واکاوی طرحواره های مدیران مدارس ایرانی متوسطه دوم غرب استان مازندران نسبت به معلم و دانش آموز
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
سیدمحمد فضل هاشمی
1
*
,
سمیرا پالی
2
,
جواد خلعتبری
3
1 - دانشجوی دکتری
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
3 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
کلید واژه: طرح¬واره, مدیر, رویکرد کیفی.,
چکیده مقاله :
ضرورتهای اجتماعی و اقتصادی نشان از این واقعیت دارد که سازمانها برای پایداری خود نیازمند مدیران توانمند هستند که دارای دانش کافی و مهارت لازم همراه با رفتار متناسب با ارزشهای سازمان در زمینه فعالیتهای سازمان باشند. پژوهش حاضر باهدف واکاوی طرحوارههای مدیران مدارس ایرانی متوسطه دوم غرب استان مازندران انجام شد. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران مدارس غرب استان مازندران بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و 16 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته محقق ساخته و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. در مرحله اول مصاحبه ها ضبط و پس از اتمام مصاحبه به آنها گوش داده شد، سپس کلمه به کلمه بر روی کاغذ پیاده و با مطالعه آن به عمق معانی پی برده شد. مرحله دوم با روش زیرخط دار کردن، جملات مهم استخراج شد. مرحله سوم کدهای اولیه استخراج شدند. مرحله چهارم مفاهیم تدوین شده به زیر مفاهیم و در مرحله پنجم نتایج به تم های اصلی تبدیل شدند. در مرحله ششم یک توصیف جامع و بدون ابهام از پدیده تدوین شد و در مرحله هفتم اعتباربخشی بهوسیله ارجاع به نمونهها و پرسیدن درباره یافته ها انجام شد. در معیار تأییدپذیری، مصاحبهها دوباره در اختیار مشارکت کنندگان قرار داده شد که همگی مورد تأیید آنها بود. همچنین، برای بررسی میزان انتقالپذیری، نتایج در اختیار دو شرکت کننده خارج از گروه شرکت کنندگان قرار گرفت که این دو نیز نتایج را تأیید کردند. نتایج نشان داد که 169 كد آزاد، 11 مقوله اصلی و 45 زیر مقوله مشخص شدند.
Social and economic necessities indicate that organizations require capable managers with adequate knowledge and necessary skills, as well as behaviors aligned with organizational values, to ensure their sustainability. This study aimed to explore the schemas of secondary school principals in western Mazandaran province, Iran, towards teachers and students. To achieve this goal, a qualitative approach using descriptive phenomenological methods was employed. The research population consisted of secondary school principals in western Mazandaran. Purposeful sampling was used, and 16 participants were selected. Data was collected through semi-structured interviews designed by the researcher, and data analysis was carried out using thematic analysis. To analyze the data, the seven-step method of Colaizzi was applied. In the first step, the interviews were recorded, and after completion, they were listened to. Then, the interviews were transcribed verbatim, and their meanings were explored in-depth. In the second step, key sentences were extracted using an underlining method. In the third step, initial codes were derived. In the fourth step, the developed concepts were categorized into sub-concepts, and in the fifth step, the results were converted into main themes. In the sixth step, a comprehensive and clear description of the phenomenon was developed, and in the seventh step, validity was ensured through member checking and asking participants about the findings. Regarding confirmability, the interviews were re-shared with the participants, and all findings were confirmed by them. Additionally, to assess transferability, the results were shared with two participants outside of the main group, both of whom confirmed the findings. The results indicated that 169 open codes, 11 main categories, and 45 sub-categories were identified.
اسماعیلی، عبدالله؛ شیرخانی، کورش. (1395). رابطه طرحواره¬های ناسازگار اولیه با نگرش به روابط فرازناشویی در متقاضیان طلاق. پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
آقایی گلدیانی، پرستو. (1401). تعیین مدل علی ذهنیتهای طرحوارهای بر اساس هوش هیجانی و سبکهای ابراز هیجان با میانجیگری تفکر استراتژیک در مدیران ارشد مؤسسات خصوصی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ایوان کی.
بلالی، نرگس. (1399). پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه کارکنان و سبک رهبری مدیران در (مورد مطالعه: مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان). پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی الوند.
