الگوی همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی در صنعت لوازم خانگی با رویکرد صنعت
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردی
کلید واژه: صنعت 4.0, همسویی استراتژیک, استراتژی تولید, استراتژی بازاریابی, صنعت لوازم خانگی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی در صنعت لوازم خانگی با رویکرد صنعت 4.0 انجام شد. در این پژوهش ابتدا با روش تحلیل محتوا، ابعاد و شاخص های موثر بر موضوع پژوهش استخراج و برمبنای آن، پرسشنامه دلفی تدوین شد. پرسشنامه در اختیار 15 نفر از خبرگان صنعت لوازم خانگي قرار گرفت و طی سه مرحله ارزیابی شد. پس از نهایی شدن ابعاد و شاخص شد که در بین 60 نفر از کارشناسان شرکت های فعال در صنعت لوازم خانگی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، توزیع گردید. داده های گردآوری شده در این مرحله، با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و نرم افزار Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های این پژوهش شامل شناسایی و اولویت¬بندی 42 شاخص در قالب 5 بُعد اصلی موثر بر همسویی استراتژیهای تولید و بازاریابی در صنعت لوازم خانگی با رویکرد صنعت 4.0 بود. این ابعاد عبارتند از: بهینه¬سازی زنجیره تامین، یکپارچه سازی تکنولوژی، رویکرد مشتری مداری، پایداری استراتژی تولید و عملیات، و تحلیل اطلاعات دریافتی. نتایج نشان داد بُعد بهینه سازی زنجیره تامین در بالاترین اولویت قرار گرفته و تکنولوژی بلاکچین به عنوان شاخصی شناخته شد که بیشترین تاثیر را در این بُعد دارد. پس از آن، بُعد یکپارچه سازی تکنولوژی در اولویت دوم قرار گرفت و هوش مصنوعی مهم ترین شاخص در این بُعد به شمار آمد که بر نقش محوری آن در شناسایی ترجیحات مصرف کنندگان و تطبیق بازاریابی تاکید دارد. رویکرد مشتری مداری در اولویت سوم ظاهر شد و تعامل با رسانه های اجتماعی به عنوان کلیدی ترین شاخص این بُعد برجسته گردید. پایداری استراتژی تولید و عملیات در رتبه چهارم قرار گرفت و بسته بندی سازگار با محیط زیست، مهم¬ترین شاخص در این بُعد بود که ضرورت اقدامات زیست محیطی را نشان می¬دهد.