پارادوکس علم و عمل: تحلیل جامعهشناختی حضور سرآمدان علمی در فدراسیون هاکی از منظر میدانهای پیر بوردیو
محورهای موضوعی : پژوهشنامه جامعه شناختی ورزش
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: پارادوکس, علم , عمل, سرآمدان علمی, پیر بوردیو, نظریه میدان,
چکیده مقاله :
مقدمه: منابع انسانی بهعنوان حاملان سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و نمادین، برای ساختار هر میدان اجتماعی حیاتی هستند. هدف این مطالعه، مدلسازی پارادوکس علم و عمل در زمینه حضور سرآمدان علمی در فدراسیون هاکی ایران، بر اساس نظریه میدان پیر بوردیو بود. روش: این پژوهش کیفی و کاربردی، با استفاده از نظریه دادهبنیاد و با پیروی از رویکرد نظاممند اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه هدف پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی و اجرایی فدراسیون هاکی و اعضای کمیتههای تخصصی این فدراسیون است که از میان سرآمدان علمی کشور انتخاب شدهاند؛ نمونهگیری بهصورت هدفمند صورت گرفت. فرآیند جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پس از انجام ۱۵ مصاحبه این مرحله حاصل شد. یافتهها: در مجموع ۲۲۵ کد باز استخراج و در قالب ابعاد اصلی مؤثر بر مشارکت سرآمدان علمی سازماندهی شد، در مرحله کدگذاری محوری، مقولهها به زیرمقولهها تجزیه و پیوند میان آنها در سطح ویژگیها و ابعاد برقرار گردید و شامل عوامل مدیریت منابع انسانی، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل سازمانی و عوامل ارتباطی بود. موانع موجود نیز در چهار دسته ناکارآمدی مدیریتی، کمبود منابع، مقاومتهای سنتی و ناسازگاری عادتواره تقسیمبندی شدند. نتیجهگیری: براساس دیدگاه بوردیو، این پارادوکس بیانگر نبردی میان سرمایهها است، جایی که سرمایه فرهنگی سرآمدان علمی تحت سلطه سرمایههای اجتماعی و اقتصادی موجود قرار گرفت. نبود رویارویی مؤثر میان این سرمایهها موجب حفظ وضع موجود و به تعویق افتادن توسعه پایدار ورزش شد. سرآمدان علمی، بهعنوان کنشگرانی با سرمایه فرهنگی متراکم (شامل دانش تخصصی، نوآوری و مهارتهای تحلیلی)، در تئوری پتانسیل بالایی برای تغییر قواعد میدان دارند. از سوی دیگر، بوردیو ، سرمایه فرهنگی را ابزاری برای تمایز و تسلط در میدان معرفی مینماید، اما تأکید میکند که اثرگذاری آن مشروط به پذیرش توسط ساختار میدان است.
Introduction: Human resources, as carriers of cultural, social, and symbolic capital, are critical to the configuration of any social field. This study aimed to model the paradox of theory versus practice in the context of the involvement of scientific elites within the Iranian Hockey Federation, utilizing Pierre Bourdieu’s field theory as the conceptual framework.. Methods: This research was qualitative and applied in nature, conducted through grounded theory methodology, following Strauss and Corbin’s systematic approach. The target population consisted of executive and administrative staff and members of the federation’s specialized committees, selected purposefully from among the nation's academic elites. Data collection continued until theoretical saturation was achieved, culminating after 15 semi-structured interviews. Results: A total of 225 open codes were identified and categorized into core dimensions impacting elite scientific participation. During axial coding, these were further broken down into subcategories and linked at the level of properties and dimensions. Key factors included: human resource management dynamics, individual attributes, environmental influences, organizational structures, and communicative processes. Identified barriers were classified into four themes: managerial inefficiency, resource scarcity, traditional resistance, and habitus incongruence. Conclusion: From Bourdieu’s perspective, this paradox reflects a struggle among capitals, wherein the cultural capital of scientific elites is subordinated to prevailing social and economic capitals. The lack of effective interplay among these capitals has perpetuated the status quo and delayed sustainable development in sports. Scientific elites, endowed with dense cultural capital (specialized knowledge, innovation, analytical skills), hold latent power to transform field dynamics. Yet, Bourdieu emphasizes that the efficacy of cultural capital is contingent upon its recognition within the field's structure.
References:
Bolshaia, O., & Ishchenko, I. (2022). Innovative management as the basis of the professional development of the future manager. Vitoki Pedagogìčnoï Majsternostì, 30, 44–50. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270642
Teymoori, R., Barghimoghadam, J., Mohammadpour Yaghini, H., Najafzadeh, M. R., & Zohouri Aghche Dizaj, S. (2024). The political development model of sports in the Islamic Republic of Iran. Sport Management Journal, 14(1), 303–333.