جباری، محمدرضا. (1397). پیشبینی سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران براساس طرحوارههای شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
حفظی فرد، فرناز. (1396). اثربخشی آموزش گروهی طرحواره درمانی بر تمایزیافتگی و سبک دلبستگی زنان متأهل. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
خسروخاور، سمیه. (1400). بررسی رابطهی انسجام روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با مدیریت بحران در مدیران مدارس دوره اول ابتدایی شهرستان میبد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان.
رجبی، فاطمه. (1398). پیش بینی نگرش به خیانت بر اساس صمیمیت و سازگاری زناشویی با لحاظ نقش میانجی بازداری هیجانی و معیارهای سرسختانه. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
رضایی، ناشر، نوبخت، زهرا، و محمدیان، فریبا. (1401). گردآوری، ارزیابی و سنخشناسی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران ورزشی از دیدگاه خبرگان حوزه ورزش. تغییرات اجتماعی-فرهنگی، 19(2)، 93-111.
روبراهان، افسانه. (1395). رابطه بلوغ عاطفی، تمایز یافتگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با روابط فرازناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و فرهنگ تهران.
سامانی، صدیقه، صالحی، مهدیه، و فرخی، نورعلی. (1401). پیش بینی سرمایه روانشناختی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و عوامل شخصیت. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 65(5), 2397-2405.
طاهریان، سیده آیلار، حسینی، محمد علی، قورچیان، نادرقلی، و تقی پور ظهیر، علی. (1401). ارائه مدل ارتقا شایستگی با هدف مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تأکید بر عدم رقابت پذیری سازمان (مطالعه موردی صنعت هواپیمایی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(44)، 373-390.
عالی نمین، شیما. (1398). رابطه طرحواره¬های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی با میانجیگری پیوند والدینی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).
عرب عامری، فائزه. (1399). رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و راهبردهای مقابلهای با ترس از عود سرطان در زنان مبتلا به سرطان پستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خاتم، دانشکده علوم انسانی.
عسگری، امیر، مسعودی، صاحبه، و تقی زاده طبرسی، مائده. (1402). ارائه چارچوبی برای توانمندسازی زنان در حکمرانی بر اساس مطالعات حوزه علوم شناختی. زن در توسعه و سیاست.
قائدی، سارا. (1397). رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و تاب آوری با نقش واسطه ای سبک های دلبستگی در دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد مرودشت. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
قائمی، فرشته، میرکمالی، سید محمد، رستمی، رضا، و صالحی، کیوان. (1401). پیشبینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مولفههای کارکردهای اجرایی مغز. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 247-270.
کریمی، سارا (1394). نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه و صفات بنیادی شخصیت در پیشبینی باورها در مورد خیانت زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مرادمند، فاطمه. (1399). مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی با رویکرد فراهیجان بر کارکردهای تحول خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور استان مازندران. مرکز پیام نور نوشهر.
مشاکریمی، نرجس و عاشوری، هایده. (1394). رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با سبک های رهبری (وظیفه مدار رابطه مدار) مدیران مدارس شهرستان تنکابن، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز.
مصطفویکهنگی، فرحناز، و قادیان. (1399). نقش مهارتهای ارتباطی در ارتقای عملکرد مدیران (موردمطالعه: مدیران ارشد و میانی دانشگاه پیام نور). مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 24(5)، 9-24.
مظفری جمنانی، سیده عاطفه. (1400) بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر هوش هیجانی و سلامت روان زنان. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 4 (35): 1-8.
موسوی، سیده مانساء؛ کیخسروانی، مولود. (1400). بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر ذهنیت طرحواره ای معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بوشهر، هفتمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر،بندرعباس.
میرباقری، محبوبه. مدلیابی عملکرد سازمانی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، راهبردهای مقابلهای و سکوت سازمانی مدیران. پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
میرباقری، محبوبه، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1399). ارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه با عملکرد سازمانی: نقش میانجی سکوت سازمانی و راهبردهای مقابلهای مدیران زن. پژوهشنامه زنان، 11(31)، 113-127.
میرباقری، محبوبه، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1399). روابط ساختاری عملکرد سازمانی در حوزه طرد و بریدگی اجتماعی، با میانجی گری راهبردهای مقابله و سکوت سازمانی در مدیران شهرداری تهران. علوم اجتماعی، 14(4)، 136-122.
نریمانی، بهمن، مهرداد، حسین، و جلیلی، راضیه. (1400). مطالعه پیشرانهای بهبود عملکرد مدیران مدارس. علوم تربیتی، 28(1)، 89-106.
