• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - موانع، چالش ها و فواید آموزش فراگیر دانش آموزان دیرآموز از دید مدیران مدارس*
        مجتبی امیری مجد آیت اله یوسفی
        چکیدههدف از این پژوهش بررسی مهم ترین موانع، چالش ها و فوایدد ممدوزف فرار در شاندش ممدوزاآ شیرممدوز از شیددمدیراآ مدارس استاآ خراساآ شمالی بوش. به شل ل محدوش بوشآ تعداش شاندش ممدوزاآ شیرممدوز دده شر برنامدهمموزف فرار ر شردت شاشتند همۀ مدیراآ مدارس فرار ر استاآ خراساآ شما چکیده کامل
        چکیدههدف از این پژوهش بررسی مهم ترین موانع، چالش ها و فوایدد ممدوزف فرار در شاندش ممدوزاآ شیرممدوز از شیددمدیراآ مدارس استاآ خراساآ شمالی بوش. به شل ل محدوش بوشآ تعداش شاندش ممدوزاآ شیرممدوز دده شر برنامدهمموزف فرار ر شردت شاشتند همۀ مدیراآ مدارس فرار ر استاآ خراساآ شمالی ده شانش مموزاآ شیرمموز شر مآمدارس تحص ل می درشند شر پژوهش شردت درشند. برای شناسایی موانع، چالش هد ا و فوایدد ممدوزف فرار در ازپرسشنامه محقق ساخته استفاشه شد. شاشه ها با استفاشه از مزموآ فریدمن و مزموآ مجذور دای تحل ل شددند. نتداینشاآ شاش ده از نظر مدیراآ، موانع مموزف فرار ر همسنگ ن سدتند و بده ترت دو مواندع اشاری و مموزشدی، مواندعاقتصاشی و موانع فرهنگی اهم ت ب شتری شارند. شر زم نه چالش های مموزف فرار در، مددیراآ معتقدد بوشندد ددهچالش های مموزشی و اشاری و چالش های اقتصاشی اهم ت ب شتری شارند. شر زم نه فواید برنامده ممدوزف فرار در،مدیراآ معتقد بوشند ده فواید مموزشی فرار رسازی به ترت و اولویت عبارتند از: بهبوش عزت نفس شاندش ممدوزاآ،نزشیکی به محل تحص ل و فواید مموزشی. شر پایاآ مقاله، شر باره نتای و داربرشهای یافته ها بحث شده است.واژگان کلیدی: مموزف فرار ر، شیرمموزاآ، موانع، چالش ها، فواید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تبیین ارتباط رفتارهای شهروندی سازمانی با کارائی در صنعت بانکداری )مطالعه موردی بانک رفاه(
        اکبر حسن پور حسن جعفری طاهری فرزانه صداقت پور
        چکیدههمواره تلاف برای بهبوش دارائی از روزهای اول ه شکل ر ری رشته مدیریت به عنواآ اصل خدشد ه ناپد ذیری بدوش هاست ده هر روز وارش مباحث جدیدتری می شوش. یکی از این مباحث، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اسد ت دد ه شرح طه رفتار سازمانی مطرح شده است. بر مبنای این مفهوم، نگرشها و چکیده کامل
        چکیدههمواره تلاف برای بهبوش دارائی از روزهای اول ه شکل ر ری رشته مدیریت به عنواآ اصل خدشد ه ناپد ذیری بدوش هاست ده هر روز وارش مباحث جدیدتری می شوش. یکی از این مباحث، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اسد ت دد ه شرح طه رفتار سازمانی مطرح شده است. بر مبنای این مفهوم، نگرشها و رفتارهای داردندا آ عدام لی مهد م شر افدز ایشدارائی سازمانها می باشد. شر این راستا نهاشهایی همچوآ بانکهد ا بد ه منظدو ر اشامد ه ددا ر شر عرصد ه رقابدت ، بددنباروشهایی جهت بهبوش دارائی و عملکرش شعو خویش می باشند و رفتار شهروندی سازمانی از طریق ترغ و داردناآبه انجام وظایفی ب ش از منچه شر شرح شغل مشخص شده است، شر تحقق این هدف دمک فراوانی می دند.