چکیدهپژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار- خانواده، اعتیاد به کار، سلامت روان و تعاملات بین فردی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوره پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار- خانواده، اعتیاد به کار، سلامت روان و تعاملات بین فردی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوره پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی1402- 1401 شهر اصفهان بود که به شیوه نمونه گیری دردسترس تعداد 30 معلم زن انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون توسط پرسشنامه های تعارض کار و خانواده ( کارلسون و همکاران ،2000)، اعتیاد به کار(اسپنس و رابینز، 1992)، سلامت روان(گدبرگ، 1979) و تعاملات بین فردی(مک الیستیر، 1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند. بهمنظور بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS23 و روش تحلیل اندازه های تکراری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر تعارض کار- خانوادهف اعتیاد به کارف سلامت روان و تعاملات بین فردی تأثیر معنی داری دارد و اثرات آموزش ها در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است(01/0p<) . در نتیجه آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی به عنوان درمانی اثرگذار می تواند به بهبود سلامت روانی کارکنان کمک شایانی نماید. از این رو پیشنهاد می گردد مشاورین و روانشناسان به آموزش مجازی کیفیت زندگی درمانی بر کاهش تعارض کار- خانواده و اعتیاد به کار و افزایش سلامت روان و تعاملات بین فردی توجه ویژه ای داشته باشند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علّی سلامت عمومی براساس توکل بر خدا و حمایت اجتماعی با واسطهگری ویژگیهای شخصیتی در زنان jتحت سرپرستی شهرستان ایذه در سال 1401 است. طرح پژوهش حاضر از نوع بنیادی و در چارچوب طرحهای همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (تحیل مسیر) است. جامعه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل علّی سلامت عمومی براساس توکل بر خدا و حمایت اجتماعی با واسطهگری ویژگیهای شخصیتی در زنان jتحت سرپرستی شهرستان ایذه در سال 1401 است. طرح پژوهش حاضر از نوع بنیادی و در چارچوب طرحهای همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (تحیل مسیر) است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه زنان سرپرست خانواده تحت پوشش شهرستان ایذه در فاصله زمانی اردیبهشت تا تیرماه 1401 به تعداد 1300 مورد بود. تعداد 230 زن سرپرست خانواده براساس نرم افزار جی پاور به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامههای توکل بر خدا بک و مکدونالد (2004)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی (1988)، مقیاس شخصیتی پنج عاملی فرم کوتاه مککری و کاستا (1989) و سلامت عمومی گلدبرگ (1972) استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل، بیانگر تایید برازش مدل فرضی پژوهش بود. ضرایب تحلیل مسیر در این مطالعه نشان داد که توکل بر خدا و حمایت اجتماعی بر سلامت عمومی اثر مستقیم و معنیداری دارد. از بین ویژگیهای شخصیتی: ویژگی روانرنجوری بر سلامت عمومی اثر منفی و برونگرایی، سازشپذیری، مسولیتپذیری و تجربهگرایی بر سلامت عمومی اثر مستقیم و معنیداری دارد. همچنین مدل نشان داد که توکل بر خدا و حمایت اجتماعی با واسطهگری ویژگیهای شخصیتی بر سلامت عمومی اثر غیرمستقیم و معنیداری دارند. براین اساس و برحسب یافتههای حاصله میتوان گفت که بین توکل بر خدا و حمایت اجتماعی با سلامت عمومی رابطه وجود دارد و این رابطه میتواند با نقش ویژگیهای شخصیتی تعدیل شود.
