• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه احساس خودکارآمدی و اضطراب کتابخانه‌ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی
        سعید غفاری رقیه علیپور
        استفاده مناسب از کتابخانه، به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی نقش بسیار مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش دارد. برای‌ برخی‌ از دانشجویان‌، کتابخانه‌ی‌ دانشگاهی‌ محل‌ امنی‌ برای انجام‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ به‌حساب‌ می‌آید، اما برای‌ برخی‌ دیگر نشانه‌هایی‌ از اضطراب‌ را فراهم‌ می چکیده کامل
        استفاده مناسب از کتابخانه، به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی نقش بسیار مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش دارد. برای‌ برخی‌ از دانشجویان‌، کتابخانه‌ی‌ دانشگاهی‌ محل‌ امنی‌ برای انجام‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ به‌حساب‌ می‌آید، اما برای‌ برخی‌ دیگر نشانه‌هایی‌ از اضطراب‌ را فراهم‌ می‌آورد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین خودکارآمدی و اضطراب کتابخانه‌ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی پرداخته است. روش انجام پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می‌باشند که از بین آن‌ها 335 نفر به‌عنوان نمونه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند؛ از این تعداد 269 پرسشنامه بازگردانده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه خودکارآمدی شوارتزر و مقیاس اضطراب کتابخانه‌ای باستیک استفاده شد.وضعیت خودکارآمدی جامعه پژوهش در حد مطلوبی نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانه‌ای در جامعه پژوهش کمتر از حد متوسط بود. اضطراب کتابخانه‌ای به‌صورت معناداری در دانشجویان زن نسبت به مرد (02/0 p<) و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دکتری بالاتر بود (001/0 p<). درعین‌حال، خودکارآمدی به‌طور معناداری در دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر نشان داده شد مرد (01/0 p<).سطح خودکارآمدی و میزان اضطراب کتابخانه‌ای، رابطه معنادار و منفی داشتند یعنی با افزایش خودکارآمدی در دانشجویان کارشناسی ارشد، اضطراب کتابخانه‌ای کاهش می‌یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر هیپنوتیزم درمانی بر تاب آوری بیماران مبتلا به لوسمی میلوئید حاد تحت درمان شیمی درمانی
        فاطمه فتحی مهدی پوراصغر قاسم جان بابایی
        بی تردید سرطان یکی از پر استرس ترین رخداد هایی است. معمولا بیماران در رو به رو شدن در تشخیص سرطان دچار ضربه و شوک پیچیده ای خواهند شد.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هیپنوتیزم بر تاب آوری بیماران مبتلا به لوسمی میلوئید حاد تحت درمان شیمی درمانی انجام شد. روش پژوهش از نوع چکیده کامل
        بی تردید سرطان یکی از پر استرس ترین رخداد هایی است. معمولا بیماران در رو به رو شدن در تشخیص سرطان دچار ضربه و شوک پیچیده ای خواهند شد.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هیپنوتیزم بر تاب آوری بیماران مبتلا به لوسمی میلوئید حاد تحت درمان شیمی درمانی انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بیماران مبتلا به لوسمی میلوئید حاد تحت درمان شیمی درمانی درکلینیک باغبان و بیمارستان امام خمینی شهرستان ساری که دارای پروند پزشکی و آزمایش فلوسایتومتری در تشخیص لوسمی میلوئید حاد بودندکه تعدادشان 86 نفر بوده و نمونه به حجم 26 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) قرار گرفتند.پرسشنامه ای که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شد عبارت بود از کانر و دیودسون شش جلسه هیپنوتیزم درمانی برای گروه آزمایش اجرا شد و برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS₂₂ استفاده شد. نتایج نشان داد که هیپنوتیزم به طور معنادار موجب موجب افزایش تاب آوری شد که از لحاظ آماری معنادار بوده (p<0/001). درنتیجه می توان گفت که مداخله هیپنوتیزم یک مداخله موثر بر تاب آوری در بیماران مبتلا به لوسمی میلوئید حاد تحت درمان شیمی درمانی است به این ترتیب هیپنوتیزم می تواند جزء استاداردهای درمانی در بیماران مبتلا به سرطان قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تأثیر انگیزش درونی و سرمایه روانشناختی بر خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه: شرکت مخابرات استان لرستان)
        رضا سپهوند عبداله ساعدی ایوب پژوهان
        در دنیای رقابتی امروز، توان خلق ایده های نو توسط کارکنان دانشی و ارزش آفرین، مزیت رقابتی بسیار مهمی برای سازمانها محسوب می شود. جهت دستیابی به این مهم، سرمایه های انسانی برای ارائه ایده های خلاقانه بایدانگیزه کافی داشته باشند و سازمانها نیزفضای انگیزشی لازم رابرای آنها چکیده کامل
