ساحتها، ابعاد، و جوهرۀ تجربۀ عرفانى
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: تجربۀ عرفانى, شهود, احوال, پدیدارشناسی, وحدت وجود, سیر و سلوک, عرفان,
چکیده مقاله :
این جستار بر آن بوده است تا تصویرى شفاف تر و ، در عین حال، ژر ف تر از تجربۀ عرفانى به دست دهد . بهاین منظور، نخست نگاهى از فراز بر این مفهوم افکنده و آن را داراى مصادیق، ساحت ها و ابعاد مختلف یافتهاست. آنگاه با تحدید محدوده بحث بر مفهوم مصطلحِ تجربۀ عرفانى، به بررسى ابعاد چهارگانه این احوال وانکشافات (بعد معرفتى، معرفت شناختى، اَنفسى، و عاطفى ) پرداخته، و سپس با مرورى اجمالى بر توصیفتجربۀ عرفانى در آثار عرفا ن پژوهانِ بنامى همچون جیمز، آندرهیل، سوزوکى، استیس، باک و اُتّو، چهار ویژگىِمعرفتى بودن، شهودى بودن، اَنفسى بودن و عاشقانه بودن را در میان همۀ ویژگى هاى تجربۀ عرفانی واجدشرایط جوهرى بودن (اصالت، کلیت و عمومیت ) دانسته است . و سر انجام، با رویکردى پدیدارشناسانه، جوهرِجواهر و لب لبابِ تجربۀ عرفانى را، در تجارب عرفانىِ میانى، عبارت از معرفت مستقیم و بی واسطه به واقعیت(مطلقِ واقعیت )، و در تجارب عرفانىِ غایى، عبارت از معرفت مستقیم و بی واسطه به واقعیتِ وحدانىِ هستى(واقعیت مطلق)، دیده است. به اینگونه، رویکرد کلی این جستار به تجربۀ عرفانی، پدیدارشناسانه خواهد بود
This paper is an attempt to provide a clearer and deeper view ofmystical experience. First, it catches a glimpse of this concept fromabove and finds it possessed of different instances, realms, anddimensions. It then delimits the subject to the common applicationof this concept in order to examine the four-fold dimensions of thisstate of disclosure, that is, the epistemic, epistemological,subjective, and emotional dimensions.Giving a brief survey of the descriptions of this state by some wellknownresearchers in this field such as James, Underhill, Suzuki,Stace, and Otto, the writer tries to show that the four features ofmystical experience, that is, epistemicity, intuitivity, subjectivity,and love-centeredness are together qualified as the essence of thisexperience due to their foundationality and universality.Employing a phenomenological approach, the writer tries to provethat the quintessence of middle-path mystical experience consists inthe immediate and direct knowledge of Reality( reality stripped ofall modes), while in the final step of mystical experience, it is thedirect and immediate knowledge of the unitary reality of being(Absolute Reality).The article has dealt with mystical experience from aphenomenological point of view.