• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی اثربخشی آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی
        فرخنده مفیدی سیما کفیلی مقدم
        این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی در رشد اخلاق دانش آموزان پیش دبستانی بود. در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 2 شهر تهران که در سال 90- 1389 مشغول به تحصیل بودند، نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر دانش آم چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی در رشد اخلاق دانش آموزان پیش دبستانی بود. در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 2 شهر تهران که در سال 90- 1389 مشغول به تحصیل بودند، نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز دوره پیش دبستانی بود که به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر هم در گروه کنترل قرار داده شد. فرایند نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدندو همچنین برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش های آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغییری استفاده شده است. بررسی نتایج نشان داده که آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی مداخله توانسته است آگاهی کودکان پیش دبستانی را در مورد مفاهیم اخلاقی(روحیه احترام، راستگویی،شجاعت، مهربانی، وجدان، همدلی) افزایش دهد و بیشترین تاثیر آموزش اخلاق روی مفهوم احترام بود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی تست تجدید نظر شده شادکامی
        حیدر علی هومن حمیدرضا وطن خواه ساناز درستکار
        هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی تست تجدیدنظر شده شادکامی آکسفورد بود. بدین منظور تعداد 468 نفر (232 دختر و 236 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران پرسشنامه تجدید نظر شده شادکامی آکسفورد را که شامل 67 گویه است و با مقیاس 4 امتیازی (کاملا موافقم تا کاملا چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی تست تجدیدنظر شده شادکامی آکسفورد بود. بدین منظور تعداد 468 نفر (232 دختر و 236 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران پرسشنامه تجدید نظر شده شادکامی آکسفورد را که شامل 67 گویه است و با مقیاس 4 امتیازی (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره¬گذاری می شود، تکمیل کردند. نتایج نشان داد، ضریب اعتبار پرسشنامه از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ 947/0 است. نتایج تحلیل مولفه های اصلی و چرخش متعامدنشان داد که پرسشنامه از ده عامل اشباع شده است که بر روی هم 844/49 درصد کل واریانس را تبیین می کند که شامل رضایت از زندگی، شوخ طبعی، خوش بینی، لذت، سرخوشی، خودنظم بخشی و کنترل خویشتن، پیوند جویی، روحیه تعهد و همکاری، آمادگی روانی و مثبت نگری است. برای روایی همگرا، همبستگی بین پرسشنامه تجدید نظر شده شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سلامت روانی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب همبستگی بین این دو پرسشنامه برابر 487/0 بدست آمد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطۀ ویژگیهای شخصیتی با کارآیی پلیس
        حمید رضا فرهمند مهناز علیمرادی
        به منظور مطالعه رابطه ویژگیهای شخصیتی با کارآیی پلیس تعداد 250 نفر از افسران نیروی انتظامی با روش نمونه¬گیری چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از آزمون پنج عاملی شخصیتی 60 سئوالی نئو(1985) و نمرات کارآیی سالیانه مورد بررسی قرار گرفتند. با بهره گیری از روش همبستگی و ر چکیده کامل
        به منظور مطالعه رابطه ویژگیهای شخصیتی با کارآیی پلیس تعداد 250 نفر از افسران نیروی انتظامی با روش نمونه¬گیری چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از آزمون پنج عاملی شخصیتی 60 سئوالی نئو(1985) و نمرات کارآیی سالیانه مورد بررسی قرار گرفتند. با بهره گیری از روش همبستگی و رگرسیون نتایج نشان می دهد که متغیر پیش بین ویژگیهای شخصیتی در پیش بینی کارآیی پلیس نقش داشته و رابطه آنها بصورت رابطه خطی معنادار می¬باشد. بررسی فرضیه های پژوهش نشان دادند که بین ویژگی شخصیتی روان آزرده خویی با کارآیی پلیس رایطه معناداری وجود نداشت و فرضیه مورد نظر تأیید نگردید. همچنین بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی، دلپذیری و مسئولیت¬پذیری با کارآیی پلیس رابطه معناداری وجود نداشت و این فرضیه ها نیز تأیید نگردیدند. اما بین ویژگی شخصیتی انعطاف پذیری با کارآیی پلیس رابطه معناداری وجود داشت و این فرضیه تأیید گردید. به صراحت می¬توان بیان کرد که در زمینه صفات شخصیتی هر چه فرد انطباق بیشتری با ویژگی های شغلی اش داشته باشد، عملکرد و کارآیی و رضایتمندی بیشتری بدست خواهد آورد و یافته های مذکور اهمیت توجه به تفاوتها و ویژگی های فردی را به منظور افزایش میزان تولید یا در ارتقاءکیفیت خدمات و رضایتمندی شغلی مورد تأیید قرار می دهند و نیز هر چقدر همبستگی بیشتری بین صفات شخصیتی افراد و ویژگی¬های شغلی وجود داشته باشد علاوه بر افزایش کمی و کیفی عملکرد نگرشهای شغلی مثبت تری نیز حاصل خواهد شد. از این رو تلاش به منظور به حداکثر رساندن میزان انطباق فرد و شغل از طریق گزینش دقیق افراد برای مشاغل خاص و تعیین خصوصیات و ویژگیهای شغلی می¬تواند نتایج سودمند بسیاری را در عمل و در تمام زمینه های مختلف شغلی به دنبال داشته باشد همچنین عملکرد شغلی بهتری هم مشاهده می شود. در واقع هر فرد که متصدی شغلی می شود خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد خویش را به همراه می آورد. همچنین می توان گفت عوامل بسیار بر رضایت و عدم رضایت شغلی و کارآیی تأثیر می¬گذارند که از میان این عوامل می توان از دستمزد و ماهیت شغل یاد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه توانائی دانش‌آموزان عادی و تیزهوش بر پایه تئوری کلاسیک و سؤال– پاسخ
