واکاوی طرحواره های مدیران مدارس متوسطه دوم غرب استان مازندران نسبت به معلم و دانش آموز
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
سیدمحمد فضل هاشمی
1
,
سمیرا پالی
2
*
,
جواد خلعتبری
3
,
علی خلخالی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
3 - دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: طرحواره, مدیران مدارس, معلم, دانشآموز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف واکاوی طرحواره های مدیران مدارس متوسطه دوم غرب استان مازندران انجام شد. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی استفاده شد. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شد و 16 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته محقق ساخته و تحلیل داده ها با روش تحلیل مضمون صورت پذیرفت. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. در معیار تأییدپذیری، مصاحبه ها دوباره در اختیار مشارکت کنندگان قرار داده شد که همگی مورد تأیید آنها بود. همچنین برای بررسی میزان انتقال پذیری، نتایج در اختیار دو شرکتکننده خارج از گروه شرکت کنندگان قرار گرفت که این دو نیز نتایج را تأیید کردند. نتایج نشان داد که واکاوی طرحواره های مدیران مدارس ایرانی با 169 كد آزاد، 11 مقوله اصلی و 45 زیر مقوله مشخص شدند. نتیجه گیری می شود یافته های به دست آمده طرحواره های مدیران مدارس نسبت به معلم شامل ویژگیهای فردی، ویژگیهای جمعی، روابط با همکاران، روابط با والدین و روابط بادانش آموزان و نسبت به دانش آموزان ویژگی ایجابی مرتبط با شخصیت، ویژگی ایجابی با تحصیل و ویژگی ایجابی مرتبط با مدیر و معلم است.
The present study was conducted with the aim of analyzing the schemas of secondary school principals in western Mazandaran province. To achieve this goal, a qualitative approach were used. Purposive sampling was performed and 16 people were selected as samples. Data were collected through semi-structured researcher-made interviews and data analysis was performed using thematic analysis. The seven-step Collaisi method was used to analyze the data. In the criterion of confirmability, the interviews were provided to the participants again, all of which were approved by them. Also, to examine the level of transferability, the results were provided to two participants outside the group of participants, who also approved the results. The results showed that the analysis of Iranian school principals' schemas was identified with 169 free codes, 11 main categories, and 45 subcategories. It is concluded that the findings of school principals' schemas towards teachers include individual characteristics, collective characteristics, relationships with colleagues, relationships with parents and relationships with students, and towards students, positive characteristics related to personality, positive characteristics related to education and positive characteristics related to the principal and teacher.
طاهریان، س. ا.، حسینی، م. ع.، قورچیان، ن.، و تقی پور ظهیر، ع. (1401). ارائه مدل ارتقای شایستگی با هدف مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تأکید بر عدم رقابتپذیری سازمان (مطالعه موردی صنعت هواپیمایی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(44)، 373-390.
عباس زاده، م. (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. جامعه شناسی کاربردی، 23(1)، 34-19.
فراست خواه، م. (1395). روش پژوهش کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه. تهران: نشر آگاه.
قائمی، ف.، میرکمالی، س. م.، رستمی، ر.، و صالحی، ک. (1401). پیشبینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مؤلفههای کارکردهای اجرایی مغز. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 247-270.
مشاکریمی، ن.، و عاشوری، ه. (1394). رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سبکهای رهبری مدیران مدارس شهرستان تنکابن. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها.
مصطفویکهنگی، ف.، و قادیان، م. (1399). نقش مهارتهای ارتباطی در ارتقای عملکرد مدیران. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 24(5)، 9-24.
میرباقری، م. (بدون تاریخ). مدلیابی عملکرد سازمانی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، راهبردهای مقابلهای و سکوت سازمانی مدیران. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
Akhtarinejad, M., Keshavarz, S., Moradialvand, S., & Namjoo, M. (2023). The relationship between teachers' personality traits and job involvement: mediation of early maladaptive schemas. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior (IJIMOB), 3(2), 14-20.
Cheng, E. C. (2013). Enhancing school learning capacity by conducting knowledge management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 281-285.
Chester, M. V., & Allenby, B. (2021). Toward adaptive infrastructure: the Fifth Discipline. Sustainable and Resilient Infrastructure, 6(5), 334-338.
Estévez, M. (2021). Critical overview of the use of plant antioxidants in the meat industry: Opportunities, innovative applications and future perspectives. Meat Science, 181, 108610.
Guerrero, J. M., Teng-Calleja, M., & Hechanova, M. R. M. (2018). Implicit change leadership schemas, perceived effective change management, and teachers’ commitment to change in secondary schools in the Philippines. Asia Pacific Education Review, 19, 375-387.
Horwood, M., Parker, P. D., Marsh, H. W., Guo, J., & Dicke, T. (2022). School autonomy policies lead to increases in principal autonomy and job satisfaction. International Journal of Educational Research, 115, 102048.
Longoni, A., Pagell, M., Shevchenko, A., & Klassen, R. (2019). Human capital routines and sustainability trade-offs: The influence of conflicting schemas for operations and safety managers. International Journal of Operations & Production Management, 39(5), 690-713.
Meyer, M., Dadaczynski, K., Messer, M., & Okan, O. (2023). Findings of the German COVID-19 Health Literacy school principal study. The European Journal of Public Health, 33(Suppl 2), ckad160.318
Shah, M. (2012). The importance and benefits of teacher collegiality in schools–A literature review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1242-1246
Tener, D., Lusky-Weisrose, E., Roe, D., Mor, R., Sigad, L. I., Shaharabani, M., ... & Rozenfeld-Tzafar, N. (2022). School principals coping with child sexual abuse in their schools. Child Abuse & Neglect, 129, 105656.
Toyama, H., Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2022). Job crafting and well-being among school principals: The role of basic psychological need satisfaction and frustration. European management journal, 40(5), 809-818.
U-Sayee, C. R., & Adomako, E. B. (2021). Supervisory practices and challenges faced by senior high school principals in Greater Monrovia, Liberia: implications for quality education. Heliyon, 7(4).
Yurtseven, C. S., & Özkul, E. (2022). Examination of the relationship between early maladaptive schemas, attachment styles and adult separation anxiety ın a non-clinical sample. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 16(02), 815-815.
Zuckerman, S. J., & O’Shea, C. (2021). Principals’ schema: Leadership philosophies and instructional leadership. Journal of School Leadership, 31(4), 274-296.