تاثیر آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیین گری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم فیض بخش واقف 1 , سلیمان کابینی مقدم 2 *
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی مهر آستان، آستانه اشرفیه، ایران
کلید واژه: مهارتهای حل مسأله, خود تعیین گری, شکوفایی, دانشجویان زن,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیینگری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان زن کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 71 نفر بود که از بین آنها تعداد 30 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای خود تعیینگری لاگاردیا و همکاران (2000) و شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) و به مدت 5 هفته تحت مداخله آموزشی مهارتهای حل مسأله دزوریلا و گلدفرید (1971) قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بوسیله نرمافزارSPSS24 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری برای همه آزمونها 05/0 لحاظ گردید. نتایج نشان داد آموزش حل مسأله گروهی در مرحله پسآزمون باعث افزایش نمره خود تعیینگری (001/0>P) و شکوفایی (001/0>P) دانشجویان در گروه آزمایش شد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که مسؤولان و برنامه-ریزان سازمان دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش میزان خود تعیینگری و شکوفایی دانشجویان میتوانند از آموزش مهارت-های حل مسأله استفاده کنند.
The purpose of this research was to the role of teaching problem solving skills on self-determination and flourishing among female students of Islamic Azad University. The research method was conducted as a semi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all the female master's students in the field of psychology of the Islamic Azad University, Qods branch, in the academic year of 2021-2022, in the number of 71 people, of which 30 qualified volunteers were selected by available sampling method and They were randomly divided into 2 groups (experimental and control). To collect the required data in the pre-test and post-test stages, the self-determination questionnaires of LaGuardia & et al (2000) and flourishing Soleimani et al. The experimental group underwent 10 sessions (60 minutes each session) and 5 weeks of educational intervention on problem solving skills by Desorilla and Goldfried (1971). The data was analyzed using the statistical method of analysis of covariance and SPSS24 software. A significant level of 0.05 was considered for all tests. The results showed that group problem solving training in the post-exam stage increased the self-determination score (P<0.001) and flourishing (P<0.001) of the students in the experimental group.
جمشیدی، حسین؛ پریزاد، ناصر و همتی، معصومه. (1400). تأثیر آموزش به روش مبتنی بر حل مسأله بر مهارت¬های ارتباطی دانشجویان پرستاری. سلامت و مراقبت، 23(4)، 312-301.
حسن¬زاده، حبیب¬الله و اسلام¬پناه، مریم. (1398). تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک حل مسأله به روش ابداعانه بر افزایش مهارت¬های تفکر خلاق، حل مسأله و توانمندی در بین کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه¬ای. مهارت-آموزی، 8(29)، 18-8.
حسینی، سیدمهدی؛ سعادتمند، سعیده و مؤمن، فهیمه. (1400). بررسی رابطه بین تصویر بدنی و شکوفایی در دانش¬آموزان. مطالعات و تازه¬های روانشناختی نوجوان و جوان، 2(2)، 88-78.
حکاک، محمد؛ فعلی، راضیه و بازگیر، افشین. (1401). طراحی مدل شکوفایی کارکنان در زندگی سازمانی. رفاه اجتماعی، 22(84)، 375-339.
خاکپور، نعیمه؛ محمدزاده، رجبعلی؛ صادقی، جمال و نازک¬تبار، حسین. (1400). اثربخشی آموزش مهارت-های حل مسأله شناختی- اجتماعی بر راهبردهای مقابله-ای و احساس ناکامی نوجوانان دختر. روان پرستاری، 9(1)، 88-77.
سلطانی، کامران؛ سهرابی، زهره؛ کشاورزی، محمدحسن و رمضانی، قباد. (1398). بررسی رابطه ابعاد انگیزش خود تعیین¬گری با اشتیاق شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(33)، 25-16.
سلیمانی، سمیرا؛ رضایی، علی¬محمد؛ کیان ارثی، فرحناز؛ هزبریان، هانیه و خلیجی¬پاجی، کوکب. (1394). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شکوفایی بر مینای مدل سلیگمن در دانشجویان ایرانی. پژوهش و سلامت، 5(1)، 12-3.
فاضل¬پور، پندار. (1396). تأثیر مداخله رهیاری کیفیت زندگی بر شجاعت روانشناختی و خود تعیین-گری. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 4(1)، 109-89.
قربانزاده، پویا و سرداری، باقر. (1399). اثربخشی آموزش مهارت¬های حل مسأله بر هیجان¬های تحصیلی مثبت و منفی دانش¬آموزان. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 5(11)، 144-125.
قنبری¬طلب، محمد؛ شیخ¬الاسلامی، راضیه؛ فولادچنگ، محبوبه و حسین¬چاری، مسعود. (1398). دانش فراشناخت و بهزیستی مدرسه: نقش واسطه¬ای کمک¬طلبی تحصیلی. روانشناسی تحولی، 16(61)، 49-60.
مجابی، نسرین و کیان، فرحناز. (1397).بررسی سهم احساس انسجام و خودشفقتی در پیش بینی شکوفایی دانشجویان. اندیشه های نوین تربیتی، 14(2)، 261-247.
