ریشههای اخلاق از دیدگاه فرانس دیوال
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: اخلاق, تکامل, همدلی, نوعدوستی, نخستیها,
چکیده مقاله :
چکیده اخلاق تکاملی از مهمترین حوزه های مطالعاتی در فلسفه ی اخلاق است و هدف پژوهش بسیاری از دانشمندان می باشد. از برجسته ترین دانشمندان می توان به فرانس دی وال اشاره کرد که در زمینهی تکاملِ اخلاق مقالات و کتابهای زیادی به رشتهی تحریر درآورده است. او برخلاف فیلسوفانی مانند هابز که انسان را گرگ انسان معرفی می کنند نگاهی بسیار خوشبینانهتر در باب سرشت آدمی ارائه میدهد و انسان ها را ذاتاً نیک سرشت و موجوداتی اجتماعی می داند. دی وال با توجه به نظریات داروین قائل به پیوستگی بین انسان و سایر جانوران است. نگاه وی به اخلاق نیز از این دیدگاه تأثیر پذیرفته است. دی وال اخلاق را دارای ریشه های فطری و طبیعی می داند و نه امری مصنوعی و ساخته ی دست بشر. وی به این منظور به مطالعه همدلی می پردازد و همدلی را اساس اخلاق میداند. وی همدلی در جهان زیستی را در سه سطح (جانوران ساده تر، نخستی های پیشرفته تر و انسان) معرفی می کند. بنابراین معتقد است اشکال ساده تر همدلی در سطوح پایین تر حیات نیز وجود دارد.دی وال معتقد است آنچه اخلاق در انسان را از سایر موجودات زنده جدا می کند وجود همدلی نیست بلکه وجود قضاوت و استدلال های اخلاقی است که منحصراٌ در انسان وجود دارد.
Abstract Evolutionary ethics is one of the major branches of philosophy of ethics which is still the subject of many researches. There is no doubt that one of the illustrious scholars is Frans de wall who has written several books and articles in this subject matter. He is strongly influenced by Darwin and Spencer and his profound research about primates, particularly chimpanzees and booboos, suggested new perspective on human morality. Contrary to many other scholars, who maintains that morality is a matter of culture and selfishness, he contends that our behavior is other-regarding and he puts much emphasis on cooperation and also posits that morality has roots in our evolutionary history. Despite the fact that many philosophers such as Hobbes believes that humans as fundamentally asocial or even antisocial, he postulates that humans are social and good natured in essence. He also contends that there is a continuity between human morality and animal social tendencies, And the main distinction between human and animals are moral judgments and capacity of reasoning.
منابع
De Waal, F., Primates and Philosophers: How Morality Evolved. Princeton University Press, 2006.
--------, The Age of Empathy Nature’s Lesson for a Kinder Society, Souvenir Press, 2009.
Pigliucci, M., Primates, Philosophers and Biological Basis of Morality: a Review of Primates and Philosophers by Frans De Waal., Princeton University Press, 2006.
Greene, J., Emotion and Cognition in Moral Judgment: Evidence from Neuroimaging, In Neurobiology of Human Values, J. P. Changeux(ed.), A. R. Damasio, W. Singer, and Y. Christen, pp.57–66; Berlin, Springer, 2005.
Byrne, R. W., and A. Whiten. Machiavellian Intelligence: Social Expertise and the Evolution of Intellect in Monkeys, Apes, and Humans, Oxford, Oxford University Press, 1988.