تحق ق حاضر یک تحق ق پ مایشی مبتنی بر روف همبستگی با استفاشه از انتخاب نمونه است ده شر ب ن شعو باندکرفاه شر شهر تهراآ انجام شده است. شر این مقاله شر فرض ه اصلی رابطه ب ن رفتدار شدهروندی سدازمانی و ددارائیشعو و شر فرض ات فرعی رابطه ب ن ابعاش رفتارشدهروندی سدازمان ی ) تحمدل پدذیری، وظ فده شناسدی، فدداداری،وفاشاری، توجّه و احترام، مشاردت ( و دارمیی شعو مورش بررسی قرارررفته است. نتای تحق ق حادی از مآ اسدتده ب ن رفتارشهروندی سازمانی و ابعاش مآ با دارمیی شعو رابطه معناشاری وجوش شارش.واژگان کلیدی: رفتار شهروندی و سازمانی ،دارمیی، بانکداری پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه*
        سیمین رونقی علی دلاور محمد علی مظاهری
        چکیده:هدف این پژوهش با بهره ر ری از مبانی نظریه شلبستگی، سداخت و هنجاریدابی مق اسدی بدرای سدنجش شلبسدتگی6 ساله بوش. رروه نمونه از 055 شانش مموز پایه های او تا پنجم مقطع ابتدایی شبستانهای شدهر ددر - دوشداآ 21با استفاشه از روف خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورش مزموآ چکیده کامل
        چکیده:هدف این پژوهش با بهره ر ری از مبانی نظریه شلبستگی، سداخت و هنجاریدابی مق اسدی بدرای سدنجش شلبسدتگی6 ساله بوش. رروه نمونه از 055 شانش مموز پایه های او تا پنجم مقطع ابتدایی شبستانهای شدهر ددر - دوشداآ 21با استفاشه از روف خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورش مزموآ قرار ررفتند. بدرای سداخت مزمدوآ مراحدلزیر طی شد:-2 بررسی مبانی نظری و پ ش نه تحق قات 1 - ته ۀ مخزآ جملات شامل رفتارهدای اضدطراب )از جددایی و طد رششدآ توسط نگار شلبستگی( و رفتارهای اجتناب )از ایجاش پ وند و رابطه عاطفی با نگار شلبسدتگی (. 3- ته ده و اجدرایمزموآ مقدماتی و حذف وتغ ر جملات نامناسو 4- ساخت یک مق اس 12 جمله ای .و 0- اجرای نهدایی و تع د نویژری های مماری مزموآاعتبار محتوایی مزموآ به تائ د شو نفر متخصص شر این زم نه رس د. ضریو اعتبار )ملفای درونبدا(( محاسدبه شدده5 بوش. نتای حاصل از بازمزمایی نشاآ شاش همبستگی ب ن نمدرا ت / 5وشر مؤلفه اجتناب 05 / شر مؤلفه اضطراب 215 معنی شار بوشه و م انگ ن مؤلفه ها شر ه چ سطحی تفاوت نداشتند. روایی همزماآ توسط / شر شو اجرا شر سطح 552اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته شر زم نه وجوش مشکلات رفتاری، تحص لی، سازراری بدا شوسدتاآ و بدا مدرسدهشر مزموشنی ها بررسی شدده نتای تأی د دننده روایی همزماآ مزموآ بوشند. سپس مشخصه هدای هنجداری مزمدوآ6 ساله از اعتبار و روایی دافی برخدورشا ر - ته ه و تنظ م ررشیدند. نتای نشاآ می شهند مق اس شلبستگی دوشداآ 21می باشد.واژگان کلیدی: ساخت و هنجار یابی، مق اس شلبستگی، دوشدی م انه پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تبیین جامعهشناختی علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد در شهر زنجان*
        ایرج ساعی ارسی فرید عسگری