نوری زاده میرابادی، مریم؛ حسین زاده تقوایی، مرجان؛ مولودی، رضا؛ سوداگر، شیدا؛ بهرامی هیدجی، مریم. (1401). اثربخشی طرحواره درمانی بر سبکهای مقابلهای و نگرانیهای تصویر بدنی در افراد چاق مبتلا به اختلال پرخوری: مطالعه تک آزمودنی مجله علوم روانشناختی ۲۱ (۱۲۰) :۲۵۱۸-۲۵۰۱.
هاشمی سراج، ریحانه. (1401). مقایسه اثربخشی رواندرمانی کوتاهمدت راهحل محور و طرحواره درمانی بر ابعاد فرا هیجانی منفی، تحمل آشفتگی و تحملناپذیری بلاتکلیفی در زنان مبتلابه پراشتهایی روانی. رساله¬ی دکتری. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.
هوشیاری، زهرا، دلاور، علی، مینایی، اصغر، و اسکندری، حسین. (1396). استخراج طرحواره های اخلاقی مدیران در مواجهه با موقعیت های دشوار. اخلاق در علوم و فناوری، 12(3 )، 25-33.
یانگ، جفری، کلوسکو، ژانت، و ویشار، مارجوری. (1391). طرحواره درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی). مترجم: حمیدپور، حسن، و اندوز، زهرا. تهران: ارجمند.
Akhtarinejad, M., Keshavarz, S., Moradialvand, S., & Namjoo, M. (2023). The relationship between teachers' personality traits and job involvement: mediation of early maladaptive schemas. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior (IJIMOB), 3(2), 14-20.
Ariana Kia, E., Rahimi, C., & Mohammadi, N. (2024). Comparing online group therapy based on emotional schema therapy with transdiagnostic therapy in improving distress tolerance and cognitive emotion regulation among university students with adjustment disorders due to romantic break‐ups. Counselling and Psychotherapy Research, 24(1), 372-383.
Arntz, A., Jacob, G. A., Lee, C. W., Brand-de Wilde, O. M., Fassbinder, E., Harper, R. P., ... & Farrell, J. M. (2022). Effectiveness of predominantly group schema therapy and combined individual and group schema therapy for borderline personality disorder: A randomized clinical trial. JAMA psychiatry, 79(4), 287-299.
Bach, B., & Bernstein, D. P. (2019). Schema therapy conceptualization of personality functioning and traits in ICD-11 and DSM-5. Current Opinion in Psychiatry, 32(1), 38-49.
Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive behaviour therapy, 47(4), 328-349.
Bamber, M., & McMahon, R. (2008). Danger—Early maladaptive schemas at work!: The role of early maladaptive schemas in career choice and the development of occupational stress in health workers. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, 15(2), 96-112.
Bernstein, D. P., Keulen-de Vos, M., Clercx, M., De Vogel, V., Kersten, G. C., Lancel, M., ... & Arntz, A. (2023). Schema therapy for violent PD offenders: a randomized clinical trial. Psychological medicine, 53(1), 88-102.
Boecking, B., Stoettner, E. M., Brueggemann, P. G., & Mazurek, B. Emotional Self-States and Coping Responses in Patients with Chronic Tinnitus: A Schema Mode Model Approach. Frontiers in Psychiatry, 15, 1257299.
Boog, M., Goudriaan, A. E., Wetering, B. J. V., Franken, I. H., & Arntz, A. (2023). Schema therapy for patients with borderline personality disorder and comorbid alcohol dependence: A multiple‐baseline case series design study. Clinical Psychology & Psychotherapy, 30(2), 373-386.
Cheng, E. C. (2013). Enhancing school learning capacity by conducting knowledge management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 281-285.
Colley, S. K., & Neal, A. (2012). Automated text analysis to examine qualitative differences in safety schema among upper managers, supervisors and workers. Safety science, 50(9), 1775-1785.
Dadomo, H., Grecucci, A., Giardini, I., Ugolini, E., Carmelita, A., & Panzeri, M. (2016). Schema therapy for emotional dysregulation: Theoretical implication and clinical applications. Frontiers in psychology, 7, 1987.
de Klerk, N., Abma, T. A., Bamelis, L. L., & Arntz, A. (2017). Schema therapy for personality disorders: A qualitative study of patients’ and therapists’ perspectives. Behavioural and cognitive psychotherapy, 45(1), 31-45.
Edwards, E., Leahy, R., & Snyder, S. (2023). Patterns of emotional schema endorsement and personality disorder symptoms among outpatient psychotherapy clients. Motivation and Emotion, 47(3), 412-422.
