• اصول اخلاقی نشریه

    ملاحظات کلی 

    • خط مشی اخلاقی نشریه پژوهش ­های کمی در سیستم ­های مالی هوشمند، مبتنی ­بر دستورالعمل‌های کمیته اخلاق در انتشار (COPE) است و با آیین‌نامه‌های رفتاری هیأت تحریریه کمیته بین‌المللی مجلات مطابقت دارد.
    • خوانندگان، نویسندگان، داوران و ویراستاران در همکاری با این نشریه باید به این سیاست­ های اخلاقی پایبند باشند.

    مسئولیت­ های ناشر

    • ناشر متعهد می­ شود که تصمیمات سردبیر و هیأت تحریریه در مورد تمامی مقالات نهایی است و این تصمیمات فقط بر اساس قضاوت حرفه­ ای اتخاذ می شود و تحت تأثیر هیچ ­گونه منافع تجاری قرار نخواهد گرفت.
    • ناشر متعهد می­ شود که همواره پایبندی به اصول اخلاقی از سوی سردبیر، ویراستاران، اعضای هیأت تحریریه، داوران، نویسندگان و خوانندگان نشریه را زیر نظر داشته و کنترل نماید.
    • ناشر متعهد می­ شود همواره اصلاحات، اصول شفافیت، و بازپس گیری مقالات منتشرشده را در صورت نیاز منتشر و اعلام نماید.

    مسئولیت­ های سردبیر و تیم هیأت تحریریه

    • سردبیر و تیم تحریریه باید دارای اختیارات کامل برای رد یا پذیرش مقالات باشند.
    • سردبیر و تیم تحریریه تصمیم نهایی در مورد پذیرش یا عدم پذیرش مقالات را بر اساس نظرات داوران و اعضای هیأت تحریریه می­ گیرند.
    • سردبیر باید محرمانه­ بودن مقالات ارسالی تحت بررسی را تا زمان انتشار آن­ ها حفظ نماید.
    • سردبیر باید به محرمانگی و ناشناس ­ماندن اطلاعات داوران پایبند باشد.
    • سردبیر باید تلاش نماید تا از هرگونه تضاد منافع جلوگیری کرده و در صورت وجود تعارض منافع آن را افشا نماید.
    • سردبیر باید همواره مسائل مربوط به سرقت ادبی و داده­های جعلی را بررسی نموده و در صورت نیاز به انتشار اصلاحات، شفاف­ سازی، بازپس­ گیری و عذرخواهی اقدام نماید.
    • با توجه به سیاست دوسو ناشناس بودن داوری نشریه پژوهش های کمی در سیستم­ های مالی هوشمند، ناشناس­ بودن داوران و نویسندگان باید حفظ شود.
    • سردبیر به هیچ ­وجه نباید اطلاعات و محتوای مقالات را برای کسی به غیر از نویسنده اصلی، داوران و در صورت لزوم سایر ویراستاران تحریریه فاش نماید.

    مسئولیت­ های داوران

    • محرمانه ­بودن اطلاعات مقاله باید در کلیه زمینه­ ها رعایت شود و فرآیند بررسی مقاله باید به صورت ناشناس انجام شود.
    • داوران باید مقالات را در زمان مناسب قضاوت نمایند و تیم هیأت تحریریه را در تصمیم گیری­ در مورد پذیرش یا عدم پذیرش مقاله یاری نمایند.
    • پیشنهادات داوران در خصوص مقالات منتشرشده باید به صورت فرم داوری و در قسمت نظرات برای نویسنده و ویراستار ارائه و ارسال شود.
    • داوران باید از قضاوت مقالات دارای تضاد منافع خودداری نمایند و هرگونه تضاد منافع را در اسرع وقت گزارش نمایند.
    • قضاوت داوران در مورد کیفیت و محتوای مقالات باید بر اساس نظرات تخصصی و عینی باشد.

    معیارهای نویسندگی 

    هر نویسنده­ ای که نامش در مقاله ثبت شده است، لازم است یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام داده باشد :

    • طرح پژوهش، گردآوری یا تحلیل و تفسیر داده­ ها.
    • نگارش مقاله یا بازنگری اساسی و کلی.
    • تأیید نهایی برای انتشار مقاله.
    • سهم و مشارکت قابل­ قبول در طرح و نگارش مقاله برای پذیرش مسئولیت عمومی بخش هایی از محتوا.