        حیدر علی هومن مرضیه رحمانی
        هدف این پژوهش، سنجش هوش سیال کتل دانش¬آموزان تیزهوش و عادی برپایه دو مدل کلاسیک و صفت مکنون بوده است. برای این مقصود 435 نفر از دانش¬آموزان تیزهوش به گونه تصادفی از مراکز استعدادهای درخشان و 449 نفر از دانش¬آموزان عادی با روش نمونه برداری چند مرحله¬ای به چکیده کامل
        هدف این پژوهش، سنجش هوش سیال کتل دانش¬آموزان تیزهوش و عادی برپایه دو مدل کلاسیک و صفت مکنون بوده است. برای این مقصود 435 نفر از دانش¬آموزان تیزهوش به گونه تصادفی از مراکز استعدادهای درخشان و 449 نفر از دانش¬آموزان عادی با روش نمونه برداری چند مرحله¬ای به گونه تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شده¬اند. برروی هر دو گروه، آزمون 50 سؤالی هوش سیال کتل مقیاس 3 فرم A اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها بر اساس دو مدل کلاسیک و IRT انجام گرفته است. برآورد اعتبار از طریق آلفای کرونباخ در دانش¬آموزان تیزهوش 783/0 و در دانش¬آموزان عادی 683/0 بوده است. نتایج نشان می دهد که 1) برپایه آزمون t مستقل دانش¬آموزان تیزهوش نسبت به دانش¬آموزان عادی در مقیاس کتل نمره بیشتری به دست آورده¬اند و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است. 2) همبستگی بین نمره‌های خام و توانایی در دانش¬آموزان تیزهوش برابر با 467/0 و در دانش¬آموزان عادی برابر با 186/0 بوده و هر دو ضریب از لحاظ آماری معنادار است. 3) تبدیل این همبستگی¬ها به z فیشر و آزمون تفاوت آنها نشان می¬دهد که همبستگی بین نمرات خام و توانایی برای دانش¬آموزان تیزهوش بالاتر از میزان همبستگی در دانش¬آموزان عادی است و تفاوت آنها نیز از لحاظ آماری معنادار است. 4)اجرای آزمون t برای مقایسه پارامترهای سه گانه سؤال در دانش آموزان تیزهوش و عادی نشان می دهد که پارامتر قدرت تشخیص به ویژه در دامنه پایین توزیع به نفع دانش اموزان عادی و مقایسه پارامتر دشواری سؤال در طول دامنه توزیع به نفع دانش آموران عادی است. این مطلب بیانگر این واقعیت است که مجموعه سؤال¬های هوش سیال کتل برای دانش¬آموزان عادی به مراتب دشوار تر است. هر چند میانگین پارامتر حدس برای دانش آموزان عادی بالاتر از دانش¬آموزان تیزهوش است اما تفاوت بین آنها از لحاط آماری معنادار نیست. 5) مقایسه توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی برپایه مدل IRT مؤید آن است که بین نمره تواناییهای دو گروه تنها در دو حد انتهایی و ابتدایی تفاوت وجود دارد. نمره¬های توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی در دامنه صدکهای 20 و 80 (متناظر با هوشبهرهای 85 و 115) تقریباَ منطبق برهم است. توانایی دانش¬آموزان عادی در صدکهای 20 و پایینتر کمتر از توانایی دانش¬آموزان تیزهوش است. دانش¬آموزان تیزهوش در صدکهای 80 و بالاتر بیشتر از توانایی دانش¬آموزان عادی است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مشخصه روان سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن در نمونه ای از نوجوانان
        حیدر علی هومن
        پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی پرسش نامه باورهای اختلال خوردن کوپروهمکاران (1997) را مورد بررسی قرار داد. روش: نمونه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی بودند که به شیوه نمونه برداری خوشه ای تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی مازندران انتخاب شدند و پرسشنام چکیده کامل
        پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی پرسش نامه باورهای اختلال خوردن کوپروهمکاران (1997) را مورد بررسی قرار داد. روش: نمونه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی بودند که به شیوه نمونه برداری خوشه ای تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی مازندران انتخاب شدند و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن کوپر و همکاران (1997)، سیاهه اختلال خوردن گارنر و همکاران(1989) را تکمیل کردند. یافته ها: روایی این پرسشنامه به روش روایی همزمان و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیلی عاملی به شیوه چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه باورهای اختلال خوردن شامل 4 عامل خود باوری منفی، پذیرش توسط دیگران، خود پذیری و کنترل پرخوری است، که درمجموع 12/62 درصد واریانس را تبیین می کنند. روایی همزمان این پرسشنامه با بکارگیری سیاهه اختلال خوردن بررسی شد. میزان همبستگی میان دو پرسشنامه 62/0 بود 001/ 0 P <. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش هماهنگی درونی (آلفای کرونباخ) و دو نیمه سازی بررسی شد که به ترتیب ضرایب95/0 و 81/0 بدست آمد. نتیجه گیری : با توجه به یافته های این پژوهش پرسش نامه باورهای اختلال خوردن به عنوان ابزاری معتبر برای ارزیابی باورهای اختلال خوردن در جمعیت نوجوان ایرانی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسه خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان تیزهوش و عادی