Estévez, M. (2021). Critical overview of the use of plant antioxidants in the meat industry: Opportunities, innovative applications and future perspectives. Meat Science, 181, 108610.
Fassbinder, E., Schweiger, U., Martius, D., Brand-de Wilde, O., & Arntz, A. (2016). Emotion regulation in schema therapy and dialectical behavior therapy. Frontiers in Psychology, 7, 1373.
Guerrero, J. M., Teng-Calleja, M., & Hechanova, M. R. M. (2018). Implicit change leadership schemas, perceived effective change management, and teachers’ commitment to change in secondary schools in the Philippines. Asia Pacific Education Review, 19, 375-387.
Hagerman, H., Högberg, H., Skytt, B., Wadensten, B., & Engström, M. (2017). Empowerment and performance of managers and subordinates in elderly care: A longitudinal and multilevel study. Journal of nursing management, 25(8), 647-656.
Horwood, M., Parker, P. D., Marsh, H. W., Guo, J., & Dicke, T. (2022). School autonomy policies lead to increases in principal autonomy and job satisfaction. International Journal of Educational Research, 115, 102048.
Joshua, P. R., Lewis, V., Kelty, S. F., & Boer, D. P. (2023). Is schema therapy effective for adults with eating disorders? A systematic review into the evidence. Cognitive Behaviour Therapy, 52(3), 213-231.
Koppers, D., Van, H. L., Peen, J., & Dekker, J. J. (2023). Exploring the effect of group schema therapy and comorbidity on the treatment course of personality disorders. Current opinion in psychiatry, 36(1), 80-85.
Koppers, D., Van, H., Peen, J., Alberts, J., & Dekker, J. (2020). The influence of depressive symptoms on the effectiveness of a short-term group form of Schema Cognitive Behavioural Therapy for personality disorders: a naturalistic study. BMC psychiatry, 20(1), 1-11.
Leahy, R. L. (2016). Emotional schema therapy: A meta‐experiential model. Australian Psychologist, 51(2), 82-88.
Longoni, A., Pagell, M., Shevchenko, A., & Klassen, R. (2019). Human capital routines and sustainability trade-offs: The influence of conflicting schemas for operations and safety managers. International Journal of Operations & Production Management, 39(5), 690-713.
Louis, J. P., Ortiz, V., Barlas, J., Lee, J. S., Lockwood, G., Chong, W. F., ... & Sim, P. (2021). The Good Enough Parenting early intervention schema therapy based program: Participant experience. PloS one, 16(1), e0243508.
Louis, J. P., Wood, A. M., & Lockwood, G. (2020). Development and validation of the Positive Parenting Schema Inventory (PPSI) to complement the Young Parenting Inventory (YPI) for schema therapy (ST). Assessment, 27(4), 766-786.
Mesbahi, E., AmiriMajd, M., Ghamari, M., & Bazazian, S. (2019). Development of a Model to Predict Emotional Failure in Students According to Personal Factors and Initial Maladaptive Schemas and Quality of Love Relationships
Meyer, M., Dadaczynski, K., Messer, M., & Okan, O. (2023). Findings of the German COVID-19 Health Literacy school principal study. The European Journal of Public Health, 33(Suppl 2), ckad160.318
Nikoee, F., Borjali, A., & Motamedi, A. (2023). Explaining the model of structural relations of tendency to extramarital relations based on schema mentality; the mediating role of attachment style. Journal of Medical Council of Iran, 40(2), 124-134.
Peeters, N., van Passel, B., & Krans, J. (2022). The effectiveness of schema therapy for patients with anxiety disorders, OCD, or PTSD: A systematic review and research agenda. The British journal of clinical psychology, 61(3), 579–597.
Pienaar, J. C., & Nel, P. (2017). A conceptual framework for understanding leader self-schemas and the influence of those self-schemas on the integration of feedback. SA Journal of Human Resource Management, 15(1), 1-11.
Prasko, J., Ociskova, M., Burkauskas, J., Vanek, J., Krone, I., Gecaite-Stonciene, J., ... & Juskiene, A. (2024). The river of life method in a schema therapy groups. Neuroendocrinology Letters, 45(1).
Ramos-Pla, A., Tintoré, M., & Del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. School principals facing COVID-19. Heliyon, 7(11).
Ramos-Pla, A., Tintoré, M., & Del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. School principals facing COVID-19. Heliyon, 7(11).
