهرانی و مصرف رسانهای آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته ارتباطات گرایش تحقیق در ارتباطات. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
رحیمی، غلام؛ نوروزی، محمد و سریع القلم (1391). بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی، فصلنامه مدیریت، 9(25)، 21-34.
رضائی، اکبر (1389). مقیاس هوش اجتماعی ترومسو: ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس در جامعه دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. سال پنجم، شماره 20. 87-70.
رضایی، اکبر و خلیل زاده، احد(1388). رابطه بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس. علوم تربیتی، سال دوم، شماره 7، 145-121.
رضوي زاده،ن.( 1386) بررسی تأثیر فرهنگ رسانه ها بر سبک زندگی ساکنان تهران،پژوهشگاه فرهنگ هنر ارتباطات: تهران
روشندل اربطانی، طاهر و امیری، عبدالرضا(1389). بررسی الگوی مصرف رسانهای دانش آموزان و تأثیرپذیری آنها از رسانهها با هدف برنامهریزیهای آموزشی پلیس. مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 25، 84-105.
روشندل اربطانی، طاهر: خواجه ئیان، داتیس و قاسمی، محمد(1390)، تبیین مدل کاربرد رسانههای جمعی برای پیشگیری از ارتکاب جرم، فصلنامه نظم و امنیت انتظامی، سال 4، شماره 2. 33-48.
زند، علیرضا و فرجی، غلامرضا(1401). تأثیر مصرف رسانهای بر عملکرد ورزشی با نقش میانجی کیفیت زندگی ورزشکاران تنیس روی میز استان تهران. پژوهشهای کاربردی در علوم ورزشی و سلامت، دوره 1،
سبحاني نژاد، م و يوزباشي، ع (1387). هوش هيجاني ومديريت در سازمان .تهران: يسطرون
سماواتی، زهرا (1397). رسانه و سبک زندگی فردی - اجتماعی خانواده از توصیف و تبیین تا اصلاح و تغییر در www.imam-khomeini.ir/fa/n142426 .
سورین؛ ورنر؛تانکارد، جیمز(1386). نظریههای ارتباطات(ترجمه علیرضا دهقان)، انتشارات دانشگاه تهران.
شهرام نیا، امیر مسعود؛ مرندی، زهره ؛ محرابی کوشکی، راضیه؛ سیستانی، محسن(1394)، رابطه مصرف رسانهای و سرمایه فرهنگی. فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پانزدهم، شماره 59.
صفاری نیا، مجید(1391).آزمون های روانشناسی اجتماعی و شخصیت، تهران: کتاب ارجمند
صیادی، محمد امین؛ فتحی، فریبرز و سیدعامری، میرحسن(1394). بررسی رابطه بین مصرف رسانه های ورزشی و سلامت اجتماعی شهروندان ارومیه ای. همایش بین المللی تربیت بدنی و ورزش. دوره 9.
طاهری، ابراهیم؛ نوابخش، مهرداد؛ محسنی تبریزی، علیرضا ؛ و لبیبی، محمد مهدی(1402) مصرف رسانه ای در فضای مجازی و رابطه آن با سبک زندگی جوانان. راهبرد اجتماعی فرهنگی، انتشار آنلاین 21 تیر 1402.
عباسی قادی، مجتبی؛ میرعلی سیدخوندی، زینب. (1391). سواد رسانه ای مخاطبان رسانه های نوشتاری در شهر تهران. مطالعات فرهنگ- ارتباطات. دوره13، شماره30.
علیخواه، فردین؛ رستمی، الناز( 1390)، مصرف رسانهای و سبک زندگی(مطالعهای در بین شهروندان شهر تنکابن). فصلنامه علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال هفتم، شماره بیست و هشتم.
علیزاده اقدم، محمد باقر؛ عباسزاده، محمد و حیاتی، صفر(1395). بررسی رابطه هوش اجتماعی با قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 5، شماره 3. 345-368.
