اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر آموزه های قرآنی بر سلامت روان هنرجویان دختر هنرستان ها
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانسیده علیا عمادیان 1 , لیلا حسینی طبقدهی 2
1 - استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزه های قرآن بر سلامت روان هنرجویان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل هنرجویان دختر هنرستانهای شهرستان ساری درسال تحصیلی ۹۹-۹۸ بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 201 نفر از هنرجویان انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1972) پاسخ دادند. با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، 30 نفر از هنرجویانی که بالاترین نمره را در این پرسشنامه گرفتند، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش طی12جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزه های قرآن قرار گرفتند وگروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پس از اتمام برنامه آموزش هردوگروه به پرسشنامه سلامت روان پاسخ دادند (پس آزمون) و پس از یک ماه و نیم پیگیری بعمل آمد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر آموزه های قرآن باعث افزایش سطح سلامت روان هنرجویان دختر هنرستان های شهرستان ساری شده است (01/0>(p. نتایج پیگیری نمرات گروه آزمایش پس از یک ماه و نیم حاکی از ماندگاری اثر مداخلاتی بود. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی براساس آموزه های قرآن می تواند با ایجاد فضای روانی لازم، دانش آموزان را با فرایندهای شناختی، هیجانی و رفتاری آشنا کرده و موجب می شود نحوه مدیریت و استفاده از مهارتهای شناختی، هیجانی و رفتاری را یاد بگیرند
آقایاری هیر، ت؛ عباس زاده، م؛ گراوند، ف .(1395). مطالعه سلامت روان، عوامل فردی و فاکتورهای محلی اثرگذارش، توسعه اجتماعی و برنامه ریزی رفاهی، 7 (27)،140-87.
بهمئ، ل .(1396). مهارتهای زندگی از منظر قرآن، مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 2(10)، 62- 52.
خجسته، س؛ ریاضی، م .(1400). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تفکر انتقادی و سلامت روان دانش آموزان، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 14(6)، 371-362.
خلیلی، م.(1392). مهارتهای زندگی ار دیدگاه قرآن، وب سایت تخصصی دین درمانی،3/5/1392.
سلیمانی نجف آبادی، ر؛ چوبگین، ع؛ قادری نجف آبادی، م؛ حدادی، م .(1396). تاثیر آموزشهای مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر افسردگی ، اضطراب واسترس زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن، مجله روانشناسی ودین، 10(2)، 40-17.
طبیبی، ع؛ زمانیان نجف آبادی، ف .(1399). راهکارهای ارتقاء سلامت روان از منظر قرآن، نشریه اسلام و سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل، 5 (1)، 75-63.
فتحی، ن؛ شاهمرادی، م؛ شیخی، س .(1395). تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و سازگاری فردی- اجتماعی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان شوش، نشریه مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 4 (1)،10-1.
فیاض، ا .(1388). پرسشگری، راهبرد هویت پایدار دینی در قرآن کریم، فصلنامه تعلیم وتربیت، ( 98)، 68-37.
قنبری، س؛ سلطان زاده، و .(1395). نقش واسطه ی هوش هیجانی در ارتباط بین خودکارآمدی پژوهسی و انگیزه پیشرفت (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان)، فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 6 (14)،67-41.
مومن نژاد، ف .(1392). مهارت های زندگی قرآنی، سایت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی.
Elicia, L., Kunst, Marion Mitchell., & Amy, N. B. (2016). Johnston. Manikin simulation in mental health nursing education: An integrative review. Clinical Simulation in Nursing, 11(12), 484-495.
Johnson. B. (2008). Introduction to psychiatry mental health nursing.7thed. Philadelphia Lippincott Williams and Wilkins.
McAuliffe, C, et al. (2014). Group problem-solving skills training for self-harm: randomized controlled trial, British Journal of Psychiatry, 204, 383-390.
Nikko, S., Da Paz, J., &Wallander, L. (2017). Interventions that target improvements in mental health for parents of children with autism spectrum disorders: A narrative review. Clinical Psychology Review, 51.
Sadipour E, Delavar A, Chinavi A, Salmabadi M. (2015). Effectiveness of Mahdavi teachings in psychological well–being and life. Religion and Health, 3(2), 19-28.(Persian).
Sammons, P. (2014). Influences on students’ social-behavioral development at age 16: Effective Pre-School, Primary & Secondary Education Project (EPPSE): September 2014.
Sinha, S., & Modi, J. N. (2017). Psychosocial aspects of changes during adolescence among school going adolescent Indian girls. International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics and Gynecology, 3(2), 409-413.
World health organization. (1999). [Program of life skills education].
World health organization. (2014). Promoting mental health. A report of the world health organization, Department of mental health and substance abuse in collaboration with the Victorian health promoting foundation and the University of Melbourne Geneva, Switzerland.