Reiss, N., Lieb, K., Arntz, A., Shaw, I. A., & Farrell, J. (2014). Responding to the treatment challenge of patients with severe BPD: Results of three pilot studies of inpatient schema therapy. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 42(3), 355.
Rek, K., Kappelmann, N., Zimmermann, J., Rein, M., Egli, S., & Kopf-Beck, J. (2023). Evaluating the role of maladaptive personality traits in schema therapy and cognitive behavioural therapy for depression. Psychological Medicine, 53(10), 4405-4414.
Renner, F., DeRubeis, R., Arntz, A., Peeters, F., Lobbestael, J., & Huibers, M. J. (2018). Exploring mechanisms of change in schema therapy for chronic depression. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 58, 97-105.
Roediger E. & Stevens A. (2019). Creating and changing self-structure: A schema therapy perspective. Journal of Psychotherapy Integration 29(4) 345-363.
Roediger, E., Zarbock, G., Frank-Noyon, E., Hinrichs, J., & Arntz, A. (2020). The effectiveness of imagery work in schema therapy with couples: A clinical experiment comparing the effects of imagery rescripting and cognitive interventions in brief schema couples therapy. Sexual and Relationship Therapy, 35(3), 320-337.
Shah, M. (2012). The importance and benefits of teacher collegiality in schools–A literature review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1242-1246
Skewes, S. A., Samson, R. A., Simpson, S. G., & van Vreeswijk, M. (2015). Short-term group schema therapy for mixed personality disorders: a pilot study. Frontiers in psychology, 5, 1592.
Taylor, C. D., & Harper, S. F. (2017). Early maladaptive schema, social functioning and distress in psychosis: A preliminary investigation. Clinical Psychologist, 21(2), 135-142.
Taylor, C. D., Bee, P., & Haddock, G. (2017). Does schema therapy change schemas and symptoms? A systematic review across mental health disorders. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 456-479.
Tener, D., Lusky-Weisrose, E., Roe, D., Mor, R., Sigad, L. I., Shaharabani, M., ... & Rozenfeld-Tzafar, N. (2022). School principals coping with child sexual abuse in their schools. Child Abuse & Neglect, 129, 105656.
Toyama, H., Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2022). Job crafting and well-being among school principals: The role of basic psychological need satisfaction and frustration. European management journal, 40(5), 809-818.
U-Sayee, C. R., & Adomako, E. B. (2021). Supervisory practices and challenges faced by senior high school principals in Greater Monrovia, Liberia: implications for quality education. Heliyon, 7(4).
van Dijk, S. D., Veenstra, M. S., van den Brink, R. H., van Alphen, S. P., & Oude Voshaar, R. C. (2023). A Systematic Review of the Heterogeneity of Schema Therapy. Journal of Personality Disorders, 37(2), 233-262.
Van Donzel, L., Ouwens, M. A., Van Alphen, S. P. J., Bouwmeester, S., & Videler, A. C. (2021). The effectiveness of adapted schema therapy for cluster C personality disorders in older adults–integrating positive schemas. Contemporary clinical trials communications, 21, 100715.
Videler, A. C., van Royen, R. J., Legra, M. J., & Ouwens, M. A. (2020). Positive schemas in schema therapy with older adults: clinical implications and research suggestions. Behavioural and cognitive psychotherapy, 48(4), 481-491.
Vuijk, R., Turner, W., Zimmerman, D., Walker, H., & Dandachi‐FitzGerald, B. (2024). Schema therapy in adults with autism spectrum disorder: A scoping review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 31(1), e2949.
Xu, H. E. (2009). An examination of cognitive schemas of middle managers' roles in organizational change.
Yakın, D., Grasman, R., & Arntz, A. (2020). Schema modes as a common mechanism of change in personality pathology and functioning: Results from a randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 126, 103553.
Young, J. E., Klosko, J., & Weishaar, M. E. (200). Schema ther-apy: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press.
Yurtseven, C. S., & Özkul, E. (2022). Examination of the relationship between early maladaptive schemas, attachment styles and adult separation anxiety ın a non-clinical sample. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 16(02), 815-815.
Zhang, K., Hu, X., Ma, L., Xie, Q., Wang, Z., Fan, C., & Li, X. (2023). The efficacy of schema therapy for personality disorders: a systematic review and meta-analysis. Nordic Journal of Psychiatry, 1-10.
Zuckerman, S. J., & O’Shea, C. (2021). Principals’ schema: Leadership philosophies and instructional leadership. Journal of School Leadership, 31(4), 274-296.