واکاوی نگرش کریشنامورتی به عقیده و ایدئولوژی
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: ایدئولوژی, عقیده, اندیشه, کریشنامورتی, اسلام,
چکیده مقاله :
ایدئولوژی از جمله مفاهیم مغلقی است که اندیشمندان زیادی از علوم مختلف در مورد آن سخن به میان آورده و بررسی کرده اند؛ تعریف جامع و مانعی از آن که بین اندیشمندان اجماعی بوده و یا حداقل مورد قبول اکثر آنان باشد، ارائه داده نشده است؛ از تعاریف و ویژگی هایی که اندیشمندان برای ایدئولوژی مطرح کرده اند، می توان اندیشمندان را به سه طیف اصلی تقسیم کرد. گروهی نگرشی مثبت به ایدئولوژی داشته و آن را لازمه زندگی بشری معرفی کرده اند؛ گروهی با ارائه تعاریفی منفینگرانه از ایدئولوژی نه تنها آن را مثبت ارزیابی نکرده اند، بلکه عامل جدایی ها و تفرق معرفی کرده و در صدد نفی آن برآمده اند؛ گروهی نیز ایدئولوژی را مفهومی خنثی معرفی می کنند که می تواند هم متصف به ویژگیهای مثبتی باشد که عده ای از اندیشمندان مطرح کرده اند و هم متصف به ویژگی های منفی مطرح شده از سوی برخی دیگر از اندیشمندان شود. جیدو کریشنامورتی از جمله اندیشمندانی است که دید منفی به ایدئولوژی داشته و آن را به جهت پاره ای از خصیصه های ادعایی از جمله تفرق و جداسازی، اغواکننده گی و ... رد می کند؛ که این طرز نگرش از دید اندیشمندان دینی و غیردینی مطرود است.
Ideology is one of the concepts discussed and scrutinized by many scholars in various branches of science. However, there is no comprehensive definition of the word accepted by a majority of scholars. With respect to the features of Ideology which has been put forward by scholars, they can be divided into three main groups. The first group has a positive attitude toward ideology and regards it as a necessity for human life. The second one, offering negative definitions of ideology, does not evaluate it positively; rather, seeks to negate it as leading to division and separation. The last group introduces ideology as a neutral concept to which both positive and negatives features raised by different thinkers can be attributed. Jiddu Krishnamurti is one of the thinkers who have a negative attitude toward ideology and rejects it for some alleged qualities, including divorce, separation, seduction, and so on. This attitude is rejected by both religious and secular thinkers.
_||_