پرونده مقاله
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهر اهواز بود. بدینمنظور با توجه به ملاکهای ورود و خروج چهار نفر از زنان مطلقه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح تجربی تکموردی از نوع خط پایة چندگانة ناه چکیده کامل
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهر اهواز بود. بدینمنظور با توجه به ملاکهای ورود و خروج چهار نفر از زنان مطلقه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح تجربی تکموردی از نوع خط پایة چندگانة ناهمزمان استفاده شد. مشارکتکنندگان طی چند نوبت خط پایه، 8 جلسه مداخلة درمانی و 2 نوبت پیگیری شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة سازگاری پس از طلاق فیشر (FDAS) بود. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (05/0P <) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت بر افزایش سازگاری پس از طلاق اثر معناداری داشت. بنابراین درمان متمرکز بر شفقت میتواند به عنوان روشی جدید در افزایش سازگاری پس از طلاق برای رواندرمانگران و مشاوران خانواده مورد استفاده قرار گیرد.چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه شهر اهواز بود. بدینمنظور با توجه به ملاکهای ورود و خروج چهار نفر از زنان مطلقه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح تجربی تکموردی از نوع خط پایة چندگانة ناهمزمان استفاده شد. مشارکتکنندگان طی چند نوبت خط پایه، 8 جلسه مداخلة درمانی و 2 نوبت پیگیری شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة سازگاری پس از طلاق فیشر (FDAS) بود. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (05/0P <) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت بر افزایش سازگاری پس از طلاق اثر معناداری داشت. بنابراین درمان متمرکز بر شفقت میتواند به عنوان روشی جدید در افزایش سازگاری پس از طلاق برای رواندرمانگران و مشاوران خانواده مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله
ازدواج قراردادی اجتماعی بوده که در متن آن، یک زن و یک مرد براساس تعهدات قانونی، شرعی و اخلاقی تصمیم میگیرند در ساختار زن و شوهر با هم زندگی کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینهای بوده است. نمونه پژوهش حاضر 15 نفر از د چکیده کامل
ازدواج قراردادی اجتماعی بوده که در متن آن، یک زن و یک مرد براساس تعهدات قانونی، شرعی و اخلاقی تصمیم میگیرند در ساختار زن و شوهر با هم زندگی کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش میل به ازدواج با استفاده از نظریه زمینهای بوده است. نمونه پژوهش حاضر 15 نفر از دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی 2-1401 بوده و به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. قلمروز زمانی پژوهش مهرماه سال 1401 و روش تحلیل دادهها، براساس نظریه زمینهای (گراندد تئوری) با طرح سیستماتیک اشتروس و کوربین (1990) بوده است. یافتهها نشان داد عواملی همچون رفتاری، روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت جسمی و تحصیلی مهمترین عوامل عِلّی؛ عوامل فرهنگی-اجتماعی و مذهبی، مهمترین عوامل زمینهای؛ عوامل اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، خانوادگی و سیاسی مهمترین عوامل مداخلهگر در کاهش میل به ازدواج بودهاند که اگر در راستای آن، راهبردهای اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، شخصی-خانوادگی، مذهبی و شغلی-تحصیلی بکار گرفته شوند، میتوان پیامدهای اجتماعی-فرهنگی، سلامت جسمی-روانی و نظامی-سیاسی را انتظار داشت. مطابق یافتههای پژوهش؛ براساس فراوانی مشاهده شده، از بین عوامل ذکر شده، عامل مهم کاهش میل به ازدواج در درجه اول رفتاری؛ در درجه دوم روانشناختی، سپس اقتصادی شناسایی شدهاند و در صورتی که راهبردهای اقتصادی و فرهنگی مناسب اتخاذ شوند، پیامدهای مطلوب رخ خواهند داد. از این رو تدوین مشاورههای مطلوب برای جوانان میتواند نقش مهمی در بهبود این مساله داشته باشد. همچنین، این بررسی میتواند برای مراکز مشاوره و روانشناسی به منظور تدوین و طراحی محتوای همسو با ارزشهای جامعه ایرانی-اسلامی و مسائل موجود در این حوزه مفید واقع شود.
پرونده مقاله
این مطالعه با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس اعتیاد به اینترنت و استرس تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. در این مطالعه، جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم ناحیه 3 شهر اهواز د چکیده کامل
این مطالعه با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس اعتیاد به اینترنت و استرس تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. در این مطالعه، جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم ناحیه 3 شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. در تحقیق حاضر به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تعداد 255 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها جهت بررسی شاخص عملکرد تحصیلی از معدل دانشآموزان در ترم تحصیلی و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1988)، استرس تحصیلی سان، دون، هو و ژو (2011) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتیاد به اینترنت با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین، نتایج نشان داد که استرس تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه نیز رابطه منفی و معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که اعتیاد به اینترنت و استرس تحصیلی توانستند 44 درصد از واریانس مربوط به عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم را پیش بینی کنند و اعتیاد به اینترنت سهم بیشتری در کاهش عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه داشت. بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر اهمیت توجه به اعتیاد به اینترنت و استرس تحصیلی در کاهش عملکرد تحصیلی بیش از پیش احساس میشود. به نظر میرسد که عملکرد تحصیلی تحت تأثیر عوامل دیگر و اثرات تعاملی آنها نیز باشد.