Sabzi Nejad, Z., Dousti, M., Farzan, F., & Abbasi, H. (2025). A conceptual framework of determinants in the migration of Iranian sport elites. Sport Management and Development, Advance Online Publication. https://doi.org/10.22124/jsmd.2024.26072.2859
Nikdast, H. (2022). Designing a structural model of barriers to strategic planning implementation in Iranian sport federations. Strategic Studies on Youth and Sports, 21(55), 147–164. https://doi.org/10.22034/ssys.2022.775.1531
Bourke, M., Cairney, J., Richard, V., Mulcahy, S., Moos, C., & Dopson, S. (2025). Factorial validity and measurement invariance of a self-reported scale of paradoxical leadership behaviours: evidence from sport industry leaders. Frontiers in Psychology, 16, 1541891.
Echeverría King, L. F., Camacho Toro, R., Figueroa, P. F., Galvis, L. A., Gonzalez, A. M., Suárez, V. R., Torres-Atencio, I., & Widmaier Müller, C. N. (2022). Organized Scientific Diaspora and Its Contributions to Science Diplomacy in Emerging Economies: The Case of Latin America and the Caribbean. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 7. https://doi.org/10.3389/frma.2022.893593
Euflausino, M. A., & Ichikawa, E. Y. (2022). Subspecies of Symbolic Capital within Ordinary Management. Organizações & Sociedade, 29(102), 569-593.
Ghadami, A., Bahlakeh, T., Askari, A., & Fallah, Z. (2021). The Impact of Teachers’ Cultural Capital on Participation of Adolescents’ Students in Physical Activity and Sport. Journal of Pediatric Perspectives, 9(8), 14117-14124.
Hoegh, M., & Bannister, K. (2024). Pain Science in Practice (Part 7): How Is Descending Modulation of Pain Measured?. journal of orthopaedic & sports physical therapy, 54(3), 155-160.
Holmqvist, M. (2022). Economics as symbolic capital: The consecration of elite business schools. Theory and Society, 51(3), 435-455.
Huang, M. C., Tsai, M. K., Chen, T. T., Chiu, Y. P., & You, W. J. (2025). Reexamining the relationship between knowledge paradox and collaborative performance. Journal of Knowledge Management, 29(2), 541-564.
Jeffrey, A., & Thorpe, H. (2024). Bourdieu on the field: Gender, power and the organization of sport. In Research Handbook on Gender and Diversity in Sport Management (pp. 331-344). Edward Elgar Publishing.
Joy, S., Game, A., & Toshniwal, I. G. (2020). Applying Bourdieu’s capital-field-habitus framework to migrant careers: taking stock and adding a transnational perspective. International Journal of Human Resource Management, 31(20), 2541–2564. https://doi.org/10.1080/09585192.2018.1454490
Karakaya, Y. E., Bingölbali, A., & Şahin, A. (2022). Cultural capital competencies of teachers in sports education: A mixed-method study. Biomedical Human Kinetics, 14(1), 191-203.
Kozyrev, M. S. (2022). Investigation of the influence of social structure on ideology in the works of Pierre Bourdieu. Sociodinamika, 2, 44–52. https://doi.org/10.25136/2409-7144.2022.2.36718
Lin, C., & Yang, H. (2023). Research on the Influence of Cultural Capital on Human Sports Practice. SHS Web of Conferences, 163, 02016. https://doi.org/10.1051/shsconf/202316302016
MacDonald, K. (2024). Theorising the Educational Leadership Field—Harnessing Bourdieu. In Socially Just Educational Leadership in Unjust Times: A Bourdieusian Study of Social Justice Educational Leadership Practices (pp. 37-61). Cham: Springer International Publishing.
Mu, G. M. (2020). Chinese education and Pierre Bourdieu: Power of reproduction and potential for change. Educational Philosophy and Theory, 52(12), 1249-1255.
Sacco, P. L., Bialowolski, P., & Weziak-Bialowolska, D. (2025). Culture and creativity, skills building, and growth: what have we missed?. Humanities and Social Sciences Communications, 12(1), 1-15.
Schirone, M. (2023). Field, capital, and habitus: The impact of Pierre Bourdieu on bibliometrics. Quantitative Science Studies, 4, 186–208. https://doi.org/10.1162/qss_a_00232
Schulz, L., Parensen, A., & Schlesinger, T. (2023). Expectation-based types of voluntary sports clubs in regional sports federations. Frontiers in Sports and Active Living, 5, 1200246.
Wallan-Tertuliano, I., de Vivian, O., & Alves-Santana, B. (2019). Expatriates and International career management: Corporate and sporting context. 21(2), 1–17. https://doi.org/10.5937/EKOPOG1902001W
Westerlund, A., Nilsen, P., & Sundberg, L. (2019). Implementation of implementation science knowledge: the research‐practice gap paradox. Worldviews on evidence-based nursing, 16(5), 332.
Whelan, J. (2025). Pierre Bourdieu and social work. In Critical Theory for Social Work (pp. 79-92). Policy Press.
White, J. W., Pascale, A. B., & Aragon, S. (2020). Collegiate Cultural Capital and Integration into the College Community. The College Student Affairs Journal, 38(1), 34–52. https://doi.org/10.1353/CSJ.2020.0002