راه بُدهیستوه
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: بُدهیستوه, دوکهه, پرجنا, ارهت, پارمیتا, اوپایه,
چکیده مقاله :
قانون رنج جهانی و یا به تعبیر بودا حقیقت شریف رنج (دوکهه)، از آزموه های اصلی بودایی ب ه شمارمی رود. به جز راه هشتگانه، که بودا خود برای توقف رنج و یا رهایی از آن مطرح نمود ، بودائیان پس از اونیز راه های دیگری را مطرح کردند که از جمله آنها راه بُدهیستوه است، که در آیین مهایانه بر آن تأکید شدهاز همان آغاز پیدایش آئین بودا با الهام از زندگی تاریخی و ، بودای آینده است. اندیشه بُدهیستوه یااسطوره ای او مطرح شد ، اما بسط و گسترش اصلی آن مرهون آیین مهایانه است . گسترش این آمو زه در اینآیین با مبنای اصلی مهایانه که جمعی بودن نجات و نیاز به منجیان از سویی، و تأکید بر عنصر شفقت ومحبت نسبت به دیگران، از سوی دیگر است، پیوند دارد . بُدهیستوگان کسانی هستند که به دلیل شفقت ومحبتی که نسبت به دیگران دارند ، دستگیری و نجات هم ۀ موجودات را هدف خود ساخته و از رهایی فردیپذیرش سوگند و بیداری دل که در شرایطی برای آنها میسر می شود، سر باز می زنند. راه بُدهیستوه بااین وظیفه آغاز می شود و پس از گذر از مقامات دهگانه ای که در هر کدام از آنها بُدهیستوه کمال و فض یلتیرا در خود محقق م یسازد، سرانجام به بوداگی م یانجامد.
The doctrine of the existence of suffering is a central teaching inBuddhist thought. To stop suffering, Buddha himself presented theEightflod Path, but after him other pathes, such as the path ofbuddhisatva also gained recognition. The doctrine of boddhisatva inits primitive from was derived from historical and mythological lifeof shakyamuni, however, its later development was due toMahayanism.This path begins with boddhicitta or "the awakened mind" andtaking the boddhisatva vow, and continues with passing through tenstages or bhumis, In each stage the boddhisatva perfects a paramitaor perfection in himself and finnaly becomes a buddha.