فتحی، حبیب اله؛ جعفری، علی (1396). رابطه مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی). فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شماره 9، 255- 221.
فرهنگی، علی اکبر و داوود نعمتی انارکی ) ۱۳۹۴( ، رسانه و خبر: دیدگاه های غالب و انتقادی ، دانشگاه صدا وسیما، تهران .
قادیان انار مرزی، فاطمه (1398). نقش سواد رسانهای بر سواد سلامت زنان در استفاده از فضای مجازی مطالعه موردی: زنان شهرستان محمود آباد استان مازندران. فصلنامه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی، سال دوم، شماره 2 (پیاپی:5)12-1
قربانی، بدیع؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه ؛ و تربتی، سروناز(1401). نقش مصرف رسانهای در مهارتهای زندگی(مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از اینترنت و فضای مجازی). پژوهشهای جامعهشناختی، سال شانزدهم، شماره 1(پیاپی 55). 137- 161.
قربانی، بدیع؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه ؛ و تربتی، سروناز(1401). رابطه میان میزان و نوع مصرف رسانهای(رادیو و تلویزیون) با مهارتهای زندگی شهروندان تهرانی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات. دوره 23، شماره 58(پیاپی90).364- 329.
قربانی، بدیع؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه ؛ و تربتی، سروناز(1401). جنسیت و مصرف رسانهای؛ مقایسه میزان مصرف رسانهها در میان زنان و مردان شهر تهران. مطالعات راهبردی ارتباطات. دوره دوم، شماره 4(پیاپی 6). 20- 7.
قنبری، سعید؛ آقایی، عاطفه؛ صلواتیان، سیاوش و سلطانی، توحید(1399). چارچوب بندی بصری خبرگزاریهای ایران از زلزله کرمانشاه. فصلنامه رسانه، سال سی و یکم، شماره 1،99-129.
کازنو، ژان(1367 )، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر صبوری، انتشارت اطلاعات: تهران.
گیدنز،آنتونی ( 1377). پیامدهاي مدرنیته،ترجمه محسن ثلاثی،نشر مرکز : تهران.
لیتلجان، استیفن(1384). نظریههای ارتباطات. مترجمان: مرتضی نوربخش، سید اکبر میرحسینی،جنگل: تهران
مک کوئیل،دنیس (1382). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه: پرویز جلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها: تهران.
منتظرقائم، مهدی و عرفانی حسینپور، رضوانه(1394). مصرف تلفن همراه توسط نوجوانان:آسیبشناسی و روشهای فرهنگی و فنی مقابله، مطالعات میانرشتهای در رسانه و فرهنگ، دوره 5، شماره 2 ،57-86.
مهدی زاده، سید محمد(1384). مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، سازمان صداو سیما مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه ای: تهران.
نظرنویسی،حامد؛ یکتایار، مظفر و قاسمی، حمید(1399). طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیست و هفتم، شماره 2(پیاپی102)، 149-121.
یحیائی، سبحان(1398). سازوکارهای مصرف رسانهای نوجوان شهر تهران، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 5(19):323-291، پاییز.
Barnes, M.L., & Sternberg, R.J., (1989). Social Intelligence and Decoding of Nonverbal Cues, Intelligence, 13, 263-287.
Bell, B. T. &Dittmar, H. (2012). Does Media Type Matter? The Role of Identification in Adolescent Girls’ Media. Consumption and the Impact of Different Thin-Ideal Media on Body Image, Sex Roles.
Buzan, T. (2002). The Power of Social Intelligence, New York: Perfect Pound Publisher.
Ford, M.E., & Tisak, M.S., (1983). A Further Search for Social Intelligence,Journal of Educational Psychology, 75, 196-206.
Jansson, A. (2002). The Mediatization of Consumption. Towards An Analytical Framework of Image Culture. Journal of Consumer Culture, 2, pp. 5-31.