        چکیدههدف: هدف کلی این مقاله تبیین جامعهشناسی علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد در شهر زنجان بوده است.استفاده گردید. برای (Survey Method) روش: نوع مطالعه، توصیفی و علّی (پس از وقوع) بود و از روش پیماشبهره گرفتیم. (DocumentaryMethod) مطالعهی اکتشافی و واکاری ادبیات پژوهش از روش چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف کلی این مقاله تبیین جامعهشناسی علل و عوامل مؤثر بر اعتیاد در شهر زنجان بوده است.استفاده گردید. برای (Survey Method) روش: نوع مطالعه، توصیفی و علّی (پس از وقوع) بود و از روش پیماشبهره گرفتیم. (DocumentaryMethod) مطالعهی اکتشافی و واکاری ادبیات پژوهش از روش بررسی اسناد و مدارکدادههای پژوهشبه وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته گردآوری گردید. پرسشنامه پس از طراحی مقدماتی، پیشآزمون شده و پس از اعتباریابی و محاسبهی روایی و اصلاح، نهایی شده و گردآوری گردید. پرسشنامه در مراکزبازپروری سازمان بهزیستی شهر زنجان تکمیل گردید. پاسخگویان معتادان حاضر در این مراکز بودند. جامعهینفر در سال 1391 بودند. (N= آماری تعداد کل معتادان شهرستان زنجان ( 3480یافتهها و نتایج: فرضیهی اول نشان داد که بین معاشرت با دوستان ناباب و گرایش به اعتیاد رابطهی معنیداریوجود دارد. فرضیهی دوم پس از تأیید نشانگر این است که بین لذّتجویی و گرایش به اعتیاد رابطهی معنیداریوجود دارد. فرضیهی سوم تأیید کرد که بین فقر اقتصادی خانواده و گرایش به اعتیاد رابطهی معنیداری وجوددارد. هم چنین در فرضیهی چهارم پژوهش، رابطهی فقر فرهنگی و گرایش به اعتیاد تأیید گردید. فرضیه پنجمنشانگر آن است که بین رفاه مادی در خانواده و گرایش به اعتیاد رابطهی معنیداری وجود دارد. فرضیهی ششمبین ساختار خانوادگی نامناسبتر و گرایش به اعتیاد رابطهی معنیداری را تأیید کرد. فرضیه هفتم رابطه بینبیکاری و گرایش به اعتیاد را تأیید ننمود و سرانجام فرضیه هشتم بین درد گریزی و گرایش به اعتیاد رابطهیمعنیدار را تأیید کرد.واژگان کلیدی: علل اعتیاد، عوامل اعتیاد، اعتیاد در شهر زنجان. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر سرمایه اجتماعی بر هویّت ملّی جوانان در شهر ارسنجان
        محمد رسول گلشن محمودی فومنی سعید اسکندری
        چکیدهشکل ر ری هویّت و باز تعریف مآ، تحت تأث ر عوامل رونارونی است ده از مآ جمله می تواآ به دم دت و د ف دتروابط ب ن افراش شر جامعه اشاره درش. این عامل ده شر یک تعب ر دلی تر، سرمایه اجتماعی نام ده مد یشدوش، یکدی ازمهم ترین متغ رهای تأث ر رذار شر شکل ر ری و باز تعریف هویّت چکیده کامل
        چکیدهشکل ر ری هویّت و باز تعریف مآ، تحت تأث ر عوامل رونارونی است ده از مآ جمله می تواآ به دم دت و د ف دتروابط ب ن افراش شر جامعه اشاره درش. این عامل ده شر یک تعب ر دلی تر، سرمایه اجتماعی نام ده مد یشدوش، یکدی ازمهم ترین متغ رهای تأث ر رذار شر شکل ر ری و باز تعریف هویّت ملّدی اسدت.این مقالده بده شنبدا بررسد ی تدأث رشاخص های سرمایه اجتماعی بر هویّت ملّی جواناآ به روف پ مایشی است.