    مسئولیت ها و تعهدات نویسندگان

    • رعایت اصول اولیه نگارش و تحقیق در مقاله ­نویسی ضروری است و مقالات باید بر اساس قالب و الگوی ساختاری و نوشتاری نشریه نوشته و تنظیم شوند.
    • قبل از ارسال مقاله، کلیه نویسندگان باید صفحه راهنمای نویسندگان و همچنین صفحه شرایط و ضوابط ارسال مقاله در این نشریه را مطالعه نمایند.
    • نویسنده مسئول باید رضایت و آگاهی سایر نویسندگان مقاله در این نشریه را از طریق فرم تعهدنامه اصالت مقاله تأیید و ارسال نماید.
    • کلیه نویسندگانی که نام آن­ ها در مقاله و در فرم تعهدنامه اصالت مقاله ذکر شده است، باید در نگارش و تدوین مقاله مشارکت قابل­ قبول داشته باشند.
    • قدردانی و وابستگی سازمانی نویسندگان باید در مقاله ذکر شود و هرگونه تضاد منافع بین نویسندگان یا سازمان ­ها در فرم تضاد منافع ذکر شود.
    • برای پایداری و توسعه فرآیند بررسی تخصصی، از نویسندگان واجد شرایط دعوت می­ شود تا در روند بررسی سایر مقالات این نشریه شرکت نمایند.
    • نویسندگان باید به وضوح حامی مالی تحقیق (در صورت وجود) را گزارش نمایند.
    • نویسندگان موظفند در صورت مشاهده اشتباه یا نادرستی در مقاله منتشرشده خود، در اسرع وقت به سردبیر اطلاع دهند تا مقاله را تصحیح یا باطل نمایند.
    • کلیه نویسندگان باید توجه داشته باشند که مقالات ارسال­ شده به این نشریه برای جلوگیری از سوء رفتار علمی، توسط نرم­ افزار مشابهت ­یاب همتاجو بررسی می­ شوند.
    • نویسندگان باید کلیه منابعی را که به­ طور مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرده­ اند، به درستی و مطابق با شیوه منبع­ نویسی APA-7 ذکر نموده و استناد نمایند.
    • در زمان ارسال مقاله، در طول فرآیند بررسی و آماده­ سازی برای انتشار، نویسنده مسئول مقاله، مسئول ارتباط با نشریه و دست اندرکاران نشریه است و لازم است برای اطمینان از انجام کلیه الزامات اداری نشریه مانند رعایت شرایط و ضوابط مقاله، انجام بازنگری مورد نظر داوران، و ارائه فرم­ های ضروری مانند تعهدنامه اصالت مقاله و تعارض منافع، با کادر اجرایی نشریه در ارتباط باشد. به علاوه در طول فرآیند داوری، نویسنده مربوطه باید سریعاً به سؤالات سردبیر و مدیر اجرایی پاسخ دهد و پس از انتشار مقاله در صورت لزوم با مجله همکاری نماید.

    تغییر در مشخصات نویسندگان

    • پس­ از پذیرش مقاله و در مرحله انتشار، اضافه نمودن نام نویسنده جدید و یا تغییر در مسئولیت نویسندگان مجاز نمی ­باشد. ضمناً، اگر نویسنده‌ای بخواهد از فهرست نویسندگان حذف شود، باید نامه‌ای را با امضای نویسنده مسئول و سایر نویسندگان ارسال نماید که نشان‌دهنده تمایل آن ها برای حذف از فهرست نویسندگان باشد.
    • هر گونه تغییر در ترتیب نویسندگان مستلزم امضای نامه ای توسط کلیه نویسندگان است که نشان دهنده موافقت آن ها باشد.

    مطالعات مربوط­به انسان و حیوانات

    • کلیه مقالاتی که نتایج تحقیقات تجربی مربوط­به افراد انسانی را گزارش می‌کنند، باید حاوی بیانیه‌ای باشند که تأیید کند، رضایت آگاهانه از هر آزمودنی یا از قیم او گرفته شده است. کلیه مطالعات حیوانی یا انسانی باید پس­ از تأیید پروتکل آزمایشی، توسط کمیته اخلاق محلی مورد استفاده قرار گیرد.