        منصوره شهریاری احمدی غلامعلی افروز حسن پاشا شریفی مهدی دوایی
        در پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه بین خلاقیت و سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر و پسر، از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی عادی و سمپاد چهار گروه صد نفری به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شدند ودر میزان خلاقیت و سلامت چکیده کامل
        در پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه بین خلاقیت و سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر و پسر، از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی عادی و سمپاد چهار گروه صد نفری به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شدند ودر میزان خلاقیت و سلامت روانی با دو آزمون خلاقیت عابدی و سلامت روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند .پس از تحلیل یافته ها مشاهده گردید که میزان سلامت روانی و خلاقیت در دانش آموزان تیزهوش بالاتر از گروه عادی می باشد. بین میانگین خلاقیت دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد، در حالی که سلامت روانی پسران از دختران بالاتر مشاهده گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری
        ویدا رضوی نعمت اللهی سید مهدی حسینی فرد سلوی شمس الدینی لری
        هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری در بین افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی بود. پژوهش بر روی 214 نفر (106 نفر عادی، 70 نفر وابسته به مواد افیونی و 38 نفر وابسته به مواد محرک) انجام شد. افراد وابسته به مواد از مراکز ترک چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری در بین افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی بود. پژوهش بر روی 214 نفر (106 نفر عادی، 70 نفر وابسته به مواد افیونی و 38 نفر وابسته به مواد محرک) انجام شد. افراد وابسته به مواد از مراکز ترک اعتیاد تهران انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری هدفمند بود که در یک بررسی علی مقایسه‌ای انجام شد. جهت جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1998) و پرسشنامه خودتنظیمی براون، میلر و لاونداوسکی (1999) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین افراد وابسته به مواد افیونی، افراد وابسته به مواد محرک و افراد عادی در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری تفاوت معنی داری وجود دارد. افراد وابسته به مواد افیونی در مقایسه با افراد عادی و افراد وابسته به مواد محرک از خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری پایین تری برخوردارند. بین افراد عادی و وابسته به مواد محرک در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری تفاوت معنی داری وجود ندارد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت خودکارآمدی و خودتنظیمی نقش مهمی در پیشگیری، مقاومت و ترک سوء مصرف مواد دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اثربخشی روش اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش افسردگی ونگرش های ناکارآمد در بیماران قلبی
        شیرین کوشکی محمود جمالی مهدیه صالحی حمزه اکبری
        این پژوهش تحقیقی است که اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را در کاهش نگرش های ناکارآمد و افسردگی بیماران قلبی بررسی کرده است. هدف این پژوهش کمک به کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد در بیماران قلبی است که روش مذکورمنجر به بهبود شدت بیماری دراین افراد خواهد شد.این چکیده کامل
        این پژوهش تحقیقی است که اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را در کاهش نگرش های ناکارآمد و افسردگی بیماران قلبی بررسی کرده است. هدف این پژوهش کمک به کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد در بیماران قلبی است که روش مذکورمنجر به بهبود شدت بیماری دراین افراد خواهد شد.این پژوهش از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه انتظار و با استفاده از گمارش تصادفی انجام شد که نمونه این پژوهش را 60 بیمار قلبی تشکیل داد که با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس بیماران مراجعه کننده به بخش قلب بیمارستان های استان مازندران شهرستان ساری(حضرت زهرا(30)و شفا(30) ) انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش(30) و لیست انتظار (30) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های افسردگی بک و DAS-26 بود و به منظور دستیابـی به نتایج از آزمون¬های تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر و آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد بیماران قلبی مؤثر است. به نظر می¬رسد ذهن آگاهی به وسیله" آموزش کنترل توجه" مؤثر واقع شود و باعث تغییر نگرش های ناکارآمد شود و از عود و بازگشت افسردگی پیشگیری کند. پرونده مقاله