مقایسه اثر بخشی مهارت های فراشناختی و آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر معنای تحصیلی و وجدان تحصیلی
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - ایران - آذربایجانشرقی - دانشگاه آزاد اسلامی سراب - 'گروه روانشناسی
کلید واژه: فراشناخت, ذهن آگاهی, معنای تحصیلی, وجدان تحصیلی.,
چکیده مقاله :
پرداختن به متغیرهای مرتبط با آموزش و مداخله های ارتقاء دهنده ی آن می تواند بسیار مهم باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثر بخشی مهارت های فرا شناختی و آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر معنای تحصیلی و وجدان تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تبریز بود. مطالعه حاضر در زمره ی مطالعات نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و جایگزینی تصادفی آزمودنیها با استفاده از گروه گواه می باشد. از جامعه ی دانش آموزان مقطع متوسطه ی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 و به شیوه نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی تعداد 45 دانش آموز انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. گروه های آزمایش در معرض آموزش مهارتهای فراشناختی گروهی (ملچیور، فرانکن، دان، در هیدن، 2019 ) و مهارت های ذهن آگاهی (کابات زین، 2005 ) قرار گرفتند. از پرسشنامه های پرسشنامه وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتیگ (2002) و معنای تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (۲۰۰۶) جهت ارزیابی متغیرهای وابسته استفاده شد. نتایج از طریق تحلیل کوواریانس چند عاملی (MANCOVA) و نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مهارت هاي ذهن آگاهي بر وجدان تحصيلي و معناي تحصيلي دانش آموزان مثبت و معني دار مي باشد. نتايج همچنين مشخص ساخت كه اثر مهارت هاي فراشناختي بر وجدان تحصيلي مثبت و معني دار بود ولي بر معناي تحصيلي معني دار نيست. از دیگر نتایج تحقیق این بود كه بين مهارت هاي فراشناخت و مهارت هاي ذهن آگاهي تفاوت معني داري در ميزان تاثيرگذاري بر متغيرهاي وابسته وجدان تحصيلي و معناي تحصيلي وجود ندارد.
The purpose of the present study is to compare the effectiveness of metacognitive skills and mindfulness skills training on academic meaning and academic conscience among secondary school students in Tabriz. The present study is among the semi-experimental studies with pre-test-post-test and random replacement of the subjects using the control group. 45 students were selected from the second secondary school students of Tabriz city in the academic year 1401-1402 by multi-stage cluster sampling and were randomly replaced in two experimental groups and one control group. Experimental groups were trained in group metacognitive skills (Melchior, Franken, Dunn, Der Hayden, 2019) and mindfulness skills (Kabat-Zinn, 2005). McIlroy and Buntig (2002) and Henderson-King and Smith (2006) academic consciousness questionnaires are used to evaluate dependent assessments. The results were used through multivariate covariance analysis (MANCOVA) and SPSS22 statistical software. The results showed that the effect of mental skills on students' academic conscience and academic meaning is positive and significant. The results revealed that the effect of metacognitive skill on educational conscience was positive and significant, but not significant on the meaning of education. The results revealed that there is no significant difference between skills and mental skills in the degree of influence on the variables related to the conscientiousness of education and the meaning of education.