    اصول شفافیت نشریه

    • طرح پژوهش مناسب : تحقیقات خوب و مناسب باید دارای نظم منطقی و طرح پژوهشی مناسب باشند و معیارهای اخلاقی پژوهش را رعایت نمایند. انجام تحقیقات با استانداردهای پایین­ تر ممکن است به منزله سوء رفتار پژوهشی باشد. نویسندگان، مسئول کل محتوای علمی و همچنین صحت اطلاعات کتابشناختی می­ باشند.
    • تجزیه و تحلیل داده­ ها : داده ها باید به طور مناسبی تجزیه و تحلیل شوند. تجزیه و تحلیل نامناسب لزوماً به معنای سوء رفتار نیست، اما جعل و دستکاری داده­ ها به منزله رفتار نادرست به ­شمار میرود.
    • دسترسی به داده ها : داده­ های مورد استفاده برای حمایت از یافته های مطالعه باید در صورت درخواست از نویسنده مربوطه در دسترس باشد.

    تضاد منافع

    • تضاد منافع معمولاً ممکن است کاملاً آشکار نباشد و احتمال دارد بر قضاوت نویسنده، داوران و ویراستاران تأثیر بگذارد.
    • این موارد بعضاً به­ عنوان مواردی توصیف شده­ اند که وقتی آشکار شوند، خواننده معقول را دچار گمراهی یا فریب ­خوردن می ­نماید.
    • مصادیق تعارض منافع ممکن است شخصی، تجاری، سیاسی، دانشگاهی یا مالی باشند. منافع مالی ممکن است شامل اشتغال، تأمین مالی تحقیقات، مالکیت سهام، پرداخت برای سخنرانی یا سفر، مشاوره و پشتیبانی شرکت برای کارکنان باشد.

    فرآیند داوری همتا

    • نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند در بررسی مقالات ارسالی، از روش داوری تخصصی دوسو ناشناس استفاده می کند، به این معنی که هم هویت داور برای نویسنده و هم هویت نویسنده برای داوران ناشناس می باشد.
    • برای تسهیل این امر، نویسندگان باید اطمینان حاصل نمایند که مقالات آن ها به گونه ای تهیه شده است که هویت آن ها را آشکار ننماید.
    • نویسندگان این حق را دارند که به دلیل تضاد منافع احتمالی، در صورتی که نخواهند مقاله شان توسط یک داور خاص بازبینی شود، با سردبیر ارتباط برقرار نمایند.
    • هیچ مقاله ای رد نمی شود، مگر این که نظرات منفی حداقل از دو داور دریافت شود.

    سیاست بایگانی نشریه

    • خط مشی سیاست بایگانی (آرشیوی) نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم­ های مالی هوشمند، استراتژی و سیاست نشریه را در قبال آرشیو و بایگانی نسخه هایی از مقالات توسط نویسندگان در فضاهایی مانند صفحات وب شخصی و سازمانی و همچنین مخازن موضوعی مختلف، بیان می­ کند.
    • نشریه پژوهش های کمی در سیستم های مالی هوشمند، تحت مجوز دسترسی آزاد (Open Access) منتشر می شود و بر این اساس، مقالات را می ­توان بلافاصله طبق شرایط مجوز خاص نشریه (CC-BY 4.0) در دسترس همگان قرار داد. اگر نویسنده‌ای مقاله‌ای را تحت مجوز دسترسی آزاد منتشر کرده باشد، نویسنده از سوی این نشریه مجاز است تا نسخه منتشرشده را در هنگام انتشار به‌جای نسخه‌های خطی پذیرفته شده به اشتراک بگذارد.
    • نویسندگان همچنین می‌توانند مقاله خود در هر مکانی و در هر زمانی ازجمله رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس‌بوک، وبلاگ‌ها و توئیتر مجدداً استفاده نمایند، مشروط بر این­ که در صورت امکان، پیوندی به مقاله اضافه شود. ترجیحاً پیوند باید شامل شناسه دیجیتال شیء (DOI) باشد که در اطلاعات استناد در مورد مقاله به صورت برخط (Online) یافت می­ شود. نسخه پذیرفته شده ممکن است در وب سایت شخصی نویسنده، و یا مخزن و بایگانی شرکت یا موسسه نویسنده قرار گیرد.
    • نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، به طور رسمی در نشریات دانشگاه آزاد اسلامی بایگانی و شاخص گذاری شده است.

     برنامه زمان­بندی انتشار

    • نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، به صورت فصل نامه منتشر می شود و چهار شماره را در سال منتشر می کند. کلیه مقالات منتشرشده از ابتدا تاکنون، در وب سایت نشریه و در بخش شماره های پیشین در دسترس می­ باشند.