یافته های پژوهش نشاآ می شهد ده م زاآ سرمایه اجتماعی شر جامعه از حد متوسدط پدای ن تدر اسدت و همبسدتگیضع فی م اآ متغ رهای سرمایه اجتماعی و هویّت ملّی وجوش شارش.نتای به شست ممده از مزموآ های مماری، وجوش رابطه ب ن هویّت ملّی با هر یک از شاخص های سرمایه اجتماعی راتأی د می دنند. اما با وجوش اینکه ب ن سایر شاخص های سرمایه اجتماعی با هویّت ملّی همبستگی مثبدت و معنداشاریوجوش شارش ولی این همبستگی ضع ف است. شر م اآ متغ رهای سرمایه اجتماعی، ب ن متغ ر تعلّق اجتماعی و هویّدتملّی همبستگی قوی تری وجوش شارش. بنابراین باید شر جهت تقویت احساس تعلّق اجتماعی دوش د.واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، هویّت ملّی، مشاردت اجتماعی، تعامل اجتماعی، اعتماش اجتماعی و تعلّق اجتماعی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - عوامل مؤثر بر شایستگی و صلاحیت مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان ملارد
        زهرا لبادی الهام آقاعلی خانی
        چکیده:تع ن عوامل مؤثر بر شایستگی ها و صلاح ت های حرفه ای مددیراآ مددارس راهنمدایی و هدف از این پژوهشبوشه است. روف این پژوهش توص فی- زم نه یابی است. متوسطه شهرستاآ ملارششردت دنندراآ شر پژوهش 024 نفر از مدیراآ و شب راآ ده بده صدورت تصداشف ی طبقد های – نسدبتی انتخد چکیده کامل
        چکیده:تع ن عوامل مؤثر بر شایستگی ها و صلاح ت های حرفه ای مددیراآ مددارس راهنمدایی و هدف از این پژوهشبوشه است. روف این پژوهش توص فی- زم نه یابی است. متوسطه شهرستاآ ملارششردت دنندراآ شر پژوهش 024 نفر از مدیراآ و شب راآ ده بده صدورت تصداشف ی طبقد های – نسدبتی انتخدابررشیدند. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته با 6 مؤلفه و 00 رویه شر ط ف و مق داس پدنچ شرجد های ل کدرتمی باشد. شر تدوین پرسشنامه اعتبار صوری و محتوایی از طریق متخصصاآ و استاشاآ راهنما و مشاور مدورش تد ای ددمسدتقل تدک t قرار ررفت و پایایی پرسشنامه با استفاشه از روف ملفای درونبا( 00 ٪ محاسدبه ررشیدد. از مزمدوآمزموآ خی شو درویت بارتلت، تحل ل عاملی افتراقی اشترادی، تب ن واریانس و برای محاسبه ،kmo رروهی، مزموآهمبستگی ب ن مؤلفه ها از مزموآ همبستگی پ رسوآ استفاشه شده است. نتای پژوهش نشاآ شاش ده همه مؤلفد ه هد ای)شخص ت، مراهی و شانش، نگرف و ارزف، مهارت، فرهنگ سدازمانی و سدایر عوامدل( حاصدل از مبدانی نظدری وپ ش نه پژوهش از عوامل مؤثر بر صلاح ت های حرفه ای مدیراآ مدارس به شمار می روند. تفاوت م دانگ ن نمدرا تعوامل)ویژری شخص تی، نگرشها و ارزشها، عوامل فرهنگ سازمانی و سایر عوامل( شر ب ن زناآ و مدرشا آ بده هدمشب ه می باشد و تفاوتی ب ن منها مشاهده نگرشید ولی شر عواملی مانند شاندش مددیری ت و مهارتهدا نظدرات زنداآ ومرشاآ با یکدیگر متفاوت است.واژگان کلیدی: شایستگی، صلاح ت، شخص ت، مراهی و شانش، نگرف و ارزف، مهارت و فرهنگ سازمانی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی )شناختی و فراشناختی ( بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان
        ناهید محمدی درویش بقال حمید رضا حاتمی حسن احدی حسن اسد زاده
        چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی تأث ر مموزف راهبرشهای خوشتنظ می )شناختی و فراشناختی ( بر انگ دزف تحصد لیشانش مموزاآ شخترسا او شب رستاآ شهر اسلامشهر انجام شد. به این منظور از م اآ دل ه شانش مموزاآ این پایدهتعداش 06 نفر به ش وه نمونه ر ری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب وبدا جدا چکیده کامل
        چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی تأث ر مموزف راهبرشهای خوشتنظ می )شناختی و فراشناختی ( بر انگ دزف تحصد لیشانش مموزاآ شخترسا او شب رستاآ شهر اسلامشهر انجام شد. به این منظور از م اآ دل ه شانش مموزاآ این پایدهتعداش 06 نفر به ش وه نمونه ر ری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب وبدا جدایگزینی تصداشفی شر شو ردره مزمدایش ودنتر قرار ررفتند.ابتدا هر شو رروه شر پ ش مزموآ )مق داس انگ دزف تحصد لی ( شدردت نموشندد، سدپس ردروهمزمایش شه جلسه یک و ن م ساعته مموزف راهبرشهای خوشتنظ می را شریافت شاشت وشر پایاآ ،هر شو ردروه پدسمزموآ را اجرا نموشند.تجزیه و تحل ل شاشه ها ب انگر تأث ر مثبدت و معنداشارمموزف راهبرشهدای خدوش تنظ مدی بدرجنبه های روناروآ انگ زف تحص لی بوش.واژگان کلیدی: خوش تنظ می، انگ زف تحص لی، انگ زف شرونی، انگ زف ب رونی، بی انگ زری ،راهبرشهای شدناختی وفرا شناختی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - هنجار یابی آزمون ترس از موفقیت
        محسن منصوبی فر دکترعلی دلاور حسن احدی غلامرضا نفیسی
        چکیده:شر این پژوهش به هنجار یابی مقدماتی پرسشنامه ترس از موفق ت ذادرمن و ال سوآ توجّه خاصی مبذو ررشید. بداتوجّه به اینکه سازه ی ترس از موفق ت از مباحث ندوین و جدذ اب روانشدناخت ی مد یباشدند و بدا تأد دد بدر اهم دتفرایند های اندازه ر ری شر پژوهش های علوم رفتاری مشخص م با چکیده کامل
        چکیده:شر این پژوهش به هنجار یابی مقدماتی پرسشنامه ترس از موفق ت ذادرمن و ال سوآ توجّه خاصی مبذو ررشید. بداتوجّه به اینکه سازه ی ترس از موفق ت از مباحث ندوین و جدذ اب روانشدناخت ی مد یباشدند و بدا تأد دد بدر اهم دتفرایند های اندازه ر ری شر پژوهش های علوم رفتاری مشخص م باشد ده باید روندی جدید شر مس ر اندازه ر دریترس از موفق ت طراحی نموش.شر راستای موارش ذدر شده این پژوهش شر نظر شارش به بررسی ویژرد یهدای مطلدوبروانسنجی شر پرسشنامه ترس از موفق ت ذادر من ال سوآ بپرشازش.برای ایدن منظدور از بد ن 22 شانشدکده تعدداش2555 نفر )از 0 شانشکده 255 نفر و از شو شانشکده 05 نفر (به عنواآ نمونه رزینش شدند و پرسشنامه نامه ی فدونتدای تحل دل ررشید د. شر رابطده بدا شناسدایی spss بر روی مناآ اجرا ررشید و با اسدتفاشه از ندرم افدزار ممداریویژری های روانسنجی ابزار مورش نظر به محاسبه ضریو تم ز، بار عاملی و ضریو اعتبار تأد د ررشیدد و بده ارائدههنجار دمی و د فدی پرشاختده شدد اسد ت. نتدای حداد ی از مآ اسد ت مزمدوآ تدرس از موفق دت نشدانگر ضدریو5(مطلوبی است. / 5(و ضریو تم ز ) 66 / 5(، بار عاملی ) 20 / اعتبار) 616واژگان کلیدی: ترس از موفق ت - زنانگی – مرشانگی.1 پرونده مقاله