نجفعلی، الهه؛ مختاری، ستاره و برهانی، خاطره. (1401). بررسی تحولی اثر خلق مثبت بر انعطاف پذیری شناختی و رابطه آن با خلاقیت. روانشناسی کاربردی، 16(2)، 81-59.
Abid, G., Ijaz, S., Butt, T., Farooqi, S., Rehmat, M. (2018). Impact of perceived internal respect on flourishing: A sequential mediation of or-ganizational identification and energy. Cogent Business & Management, 5(1), 150-172.
Agenor, C., Conner, N., Aroian, K. (2021). Flourishing: An evolutionary concept analysis. Issues in Mental Health Nursing, 38(11), 915-923.
Andreadakis, E., Joussemet, M., Mageau, G.A. (2019). How to support toddlers’ autonomy: Socialization practices reported by parents. Early Education and Development, 30(3), 297-314.
D’Zurilla, T.J., Goldfried, M.R. (1971). Problem Solving and Behavior Modification. Journal of Abnormal Psychology, 78(3), 107-126.
Elfrink, T.R., Goldberg, J.M., Schreurs, K.M., Bohlmeijer, E.T., Clarke, A.M. (2017). Positive educative programme: A whole school approach to supporting children’s well-being and creating a positive school climate: a pilot study. Health Education, 117(2), 215-230.
Hrbackova, K., Suchankova, E. (2016). Self-Determination Approach to Understanding of Motivation in Students of Helping Professions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 217, 688-696.
Joo, Y.J., So, H.J., Kim, N.H. (2018). Examination of relationships among students' self-determination, technology acceptance, satisfaction, and continuance intention to use K-MOOCs. Computers & Education, 122, 260-272.
Jungert, T., Piroddi, B., Thornberg, R. (2016). Early adolescents' motivations to defend victims in school bullying and their perceptions of student–teacher relationships: A self-determination theory approach. Journal of Adolescence, 53, 75-90.
Keyes, C.L.M. (2017). Promoting and protecting mental health as flourishing: a complementary strategy for improving national mental health. American psychologist, 62(2), 95-108.
Kothe, E., Lamb, M., Bruce, L., McPhie, S., Klas, A., Hill, B. (2018). Student midwives' intention to deliver weight management interventions: A theory of planned behaviour & self-determination theory approach. Nurse Education Today, 71, 10-16.
LaGuardia, J.G., Ryan, R.M., Couchman, C.E., Deci, E.L. (2000). Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 762-723.
Lange, C.H., Almusharraf, N., Koreshnikova, Y., Costley, L. (2021). The effects of example-free instruction and worked examples on problem-solving. Heliyon, 7(8), e07785.
Perlman, D., Moxham, L., Patterson, C.H., Cregan, A., Alford, S., Tapsell, T. (2020). Mental health stigma and undergraduate nursing students: A self-determination theory perspective. Collegian, 27(2), 226-231.
Redelinghuys, K., Rothmann, S., Botha, E. (2019). Flourishing- at-Work: The role of positive organizational practices. Psychological reports, 122(2), 609-631.
Roth, R.A., Suldo, S.M., Ferron, J.M. (2017). Improving middle school students' subjective well-being: efficacy of a multicomponent positive psychology intervention targeting small groups of youth. School Psychology Review, 46(1), 21-41.
Sadak, M., Incikabi, L., Ulusoy, F., Pektas, M. (2022). Investigating mathematical creativity through the connection between creative abilities in problem posing and problem solving. Thinking Skills and Creativity, 45, 101108.
Shankland, R., Rosset, E. (2017). Review of brief school-based positive psychological interventions: a taster for teachers and educators. Educational Psychology Review, 29(2), 363-392.
Sergis, S., Sampson, D.G., Pelliccione, L. (2018). Investigating the impact of Flipped Classroom on students' learning experiences: A Self-Determination Theory approach. Computers in Human Behavior, 78, 368-378.
Wadman, R., Webster, L., Mawn, L., Stain, H.J. (2019). Adult attachment, psychological distress and help-seeking in university students: Findings from a cross-sectional online survey in England. Mental Health & Prevention, 13, 7-13.
Wang, C.K.J., Liu, W.C.H., Kee, Y.H., Chian, L.K. (2019). Competence, autonomy, and relatedness in the classroom: understanding students’ motivational processes using the self-determination theory. Heliyon, 5(7), 198-203.
Weise, J.W., Greiff, S., Sparfeldt, J.R. (2022). Focusing on eigendynamic effects promotes students’ performance in complex problem solving: A log-file analysis of strategic behavior. Computers & Education, 189, 104579.
Yalcin, V., Erden, S. (2021). The Effect of STEM Activities Prepared According to the Design Thinking Model on Preschool Children's Creativity and Problem-Solving Skills. Thinking Skills and Creativity, 41, 100864
Yeung, M.M.Y., Yuen, J.W.M., Chen, J.M.T., Lam, K.K.L. (2023). The efficacy of team-based learning in developing the generic capability of problem-solving ability and critical thinking skills in nursing education: A systematic review. Nurse Education Today, 122, 105704.