روش شناسی توجیه و نقد در حکمت صدرایی
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: قوانین طبیعت, ضرورت, صدق ضروری, طبایع بنیادین,
چکیده مقاله :
در این مقاله من قوانین را به صورت وصفها یا تحلیلهایی از طبایع بنیادین مطرح می کنم .قوانین به عنوان تحلیلهای طبایع بنیادین، حقایق ضروری مابعدالطبیعی اند . در بخش اولمقاله مراد خود را از این مدعا که قوانین وصف خاص ه ها هستند، شرح می دهم . در بخشدوم، امکان وجود برخی حقایق ضروری را در نظر می گیرم که بتوان به نحو پسین به آنهاعلم پیدا کرد و مدعای من آن است که قوانین طبیعت چنین شأن معرفتی را واجدند . در دوبخش پایانی تلاش خواهم کرد تا دیدگاه خود نسبت به قوانین طبیعت را ب ا آن دسته ازدریافتهای مبتنی بر موجهات که ناظر به ضرورت فیزیکی اند و بسیاری را به ردّ قوانینضروری مؤدی شده اند، تطبیق دهم.
One of the major issues in modern methodological discussions isthe method of justification in different schools of thought, whichwas formerly called “the why of justification”, that is, the reasonwhy something is justified. Defying the limiting methodologies ofhis predecessors in justification, Mullā Sadrā makes methodologicaluse of his intuitive findings, on equal footing with demonstrativesyllogism. He resorts to methods of mystics in justifying thetranscendent theses in his philosophy. Moreover, in listing the basicpropositions, next to the first principles of the past philosophers, healso includes intuitive propositions acquired through the faculty ofillumination.Since Mullā Sadrā sought to found a novel system of thought, heconcerned himself with analyzing and criticizing otherphilosophers, employing logical methods in dealing with theirprinciples, arguments, and conclusions