پرونده مقاله
افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روان شناختی است که بسیاری از روان درمانگران به آن توجه ویژه داشته اند و درمان آن از چالش انگیزترین موضوعات بالینی است. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی، نشخوار فکری و اجتناب تجربی در نوجوانان افسرده چکیده کامل
افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روان شناختی است که بسیاری از روان درمانگران به آن توجه ویژه داشته اند و درمان آن از چالش انگیزترین موضوعات بالینی است. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی، نشخوار فکری و اجتناب تجربی در نوجوانان افسرده انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول منطقه 18 شهر تهران جمعیت آماری این پژوهش را تشکیل دادند. با نمونه گیری در در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در گروههای آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) قرار گرفتند و ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی-فرم کوتاه، پرسشنامه تحمل پریشانی، پرسشنامه نشخوار فکری و پرسشنامه پذیرش و عمل را تکمیل کردند. داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تغییر معنا داری در تحمل پریشانی (56/44=F، 004/0=P و 60/0=η) و نشخوار فکری (32/9=F، 013/0=P و 57/0=η) از پیش آزمون به پس آزمون وجود دارد و در اثر مداخله به روش پذیرش و تعهد، تحمل پریشانی و نشخوار فکری در گروه آزمایش بهبود یافته است (05/0>P). همچنین، بین آزمودنی های دو گروه تغییر معنا داری در نمره اجتناب تجربی از پیش آزمون به پس آزمون وجود دارد و در اثر مداخله اجتناب تجربی دختران گروه آزمایش کاهش یافته است (26/15=F، 009/0=P و 61/0=η). با توجه به نتایج پژوهش می توان از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک مداخله کلیدی در حوزه پیش گیری از آسیب های عاطفی و شناختی در نوجوانان استفاده کرد.
پرونده مقاله
در سال های اخیر منابع استرس زا و محیط های نامساعد رو به افزایش است. از سوی دیگ، اضطراب اجتماعی و خود توانمند سازی همواره مشکلی مهم در دانش آموزان محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب اجتماعی و خود توانمند چکیده کامل
در سال های اخیر منابع استرس زا و محیط های نامساعد رو به افزایش است. از سوی دیگ، اضطراب اجتماعی و خود توانمند سازی همواره مشکلی مهم در دانش آموزان محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب اجتماعی و خود توانمند سازی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دوره پیگیری (3 ماهه) با گروه آزمایشی و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه دوازدهم شهر خوی در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. بهمنظور انتخاب آزمودنیها به شیوه تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. برنامه مداخلهای آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد به گروه آزمایش مدت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش داده شد اما گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) و پرسشنامه خود توانمند سازی فلنر و همکاران (۱۹۹۰) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های مکرر در نرم افزار 23 spss -تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی (78/19F=،001/0P=) و مؤلفههای آن، ترس (42/7F=،001/0P=)، اجتناب (68/6F=،001/0P=)، ناراحتی فیزیولوژیک (09/7F=،001/0P=) و متغیر خود توانمند سازی (01/15F=،001/0P=) و مؤلفههای آن، کفایت شناختی (26/9F=،001/0P=)، کفایت انگیزشی (10/5F=،001/0P=)، کفایت هیجانی (01/8F=،001/0P=) و کفایت رفتاری (82/9F=،001/0P=) مؤثر بود. لذا پیشنهاد میشود که این برنامه توسط متولیان آموزش و پرورش و نهادهای تربیتی جهت طراحی برنامههای آموزشی و بهبود دستاوردهای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک های دلبستگی و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای شخصیت تاریک انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره منطقه 8 تهران در چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک های دلبستگی و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای شخصیت تاریک انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره منطقه 8 تهران در سال 1401 بودند که پس از توزیع پرسشنامه، دارا بودن صفات تاریک شخصیت در آنان محرز شد. از بین جامعه آماری تعداد 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس که تمایل به شرکت در این دوره درمانی داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند، در ادامه با گمارش غیر تصادفی در دسترس (هدفمند) 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت سنجش اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های ویژگی های جمعیت شناختی، مثلث تاریک شخصیت جانسون و وبستر (2010)، سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990)، تنظیم هیجان گرانفسگی (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس چند متغیره (مانکوا) و مفروضه های آن استفاده شد که این تحلیل با نرمافزار SPSS26 انجام شد. یافته ها نشان داد آموزش طرحواره درمانی، به طور معناداری سبک دلبستگی ایمن را افزایش، سبک دلبستگی اجتنابی را کاهش، سبک دلبستگی دوسوگرا / اضطرابی را کاهش و تنظیم هیجان در افراد دارای شخصیت تاریک را افزایش داده است. با توجه به نتایج حاصل، آموزش طرحواره درمانی میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر در افراد دارای شخصیت تاریک مورد توجه قرار داده شود.کلمات کلیدی: طرحواره درمانی، سبکهای دلبستگی، تنظیم شناختی هیجان، شخصیت تاریک.
پرونده مقاله