     حریم خصوصی و محرمانگی

    • محرمانگی در تمامی فرآیندهای بررسی مقاله و توسط کلیه نقش ها لازم است رعایت شود.
    • کلیه مقالات باید با رعایت محرمانگی بررسی شوند.
    • داوران نیز حقوق محرمانگی دارند که سردبیر باید به آن احترام بگذارد. اگر ظن عدم صداقت یا تقلب در مقاله وجود داشته باشد، ممکن است محرمانگی نقض شود، اما در غیر این صورت باید رعایت شود.
    • علاوه بر نویسندگان و داوران، ویراستاران از افشای اطلاعات مربوط به مقالات (از جمله دریافت، محتوا، وضعیت در فرآیند بررسی، انتقاد داور، یا سرنوشت نهایی) منع می‌شوند. 
    • سردبیر باید به داوران توضیح دهد که مقاله هایی که برای بررسی ارسال می شوند، در مالکیت و دارایی خصوصی نویسندگان هستند و داوران و کارکنان تحریریه باید با خودداری از بحث عمومی یا تصاحب آثار نویسندگان قبل از انتشار مقاله، به حقوق نویسندگان احترام بگذارند.
    • همچنین بدون اجازه داور، نویسنده و ویراستار، نظرات بازبینی و داوری نباید به‌صورت عمومی منتشر شود.

     صاحب امتیاز و ناشر نشریه

    حق چاپ (حق انتشار) و مجوز انتشار 

    • نشریه فصل نامه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، دسترسی آزاد و فوری به محتوای خود را فراهم می کند. کلیه مقالات این نشریه تحت مجوز بین‌المللی CC-BY 4.0 منتشر می‌شوند که استفاده، اشتراک‌گذاری، اقتباس، توزیع، و تکثیر در هر رسانه یا قالبی را تا زمانی که نویسنده (نویسندگان) اصلی و منبع به درستی ذکر شده باشند، مجاز می‌سازد. تحت مجوز دسترسی آزاد، نویسندگان حق چاپ را برای محتوای مقالات خود حفظ می‌کنند، اما به دیگران اجازه می‌دهند تا محتوا را دانلود، استفاده مجدد، چاپ مجدد، تغییر، توزیع و یا کپی نمایند، تا زمانی که نویسندگان اصلی و منبع به درستی ذکر شده باشند و به اصل منبع به درستی استناد شده باشد. در این نشریه نویسندگان کلیه حقوق از جمله حق چاپ را به طور نامحدود حفظ می کنند. 

    تبلیغات

    • نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، سیاستی برای پذیرش تبلیغات ندارد.

    اصلاحیه یا باز پس­ گیری مقالات

    • برای حفظ یکپارچگی سوابق علمی و دانشگاهی، گاهی ممکن است نشریه به ضرورت مجبور به انتشار اصلاحیه یا باز پس گیری مقاله منتشرشده در نشریه باشد. طبق هنجارهای مورد توافق جامعه دانشگاهی، این کار معمولاً با انتشار "اصلاحیه" یا "باز پس گیری" و بدون ایجاد تغییرات در مقاله اصلی و فقط با انتشار مقاله جدیدی که یک هایلایت اصلاحیه یا باز پس گیری دارد، انجام می شود. مقاله اصلی در مالکیت عمومی باقی می‌ماند و معمولاً باید در اصلاحیه (Erratum) بعدی نمایه شود. در موارد استثنایی که مطالب مقاله قابل اصلاح نباشد، ممکن است مجبور شویم مطالب را از وب‌سایت و سایت‌های آرشیو خود حذف نماییم. ممکن است لازم باشد که نویسنده (نویسندگان) اصلی با اظهار نظر در مورد مقاله منتشرشده، اصلاحات جزئی در مقالات منتشرشده انجام دهند. تنها در صورتی قابل قبول خواهد بود که اصلاحات بر نتایج یا نتیجه گیری مقاله تأثیری نداشته باشد.

            اصلاحیه

    • تغییرات در مقالات منتشرشده که بر معنا و نتیجه مقاله تأثیر می گذارد، اما کل مقاله را باطل نمی کند، ممکن است به صلاحدید ویراستار یا ویراستاران، با انتشار یک اصلاحیه نمایه شده و مرتبط با مقاله اصلی اصلاح شود. تغییرات در نویسندگی مقالات منتشرشده از طریق اصلاحیه تصحیح می شود.

