نقش استرس شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تابآوری در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان در پاندمی کووید-۱۹
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمهدی شمالی احمدابادی 1 , عاطفه برخورداری احمدابادی 2
1 - دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: فرسودگی شغلی, تابآوری, استرس شغلی, حمایت سازمانی ادراک شده, پاندمی کووید-۱۹,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش استرس شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تابآوری در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان در پاندمی کووید-۱۹ انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی است و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی معلمان مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونهگیری با استفاده از روش داوطلبانه انجام گرفت و 369 نفر به پرسشنامههای فرسودگی شغلی (مسلش و جکسون، ۱۹۸۱)، استرس شغلی (الیوت، 1994)، حمایت سازمانی ادراک شده (آیزنبرگر و همکاران، 1986) و تابآوری (کونور و دیویدسون، ۲۰۰۳) که به صورت برخط منتشر شد، پاسخ دادند. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رسودگی شغلی (83/0)، استرس شغلی (74/0)، حمایت سازمانی ادراک شده (81/0) و تابآوری (87/0)، تعیین گردید. در نهایت 330 داده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح 05/0 و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS26 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان رابطه مثبت معنیدار (001/0>P) و بین حمایت سازمانی و تابآوری با فرسودگی شغلی معلمان رابطه منفی معنیداری وجود دارد (001/0>P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ضرایب استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده معنیدار بوده (001/0>P، 318/0=R2) و تابآوری سهم معنیداری در مدل نداشت (05/0<P). با کاهش استرس شغلی و بهبود حمایت سازمانی و تابآوری میتوان فرسودگی شغلی معلمان را در پاندمی کووید-۱۹ کاهش داد.
The present study aimed to investigate the role of job stress, perceived organizational support and resilience in predictingteachers' burnout in the Covid-19 pandemic.This is a descriptive study and was performed by correlation method. Thestatistical population of the study consisted of all school teachers in Ardakan in the academic year 2021-2022. Samplingwas done using the voluntary method and 369 people were subjected to burnout questionnaires (Maslash and Jackson,1981), job stress (Elliott, 1994), perceived organizational support (Eisenberger et al., 1986), and resilience (Connor andDavidson). 2003) which was published online. The reliability of the questionnaires was determined through Cronbach'salpha coefficient for job satisfaction (0.83), job stress (0.74), perceived organizational support (0.81) and resilience (0.87).finally 330 data were statistically analyzed using Pearson correlation and multiple regression methods at the level of 0.05and SPSS26 software. The results showed there was a significant positive relationship between job stress and burnout ofteachers (P <0.001) and a significant negative relationship between organizational support and resilience with burnout ofteachers (P <0.001). Also, the results of multiple regression showed that the coefficients of job stress and perceivedorganizational support were significant (P <0.001, R2 = 0.318) and resilience did not have a significant share in the model(P <0.05). By reducing job stress and improving organizational support and resilience, teachers' burnout can be reduced inthe Covid-19 pandemic.
_||_