        در دنیای رقابتی امروز، توان خلق ایده های نو توسط کارکنان دانشی و ارزش آفرین، مزیت رقابتی بسیار مهمی برای سازمانها محسوب می شود. جهت دستیابی به این مهم، سرمایه های انسانی برای ارائه ایده های خلاقانه بایدانگیزه کافی داشته باشند و سازمانها نیزفضای انگیزشی لازم رابرای آنها فراهم سازند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر انگیزش درونی و سرمایه روانشناختی بر خلاقیت کارکنان شرکت مخابرات لرستان انجام شد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، و ازنظر روش گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت مخابرات استان لرستان می باشد که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، نمونه ای به حجم 196 نفر انتخاب گردید. داده ها بااستفاده از پرسشنامه های استاندارد انگیزش درونی چویی و همکاران؛ سرمایه روانشناختی لوتانز و خلاقیت عابدی گردآوری و بااستفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری(AMOS) و نرم افزارSPSS بررسی شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن بودکه در سطح اطمینان 95% انگیزش درونی و سرمایه روانشناختی برخلاقیت کارکنان اثر مثبت و معناداری دارند. ازسوی دیگر، سرمایه روانشناختی نقش متغیر تعدیل کننده در تأثیر انگیزش درونی بر خلاقیت کارکنان راایفا می کند. بنابراین به منظور بهبود خلاقیت کارکنان، باید به انگیزش درونی و سرمایه های روانشناختی توجه بیشتری مبذول گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان
        معصومه باقرپور خدیجه مردانی
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان متوسطه شهرستان بندر ترکمن بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقاطع متوسطه شهرستان بندر ترکمن، که به روش تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 212 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده . برای چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان متوسطه شهرستان بندر ترکمن بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقاطع متوسطه شهرستان بندر ترکمن، که به روش تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 212 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، ذهن آگاهی بائر و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده گردید .داده با آزمون همبستگی پیرسون ، رگرسیون و t مستقل مورد تحلیل قرارگرفت . نتایج نشان داد بین مولفه های انگیزش شغلی( درونی و بیرونی )رابطه مثبت معناداری با شادکامی وجود دارد .بین شادکامی و ذهن آگاهی و انگیزش شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد. بین ذهن آگاهی و انگیزش شغلی بیرونی رابطه مثبت معناداری وجود دارد، درحالیکه بین ذهن آگاهی و انگیزش شغلی درونی رابطه معناداری ندارد. بین مولفه های ذهن آگاهی تنها عمل با آگاهی با انگیزش شغلی رابطه مثبتی داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش بینی نشانه های هیجانی بر اساس رویدادهای استرس زای زندگی در بیماران قلبی و عروقی
        علی اکبر حدادی کوهسار
        رویدادهای استرس زای زندگی بطور پایدار با افزایش نشانه های افسردگی ارتباط دارد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی نشانه های هیجانی بر اساس رویدادهای استرس زای زندگی در بیماران قلبی و عروقی می باشد. بدین‌ منظور تعداد 79 نفر از بیماران قلبی و عروقی بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) سا چکیده کامل
        رویدادهای استرس زای زندگی بطور پایدار با افزایش نشانه های افسردگی ارتباط دارد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی نشانه های هیجانی بر اساس رویدادهای استرس زای زندگی در بیماران قلبی و عروقی می باشد. بدین‌ منظور تعداد 79 نفر از بیماران قلبی و عروقی بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) ساری (مرکز قلب مازندران) با استفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لوی باند، 1995) و مقیاس درجه‌بندی سازگاری مجدد اجتماعی (هولمز و راهه، 1967) بر روی آنان اجرا گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد، افسردگی را می‌توان از روی رویدادهای استرس زای زندگی در بیماران قلبی و عروقی پیش‌بینی کرد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، بیماران قلبی و عروقی که رویدادهای استرس زای زندگی بیشتری داشتند از افسردگی بیشتری و بیمارانی که رویدادهای استرس زای زندگی کمتری داشتند از افسردگی خفیف تری برخوردار بودند. تلویحات نظری و کاربردهای عملی یافته ها در اصل مقاله گزارش شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی صلاحیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری
        حسن رستگارپور وحید منصوری پروین ذوالقدری
        امروزه در جهان بکارگیری فناوری‌های نوین در مدارس در راستای بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در حال گسترش است و مدارس ابتدایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم بکارگیری فناوری‌های نوین در مدارس، صلاحیت‌ها و شایستگی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مع چکیده کامل
