عوامل اقتصادی موثر بر قیمت نسبی بخش خدمات و کالا در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتاحسان شافعی 1 , کامبیز هژبر کیانی 2
1 - گروه اقتصاد، واحدعلوم وتحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - گروه اقتصاد، واحدعلوم وتحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
کلید واژه: C22, E3, واژگان کلیدی:قیمت های نسبی, کالا, خدمات, همجمعی, ایران طبقه بندیJEL:O14, E64,
چکیده مقاله :
در این مطالعه، عوامل اقتصادی موثر بر قیمت نسبی تولیدات بخش های کشاورزی، صنعت و نفتنسبت به بخش خدمات در ایران برای دوره1389-1340با روش همجمعـی جوهانسـن در سـه مـدلجداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.پس از دهه1350، قیمت نسبی تولیـدات کشـاورزی و صـنعتنسبت به خدمات کاهش یافته، ولی قیمت تولیدات نفت به خدمات، به جز سال هـای دهـه1360، درحال افزایش بوده است.این پدیده می تواند انتقال عوامل تولید از کشـاورزی و صـنعت بـه خـدمات راتوجیه کند.نتایج این تحقیق نشان می دهد که، با رشد تولید هر بخش، قیمت نسـبی بـه زیـان آن بخـشمی یابد تغییر.افزایش حجم پول، گسترش تجارت خارجی و رقابت جهـانی و رشـد جمعیـتسـببمی شود که قیمت نسبی تولیدات سایر بخش ها به خدمات کاهش یابد.همچنین، کاهش ارزش ریـالبیش ترین تاثیر خود را در افزایش قیمت های بخش صنعت و سپس خدمات دارد.