            باز پس گیری

    • اگر اطلاعات علمی در یک مقاله به طور قابل توجه ای در موارد نادر به خطر بیافتد، ممکن است مناسب باشد که مقالات منتشرشده پس گرفته شوند. در این موارد، تصمیمات نشریه باید با دستورالعمل های باز پس گیری COPE مطابقت داشته باشد. مقالات پس گرفته شده، نمایه شده و به اصل مقاله ارجاع داده می شود.

    سوء رفتارهای پژوهشی احتمالی

    • نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، به اصول اخلاقی پژوهش و انتشار علمی پایبند بوده و هرگونه سوء رفتار پژوهشی را تخلف جدی تلقی می‌کند. در صورت مشاهده تخلف، نشریه اقدامات لازم را مطابق با استانداردهای اخلاقی انجام خواهد داد.
    • ۱جعل داده و داده‌سازی : هرگونه تغییر، دست‌کاری یا حذف عمدی داده‌ها و یافته‌های تحقیق که موجب تحریف نتایج شود، مصداق تخلف پژوهشی بوده و غیرقابل پذیرش است.
    • ۲انتشار تکراری : ارسال و انتشار چندباره یک پژوهش بدون ارجاع کامل و متقابل، سوء رفتار پژوهشی محسوب می‌شود. مقالاتی که در بیش از یک نشریه منتشر شوند، از فرآیند بررسی خارج خواهند شد.
    • ۳تقلب و دست‌کاری در استناد : استفاده غیرضروری از استنادهایی که به محتوای علمی مقاله کمک نمی‌کند و صرفاً با هدف افزایش استنادات یک نویسنده یا مجله خاص انجام می‌شود، غیرمجاز بوده و از مصادیق تخلف علمی است.
    • ۴ارسال همزمان : ارسال همزمان یک مقاله یا بخش‌های قابل توجه ای از آن به بیش از یک نشریه، خلاف اصول اخلاقی انتشار علمی است. چنین مقالاتی بلافاصله از فرآیند بررسی خارج خواهند شد.
    • ۵انتشار زائد (اضافی) : تقسیم نامناسب نتایج یک پژوهش به چندین مقاله برای افزایش تعداد مقالات منتشرشده، غیرمجاز بوده و با آن برخورد خواهد شد.
    • ۶مشارکت یا انتساب نامناسب نویسنده : کلیه نویسندگان باید سهم علمی قابل توجه ای در پژوهش داشته باشند و مسئولیت محتوای مقاله را بپذیرند. حذف نام نویسندگان دارای سهم علمی یا درج نام افرادی که نقشی در پژوهش نداشته‌اند، خلاف اصول اخلاقی است.
    • ۷سرقت ادبی : سرقت ادبی شامل استفاده بدون استناد از ایده‌ها، داده‌ها یا متون دیگران است و نقض جدی اخلاق علمی محسوب می‌شود. نشریه، کلیه مقالات را پیش از انتشار با نرم‌افزار مشابهت یاب همتاجو به منظور تشخیص سرقت ادبی بررسی کرده و در صورت اثبات تخلف، مقاله را رد یا ابطال خواهد کرد. در صورت لزوم، مؤسسات نویسندگان نیز در جریان تخلف قرار خواهند گرفت.

    فرآیند شناسایی و رسیدگی به اتهامات مربوط به تخلفات پژوهشی

    در نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، سردبیر اقداماتی را برای شناسایی و جلوگیری از انتشار مقالاتی که در آن تخلفات تحقیقاتی رخ داده است، انجام می‌دهد. این اقدامات عبارتند از :