        امروزه در جهان بکارگیری فناوری‌های نوین در مدارس در راستای بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در حال گسترش است و مدارس ابتدایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم بکارگیری فناوری‌های نوین در مدارس، صلاحیت‌ها و شایستگی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات معلمان است. پژوهش حاضر به منظور بررسی سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان مدارس ابتدایی در فرایند یاددهی- یادگیری در سال تحصیلی 93-92 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر کرج (که 1100نفر بودند) می‌باشد که 300 نفر با توجه به جدول کرجسی مورگان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که روایی آن توسط جمعی از اساتید، متخصصان آموزشی و تعدادی از معلمان تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ قابل قبول (89/0) برآورد گردید. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان مدارس ابتدایی در فرایند یاددهی- یادگیری در سطح متوسط می‌باشد. همچنین تحلیل آمار استنباطی داده‌ها نشان داد که میان متغیر‌های جنسیت و سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری تفاوت معنادار نیست. اما میان متغیرهای سابقه تدریس، سن، میزان تحصیلات و سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT آنها در فرایند یاددهی- یادگیری تفاوت معنادار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - سبک دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان: با نقش میانجی هوش هیجانی
        الهام قربانیان هادی محمدلو مهدی خانبانی فاطمه حسن آبادی
        پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مهارت های اجتماعی کودکان براساس سبک دلبستگی آنان و تعیین نقش مداخله ای هوش هیجانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهر تهران بودند که از میان آن ها، 512 دانش آموز (267 پسر و 245 دخ چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مهارت های اجتماعی کودکان براساس سبک دلبستگی آنان و تعیین نقش مداخله ای هوش هیجانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهر تهران بودند که از میان آن ها، 512 دانش آموز (267 پسر و 245 دختر) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش سه پرسشنامه؛ مهارت های اجتماعی (گرشام والیوت، 1990)، هوش هیجانی (شات، 1997) و سبک دلبستگی (رونقی و همکاران، 1392) بود. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد، سبک دلبستگی افزون بر اثر مستقیم بر مهارت های اجتماعی به صورت غیرمستقیم نیز از طریق متغیر میانجی هوش هیجانی بر مهارت های اجتماعی اثرگذار است. بین متغیر مکنون برون زای سبک های دلبستگی و نشانگرهای آن، به ترتیب ضریب مسیر60/0 و 32/0، بین متغیر مکنون درون زای هوش هیجانی و نشانگرهای آن، به ترتیب ضریب مسیر 41/0، 45/0 و 94/0 و بین متغیر مکنون درون زای مهارت های اجتماعی و نشانگرهای آن، به ترتیب ضریب مسیر 35/0، 50/0، 90/0، 85/0 وجود داشت و تمام این مسیرهای علّی معنادار بودند. با توجه به اهمیت و ضرورت مهارت های اجتماعی کودکان و پیامدهای آن در زندگی آن ها، شناخت عوامل محیطی از قبیل سبک دلبستگی و عوامل فردی از قبیل هوش هیجانی، می تواند به شناخت عمیق عوامل مؤثر بر تحول مهارت های اجتماعی در کودکان، به منظور ارائه راهبردهای مناسب منجر شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی مدل علّی روابط باورهای معرفت شناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی
        حمزه فرهادی نیا هومن رجبی موسی آبختی
        این مطالعه به منظور بررسی روابط باورهای معرفت شناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی علوم انجام شد. به همین منظور تعداد 444 نفر از دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان کرج به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌‌های باورهای معرفت‌شناختی ک چکیده کامل
        این مطالعه به منظور بررسی روابط باورهای معرفت شناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی علوم انجام شد. به همین منظور تعداد 444 نفر از دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان کرج به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌‌های باورهای معرفت‌شناختی کونلی (2004)، رویکردهای یادگیری کاوالو (1994) و انگیزش پیشرفت کاوالو (1996) پاسخ دادند. میانگین نمره‌ی ‌علوم سه ماهه‌ی اول سال تحصیلی 94/95 از معلمان دریافت شد. دراین پژوهش برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. باورهای معرفت شناختی به‌جز باور به قطعیت دانش بر رویکردهای یادگیری دانش‌آموزان اثر مستقیم داشت. این باورها دارای اثر غیر مستقیم بر رویکردهای یادگیری و اثر مستقیم بر انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان بود. همچنین رویکردهای یادگیری و انگیزش پیشرفت میانجی اثر باورهای معرفت شناختی بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان در درس علوم بود. فراهم کردن زمینه‌های بحث علمی در کلاس درس، ایجاد فرصت‌هایی برای درگیری دانش‌آموزان در آزمایشگا‌ه‌های علوم و کار عملی در ارتقا باورهای معرفت‌شناختی دانش‌آموزان نقش مهمی دارد. پرونده مقاله