ذهن بهمثابه آینه طبیعت: اندیشه دکارتی در بوته نقد رورتی
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: رورتی, ذهن دکارتی, بازنمایی, آینه طبیعت,
چکیده مقاله :
رورتی در صدد است تا تلقی دکارتی از فلسفه را که سبب تخصصی شدن روزافزون و دورماندن آن از بقیه ی فرهنگ شده مورد انتقاد قرار دهد؛ دیدگاهی که به عقیده ی او نتیجه ی پذیرش ذهن آینهوار دکارتی است. رورتی چنین دیدگاهی را ناشی از تصور ذهن بهمثابه آینه ای می داند که امور بیرونی را بازنمایی میکند و فیلسوفان را به عنوان نگهبانان آینه که در مقام داور یا قاضی تلاش می کنند بازنمایی های مطابق واقعیت را از غیر آن بشناسانند. ادعای فلسفه این است که چنین کاری را بر اساس فهم خاص خود از ماهیت شناخت و ذهن انجام می دهد. یعنی، فرهنگ، تلفیقی از ادعاهای شناختی است و فلسفه چنین ادعاها یی را مورد قضاوت قرار میدهد. رورتی به عنوان فیلسوفی نئوپراگماتیست تلاش می کند تصویر آینه طبیعت و فلسفه متناسب با آن را کنار گذارد و فلسفه را وارد گفتوگو با دیگر حوزه ی های دانش نماید.
Rorty's goal is to criticize the Cartesian conception of philosophy that has led to its increasing specialization and departure from the other aspects of culture; a view that in his opinion is the end result of accepting the Cartesian mirror-like mind. According to Rorty, this point of view is the culmination of accepting the mind as a mirror that reflects the external affairs and philosophers as the guardians of this mirror act as judges who try to recognize the factual reflections of the mirror. Philosophy Claims that this judgment is based on its understanding of the mind and knowledge. In other words, culture is a combination of multiple cognitive claims which are judged by philosophy. Rorty as a neo-pragmatist endeavors to set aside the mirror concept of nature and its corresponding philosophy with the aim of entering philosophy into a dialogue with other spheres of knowledge.
دکارت، رنه، تأملات در فلسفه اولى، ترجمه احمد احمدى، مرکز نشر دانشگاهى، تهران، 1369ش.
رورتی، ریچارد، فلسفه و امید اجتماعی، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، نشر نی، تهران، 1384ش.
همو، پیشامد، بازی و همبستگی، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران، 1385ش.
ویتگنشتاین، لودویگ، پژوهشهاى فلسفى، ترجمه فریدون فاطمى، نشرمرکز، تهران، 1380ش.
Blackburn, S., Essays in Quasi-Realism, Oxford, Oxford University Press, 1992.
Brandon, R.,(ed), Rorty and his Critics, Blackwell Publishers, 2000.
Critchley, S., Mouffe, Chantal, Derrida, Jacques, Laclau, Ernesto, Rorty, R.,(eds), Deconstruction and Pragmatism, Routledge, 1996.
Dalton, T. C., Becoming John Dewey: Dilemmas of a Philosopher & Naturalist, Indiana University Press Date, 2001.
Farrell, Frank B., Subjectivity, Realism and Postmodernism: The Recovery of the World in Recent Philosophy, Cambridge, Cambridge University Press, 1999.
Geras, N., Solidarity in the Conversation of Humanity, linden, verso, 1995.
Guignon Charles & Hilley, David R, Richard Rorty, Cambridge University Press, 2003.
Hollinger, R., & David Depew, Pragmatism: from Progressivism to Postmodernism, Praeger Publishers, 1999.
Kant, I., Critique of Pure Reason, New York, St. Martin's Press 1929.
Kirkham, R., Theories of Truth: A Critical Introduction, MIT Press, Cambridge, MA, 1992.
Kurtz, P., The New Skepticism - Inquiry and Reliable Knowledge Buffalo, N.Y, Prometheus Books, 1992.
Moser, P., Philosophy after Objectivity, New York, Oxford University Press, 1993.
Patrick Diggins, J., The Promise of Pragmatism: Modernism and the Crisis of Knowledge and Authority, University of Chicago Press, 1995.
Richard Rorty and Postmodern Theory, By Steven Best and Douglas Kellner.
http://www.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/essays/richardrortypostmoderntheory.pdf
Rorty, R., Philosophy and Mirror of Nature, Prinston University Press, 1979.
Idem, Objectivity, Relativism and Truth: Philosophical Papers, Minnesota Press, 1982.
Idem, Truth and Progress, Cambridge University Press, 1998.
Idem, The Linguistic Turn, Chicago University Press, 1992.
Idem, Essays on Heidegger and others: Philosophical Papers, Cambridge University Press, 1991.
Idem, Consequences of Pragmatism, University of Minnesota Press, 1982.
Idem, The Decline of Redemptive Truth and the Rise of Literary Cultural, 2002. In http://www.Stanford.edu/rorrty/inden
Idem, Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge, Cambridge University Press, 1989.
Soames, S., Understanding Truth, Oxford, Oxford University Press, 1999.
Sutton, J., Philosophy and Memory Traces: Descartes to Connectionism, Cambridge UP, 1998.
Taylor, Ch., “Overcoming Epistemology”, After Philosophy: End or Transformation?, Cambridge, MIT Press, 1994.