    • اولین اقدام سردبیر نشریه اطلاع رسانی به دفتر تحریریه نشریه با ارائه نسخه هایی از مطالب مربوطه و پیش نویس نامه به نویسنده مربوطه است که در آن توضیحی بدون قضاوت می خواهد.
    • در صورتی که توضیحات نویسنده غیرقابل قبول باشد و به نظر برسد که رفتار غیراخلاقی جدی صورت گرفته باشد، موضوع از طریق تحریریه به کمیته نشر ارجاع می شود. پس از بررسی، کمیته تصمیم خواهد گرفت که آیا پرونده به اندازه کافی جدی است که ممنوعیت ارسال های بعدی را تضمین کند.
    • در صورتی که تخلف از شدت کمتری برخوردار باشد، سردبیر، بنا به توصیه کمیته انتشار، نامه ای توبیخ کننده برای نویسنده ارسال می کند و خط مشی های انتشار نشریه را به نویسنده یادآوری می کند. اگر مقاله منتشر شده باشد، ویراستار می‌تواند از نویسنده درخواست کند که برای تصحیح سابقه، یک عذرخواهی در مجله منتشر کند.
    • اخطار برای نویسنده مربوطه ارسال خواهد شد و هر اثری از نویسنده مسئول تخلف یا هر اثری که این افراد توسط این افراد در دست بررسی توسط مجله باشد، بلافاصله رد خواهد شد.
    • نویسندگان از عضویت در هیأت تحریریه نشریه و خدمت به عنوان داور برای مجله منع می شوند. نشریه این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات بیشتری انجام دهد.
    • در موارد جدی تقلب که منجر به پس گرفتن مقاله می شود، اخطاریه باز پس گیری مقاله (Retraction) در نشریه منتشر می شود و در نسخه برخط (Online) به مقاله پیوند می شود. نسخه آنلاین نیز با تاریخ بازپس گیری علامت گذاری می شود.

    فرآیند رسیدگی به شکایات نویسندگان

    سردبیر و هیأت تحریریه نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، از درخواست های تجدید نظر منطقی و مستدل نسبت به تصمیمات سردبیر و هیأت تحریریه استقبال می کنند ولی قابل ذکر است که این درخواست ها باید با ارائه شواهد و دلایل محکم پشتیبانی شوند. نویسندگان برای درخواست تجدید نظر باید شواهد قوی یا داده ها و اطلاعات جدید را در پاسخ به نظرات سردبیر و داوران ارائه دهند. در این نشریه همواره تلاش می شود که کلیه تصمیمات نهایی بر اساس نظرات دقیق داوران و دبیران نشریه گرفته شود، لذا دبیران نشریه معمولاً به ندرت تصمیمات اصلی خود را تغییر می دهند. اما با این حال، اگر از تصمیم نهایی نشریه شکایت دارید و فکر می‌کنید که موردی برای تجدید نظر وجود دارد، می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید :

    • لازم است دلایل منطقی، مستدل و قابل قبول خود را به دفتر نشریه ارائه دهید.
    • در درخواست خود به طور شفاف توضیح دهید که چرا با این تصمیم موافق نیستید.
    • هر گونه اطلاعات یا داده های جدیدی که می خواهید در فرآیند بررسی در نظر گرفته شود را به سردبیر نشریه ارائه دهید.
    • اگر فکر می کنید که داوران در ارزیابی مقاله شما اشتباه کرده اند، دلایل و مستندات قابل قبولی را ارائه دهید.
    • اگر فکر می کنید در فرآیند داوری تضاد منافع وجود داشته است، مدارک خود را ارائه دهید.

            ملاحظات

    • نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، تنها یک درخواست تجدید نظر در هر مقاله را می پذیرد.
    • پس از دریافت درخواست تجدیدنظر، ویراستاران می‌توانند از داوران و ویراستارانی را که در فرآیند ارزیابی مقاله مشارکت داشته اند، مشورت بگیرند. 
    • تصمیمات ویراستاران و هیأت تحریریه در مورد درخواست تجدیدنظر نهایی است و ممکن است شامل رد مقاله، درخواست برای بررسی بیشتر از سوی همتایان، یا درخواست برای ارائه نسخه اصلاح شده از نسخه باشد.

    راهنماها و دستورالعمل ­های اخلاقی کمیته اخلاق نشر (COPE)

    نشریه پژوهش­ های کمی در سیستم های مالی هوشمند، متعهد است که دستورالعمل‌ها و نمودارهای جریان کمیته اخلاق در انتشار (COPE) را در فرآیند بررسی و انتشار و مسائل آن دنبال و اعمال نماید. به علاوه، از آیین نامه های رفتاری و بهترین عملکرد کمیته اخلاق نشر (COPE) برای سردبیران (آئین نامه شماره 1، آئین نامه شماره 2) استفاده نماید.

