مفهوم حضور و غیاب در رویکرد واسازی: خوانشی از آثار نقاشی آیدین آغداشلو
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: دریدا, واسازی, حضور, غیاب, آیدین آغداشلو,
چکیده مقاله :
چکیده این جستار کوششی است تا از منظر واسازی مفاهیم حضور و غیاب را تحلیل کرده و با خوانش از چند اثر نقاشی بر آن تأکید نماید. بحث اصلی این مقاله شامل دو بخش است. ابتدا مفاهیم حضور و غیاب و حقیقتِ نقاشی در رویکرد واساز دریدایی بررسی میشود. سپس در بخش دوم چهار اثر از آثار نقاشی آیدین آغداشلو (1319)، نقاش معاصر ایرانی با خوانش واسازی تحلیل خواهد شد. این چهار اثر با عنوانهای هویت، شرقی، معمای سوم و معمای پنجم در کارنامه هنری آغداشلو مطرح است. مسأله اصلی پژوهش چگونگی خواندن آثار نقاشی در رویکرد واساز، و با تأکید بر مفهوم تقابلی حضور و غیاب است. اهمیت بررسی آثار آیدین آغداشلو به عنوان نمونهای از نقاشان نوگرای ایران، به دلیل فقدان نقد و بررسی در این رویکرد بوده؛ روشی مبتنی بر خوانش واساز که تاکنون کمتر مورد توجه واقع شده است. گسترده شدن معنای اثر به جای دستیابی به یک حقیقت متعین و یا معنای واحد متکی به حضور، مهمترین دستآورد خوانش واساز میباشد. در نهایت آنچه که این رویکرد به عنوان توانش در حوزه نقد نقاشی و بهطور کلی تحلیل و مطالعه در حوزه هنر مطرح میکند، میتواند گامی مؤثر در جهت شناخت و بررسی الگوهای زیباشناسی در هنر معاصر ایران بهکار رود.
Abstract This essay is an attempt to view deconstructed notions of “Presence” and “Absence” and to analyze readings that focus on a few paintings. The central argument of this paper has two parts. First, we explain concepts of “Presence and Absence” and “Truth in Art” in terms of Jacques Derrida. This study is based on “deconstruction”. Derrida developed a strategy called “deconstruction” in the mid-1960s. Although not purely negative, deconstruction is primarily concerned with a critique of the Western philosophical tradition. Deconstruction is generally presented to subvert, the various binary oppositions that undergird our dominant ways of thinking-presence/absence, speech/writing, and so forth. A second aspect of the negative binary oppositions is Derrida's strategy to turn over the oppositions to become the definitive meaning plural. In the second part, the four paintings of Aidin Aghdashloo (b.1319), the Iranian contemporary painter, will be analyzed through Derridian reading of deconstruction. We see here the four works of different periods of the artist's works with the topics of Identity, Oriental (Diary of Destruction), Years of Fire, Enigma III and Enigma X. Aghdashloo’s paintings, Can take a pluralistic approach, uncertainty, and ultimately eliminate the effect of the truth and turn it into a relative will. The present study attempts to investigate, how the concepts of “Presence” and “Through in Art” in opposition with “Absence” are explained in “Deconstruction” strategy and finally with this strategy how we can read some Iranian contemporary paintings. The results of this strategy are the potential of “Deconstruction” for the analysis and study of art in boarder domain.
منابع
امامی، کریم و احمدی، بابک و آغداشلو، آیدین، آیدین آغداشلو، برگزیده آثار 1372-1340، تهران، نشر هنر ایران، مقدمه فاقد شماره صفحه، 1372ش.
ریخته گران، محمدرضا،هنر از دیدگاه مارتین هایدگر، تهران، فرهنگستان هنر،1384ش.
ضیمران، محمد، ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران، انتشارات هرمس، 1386ش.
نوریس، کریستوفر، شالوده شکنی، ترجمه پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز، چاپ دوم، 1388ش.
هایدگر، مارتین، هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، در فلسفه و بحران غرب، تهران، نشر نی، 1389ش.
هایدگر، مارتین، سرآغاز کار هنری، ترجمه پرویز ضیاء شهابی، تهران، انتشارات هرمس، 1382ش.
Attridge, D., Jacques Derrida, Act of Literature, London, Routledge, 1992.
Bernstein, J.M., The Fate of Art, Aesthetic Alienaition from Kant to Derrida and Aderno, by The Pennsylvania State University Press, 1992.
Collins, Jeff and Mayblin, Bill., Derrida, By Totem Books, 1977.
Derrida, J., Writing and Difference, A. Bass(Trans). London, Rotledge, 2002.
----------, The Truth In Painting, Benington G and McLoad I(Trans), Chicago Press, 1987.
Luci, N., A Derrida Dictionary, by Blackwell Publishing Ltd, 2004.
Inwood, M., a Heidegger Dictionary, Massachuset Blackwell, 2000.
http://www.aghdashloo.com
بازاریابی شده در تاریخ 11/1/92
http://www.tavoosonline.com/Slideshow/SlideshowFa.aspx? src=104
بازاریابی شده در تاریخ 11/1/92