ارزیابی کارایی و رتبه بندی مدارس ابتدایی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها (DEA)
محورهای موضوعی : مدیریتفرانک امیدیان 1 , محمدامین اجاقی 2 , ندا اجاقی 3
1 - گروه علوم تربیتی ، واحد دزفول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول ، ایران
2 - مربی ، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه علوم تربیتی ، واحد دزفول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول ، ایران
کلید واژه: کارایی, مدرسه ابتدایی و تحلیل پوششی دادهها,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ((ارزیابی کارایی و رتبهبندی مدارس ابتدایی شهرستان دزفول با استفاده از تحلیل پوششی دادهه)) بود.پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ارزشیابی میباشد که به روش مقطعی در سال 1393 صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهششامل کلیه مدارس ابتدایی شهرستان دزفول به تعداد 105 مدرسه ابتدایی بود. دادههای پژوهشی با استفاده از چک لیست با در نظرگرفتن شاخص های ورودی شامل (تعداد کلاس ها، تعداد دانشآموزان، تعداد پرسنل، میانگین سابقه کار کارکنان، مجموع سالهایتحصیل معلمان مدرسه) و شاخص های خروجی شامل (امتیاز ارزیابی عملکرد مدارس ابتدایی دزفول و امتیاز درس های دوره یدادهها EMS و با برنامه (DEA) ابتدایی شهرستان دزفول) جمعآوری شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههاCCR محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که از 105 مدرسه ابتدایی با استفاده از مدلNIRS و BCC 29 ) مدرسه کارا و ( 76 ) مدرسه ناکارا و در مدل ) NDRS 28 ) مدرسه کارا و ( 77 ) مدرسه ناکارا و در مدل )102 ) مدرسه کارا و ( 3) مدرسه ناکارا ارزیابی گردید.