    مسئولیت علمی و اخلاقی هر آنچه در نشریه منتشر می شود، به عهده سردبیر است. این بدان معناست که سردبیر باید موارد زیر را همواره در نظر داشته باشد :

    • تلاش برای رفع نیازهای خوانندگان و نویسندگان.
    • تلاش برای بهبود مداوم نشریه.
    • اتخاذ رویه ها و فرآیندهایی برای اطمینان از کیفیت مطالبی که منتشر می شود.
    • پاسداشت آزادی بیان.
    • حفظ یکپارچگی سوابق علمی در نشریه.
    • جلوگیری از آلوده شدن استانداردهای فکری و اخلاقی با مصلحت های تجاری.
    • آمادگی همیشگی جهت انتشار اصلاحات، شفاف سازی، باز پس گیری و عذرخواهی در صورت نیاز.

    بهترین عملکرد برای سردبیران شامل موارد زیر می باشد :

    • جست‌وجوی فعالانه نظرات نویسندگان، خوانندگان، داوران و اعضای هیأت تحریریه درباره راه‌های بهبود فرآیندهای نشریه.
    • تشویق و آگاهی از آخرین روش ها و پژوهش های مرتبط با داوری تخصصی و ارزیابی مجدد فرآیندهای مجله در پرتو یافته های جدید.
    • حمایت از طرح های طراحی شده برای کاهش تخلفات در پژوهش و نشر.
    • حمایت از نوآوری در جهت آگاهی رسانی و آموزش پژوهشگران در مورد اخلاق نشر.
    • ارزیابی اثرات خط‌مشی‌های نشریه بر رفتار نویسنده و داور و بازنگری در خط‌مشی‌ها، در صورت لزوم، برای تشویق رفتار مسئولانه و جلوگیری از رفتار نادرست.

    بهترین عملکرد برای سردبیران در ارتباط با خوانندگان

    • اطمینان از این که کلیه مقالات منتشر شده توسط داوران واجد شرایط از جمله داور و مشاور آماری بررسی شده است.
    • اتخاذ فرآیندهایی که صحت، کامل بودن و وضوح گزارش تحقیق از جمله ویرایش فنی و استفاده از دستورالعمل ها و چک لیست های مناسب را تشویق می کند.
    • توسعه یک خط مشی شفافیت برای تشویق حداکثری افشای منشأ مقالات غیرپژوهشی و غیرمنطبق با اخلاق پژوهش.
    • اتخاذ خط مشی و ایجاد نظامی برای ترویج مناسب رویه های اخلاقی نویسندگی و هم نویسندگی (برای مثال، به طور دقیق نشان می‌دهند که چه کسی کار را انجام داده است) و از رفتار نادرست (مانند نویسندگان شبح و مهمان) جلوگیری می‌کند.
    • اطلاع رسانی به خوانندگان در مورد اینکه مقالاتی که از سوی اعضای هیأت تحریریه نشریه ارسال شده است، نیز تحت فرآیند بررسی دقیق و بی طرفانه قرار خواهد گرفت.
    • خوانندگان حق دارند در مورد این که چه کسی بودجه تحقیقاتی یا سایر کارهای علمی را برای هر مقاله تأمین کرده است و این که آیا تأمین کنندگان مالی در تحقیق و انتشار آن نقشی داشته است، به طور شفاف مطلع شوند.  

    مسئولیت­ های اخلاقی سردبیر و دبیران نشریه در ارتباط با نویسندگان

    • تصمیمات ویراستاران برای پذیرش یا رد مقاله برای انتشار باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، و اعتبار مطالعه و ارتباط آن با موضوع نشریه باشد.
    • ویراستاران نباید تصمیمات خود را برای پذیرش موارد ارسالی معکوس کنند، مگر این که مشکلات جدی در مورد ارسالی شناسایی شود.
    • ویراستاران جدید نباید تصمیمات مربوط به انتشار مطالب ارسالی توسط ویرایشگر قبلی را لغو کنند، مگر این که مشکلات جدی شناسایی شود.
    • نشریات باید مکانیزمی اعلام شده برای نویسندگان برای استیناف علیه تصمیمات سرمقاله داشته باشند.
    • ویراستاران باید راهنمایی هایی را برای نویسندگان در مورد هر چیزی که از آن ها انتظار می رود، منتشر نمایند. این راهنما باید به طور منظم به روزرسانی شوند و باید به این کد ارجاع یا پیوند داده شود.
    • ویراستاران باید در مورد معیارهای نویسندگی و یا افرادی که باید به عنوان مشارکت کننده با رعایت استانداردهای حوزه مربوطه فهرست شوند، راهنمایی ارائه دهند.

    بهترین عملکرد برای سردبیران در ارتباط با نویسندگان شامل موارد زیر است:

    • مرور راهنمای نویسندگان و دستورالعمل های مربوط به نویسندگان به طور منظم و ارائه پیوندهایی به دستورالعمل های مربوطه.
    • انتشار تعارض منافع مربوطه برای کلیه مشارکت کنندگان و انتشار اصلاحات در صورتی که تعارض منافع پس از انتشار آشکار شود.
    • اطمینان از این که داوران مناسب، متخصص و مرتیط برای کلیه مقالات انتخاب شده‌اند (یعنی افرادی که می‌توانند کار را بدون سوگیری و وجود هرگونه تعارض منافع داوری و ارزیابی نمایند).
    • احترام به درخواست های نویسندگان مبنی بر این که ادعا دارند، یک فرد مشخص نباید مقاله آنان را بررسی کند، در صورتی که این درخواست ها مستدل و عملی باشد.
    • انتشار جزئیات نحوه رسیدگی به موارد مشکوک به سوء رفتار.
    • انتشار تاریخ ارسال و پذیرش مقالات.

    مسئولیت­ های اخلاقی سردبیر و دبیران نشریه در ارتباط با داوران

    • سردبیران باید راهنماهای کاملی جهت استفاده داوران آماده کنند. این راهنما باید به طور منظم به روزرسانی شوند و باید به این کد ارجاع یا پیوند داده شود.
    • سردبیران باید از داوران درخواست کنند که پیش از موافقت با بررسی یک مقاله، هرگونه تعارض منافع احتمالی را افشا نمایند.
    • ویراستاران باید سیستم‌هایی داشته باشند تا اطمینان حاصل نمایند که هویت داوران همتا محافظت می‌شود، مگر این که از سیستم بازبینی باز که به نویسندگان و داوران اعلام شده است، استفاده نمایند.

    بهترین عملکرد برای سردبیران در ارتباط با داوران شامل موارد زیر می باشد :

    • تشویق داوران به اظهار نظر در مورد اصالت مطالب ارسالی و هوشیاری نسبت به انتشار اضافی و سرقت ادبی.
    • ارائه ابزارها و راهکارهایی به داوران برای شناسایی مقالات مرتبط (مانند پیوند به مراجع ذکرشده و جستجوهای کتاب شناختی).
    • ارسال نظرات داوران به طور کامل برای نویسندگان، مگر این که حاوی اظهارات توهین آمیز یا افتراآمیز باشد.
    • تلاش برای قدردانی از سهم داوران در مجله.
    • تشویق مؤسسات دانشگاهی به شناسایی فعالیت های داوری تخصصی به عنوان بخشی از فرآیند علمی.
    • نظارت بر عملکرد داوران و اتخاذ گام هایی برای اطمینان از این که استاندارد بالایی دارد.
    • ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی از داوران مناسب و به روزرسانی آن بر اساس عملکرد داوران.
    • توقف استفاده از داورانی که به طور مداوم نقدهای بی ادبانه، بی کیفیت یا دیرهنگام ارائه می کنند.
    • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه فقط مخاطبین شخصی) برای شناسایی داوران جدید بالقوه (مانند پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده های کتاب شناختی).
    • پیروی از نمودار جریان COPE در موارد مشکوک به سوء رفتار داور.

    ارتباط با اعضای هیأت تحریریه

    سردبیران باید به اعضای هیأت تحریریه جدید دستورالعمل هایی را در مورد هر چیزی که از آن ها انتظار می رود، ارائه دهند و اعضای فعلی را در مورد سیاست ها و تحولات جدید به روز نگه دارند.

    بهترین عملکرد برای سردبیران در ارتباط با اعضای هیأت تحریریه شامل موارد زیر می باشد :

    • داشتن خط مشی هایی برای رسیدگی به مطالب ارسالی اعضای هیأت تحریریه برای اطمینان از بررسی بی طرفانه.
    • شناسایی اعضای هیأت تحریریه واجد شرایط مناسب که می توانند به طور فعال در توسعه و مدیریت خوب مجله با بررسی منظم ترکیب هیأت تحریریه کمک نمایند.
    • ارائه راهنمایی روشن به اعضای هیأت تحریریه در مورد وظایف مورد انتظار آن ها.