ارزیابی وضعیت ازدحام و خدمات رسانی پارکینگهای وسایل نقلیه سبک در ناحیه مرکزی منطقه یک شهرداری اهواز
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی شهریدکترمحمدعلی فیروزی 1 , علی زبیدی 2
1 - استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
2 - کارشناسی ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، واحدماهشهر، دانشگاه آزاداسلامی، ماهشهر، ایران
کلید واژه: پارکینگ, وسایل نقلیه سبک, مدل آنتروپی شانون, منطقه یک شهرداری اهواز,
چکیده مقاله :
پارکینگهای عمومی امروزه با توسعه روزافزون شهرها وافزایش ترافیک، ازدحام جمعیت، آلودگی و... يكي از مهمترين زيرساخت هاي سيستم حمل و نقل به شمار می روند. بویژه در ناحیه مرکزی کلانشهرها کمبود پاركينگها ميتوانند بر افزایش ترافيك و كيفيت زندگي شهري تأثير بگذارد. از این رو، این پژوهش با بررسی یکی از معضلات مهم درناحیه مرکزی کلانشهر اهواز به وضعیت پارکینگهای آن پرداخته است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردي و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی منظور شده است. نوع روش تحقیق به صورت پیمایشی است. تعیین جامعه آماري پژوهش، در یک بازه زمانی با مراجعه مستقیم به پارکینگهای انتخابی پژوهش تعداد 300 نفر وحجم نمونه از طریق روش کوکران 169 نفر در نظر گرفته شده است. برای پایایی پرسشنامه که به دقت و اعتماد پذیری و ثبات نتایج اشاره می کند از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن 833/0 محاسبه شده است. به منظور ارزیابی وضعیت پارکینگهای پرازدحام واقع در محدوده موردمطالعه، هفتشاخص: مساحت/ظرفیت، داشتنامکانات، وضعیت دسترسی، وضعیت امنیت، وضعیت زیبایی، هزینه ورودی و وضعیت نظافت در نظر و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون تحلیل لازم صورت گرفته است. نتايج تحلیل نشان داد: پارکینگ کارون و رفاه ازنظر شاخصهای فوق، با ظریب اولویتنهایی به ترتیب 0574/0 و 0504/0 در رتبه اول و دوم و پارکینگهای آزادگان و علیرضا با ظریب اولویت نهایی 0307/0 و 0281/0 در رتبههای آخر قرار دارند.
Nowadays, with the increasing development of cities and increasing traffic, crowding, pollution, etc., public parking spaces are considered one of the most important infrastructures of the transportation system. The shortage of parking space, especially in the central zone of metropolises, can affect the traffic congestion and the quality of urban life. Therefore, the present research has addressed the condition of its parking spaces by investigating one of the important problems in the central district of ahvaz metropolis. This study is an applied research with a descriptive-analytical approach. It is also a survey research. The research population included 300 people and the sample size (169 people) was selected through the Cochran formula by directly referring to the selected parking lots. Cronbach's alpha coefficient (0.833) has been calculated for the reliability of the questionnaire, which indicates the accuracy, reliability, and internal consistency of the results. Seven indicators: area capacity, availability of facilities, access status, security status, beauty status, entrance fee, and cleaning status were selected to evaluate the busy parking lots located in the study area and necessary analysis was done using shannon entropy. The results showed that Karun, Refah, Alireza, and Azadegan parking lots are ranked first second, and last with the final priority coefficients of 0.0574 and 0.0504, respectively.
1) اصغرپور، محمدجعفر(1389). تصمیم گیری چند معیاره. تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 399صفحه.
2) پژمان، الهه، و دانشپور، حمیدرضا(1401). رزیابی پارکینگهای عمومی طبقاتی شهر شیراز با رویکرد مکانیابی بهینه کاربری های خدمات شهری با استفاده از روش (AHP) نمونه موردی پارکینگ طبقاتی هدایت ، نشاط و نمازی. کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تبریز،11صفحه.
3) ایزدیلایبیدی، محترم، نوبختحقیقی، شهاب، ومختاری ملکآبادی، رضا(1391). بررسی وضعیت پارکینگ در منطقه2 رشت. مجله جغرافیا و مطالعات محیطی،1(4)، 7-18.
4) ثنایینژاد، سیدحسین، و فرجیسبکبار، حسنعلی(1378). کاربرد GIS با استفاده از نرم افزارها ARC/INFO در برنامهریزی شهری و منطقهای. چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
5) حسنپور، سحر(1397). ارزیابی الگوی توزیع فضایی ومکانیابی پارکینگ عمومی جدید. مجله مطالعات مدیریت ترافیک،13(48)، 109-128.
6) حسنپور، شهاب، سالم، آذرخش، وبرزگر، محمد(1395). اولویت بندی عوامل موثر برمکانیابی پارکینگهای غیرحاشیهای. مجله مطالعات مدیریت ترافیک، 43، 85-98.
7) حسینزاده، مجاهد، خجسته، سعید، و اولاده، میلاد(1393). بررسی مکانیابی پارکینگ درشهریاسوج، فصلنامه راهور، 11(28)، 85-106.
8) حسینی، سیدعلی، وزیتونی، حسین(1396). مکانیابی بهینه پارکینگهای عمومی بااستفاده از فرایند تحلیل سلسله مرتبی AHP در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر رامسر). مجله مطالعات جغرافیای انسانی نواحی ساحلی ، 1 (1)، 159-141.
9) حمیدی پور، زینب، رستگاران، افسانه، سواری، منصور، سیاحی، عاشور، و مرادی، پوریا (1396).گزیده اطلاعات مناطق، نواحی ومحلات شهر اهواز، معاونت برنامهریزی وتوسعه سرمایه انسانی شهرداری کلان شهر اهواز، 78صفحه.
10) رضوانیکاخکی، سعید(1401). تحلیل اقتصادی ضوابط پارکینگ در مسکن شهری و ناسازگاری با مقررات طراحی معابرشهری. مجله مطالعات طراحی شهری وپژوهشهای شهری،5(1)،1-6.
11) صفاری، بابک، نصراصفهانی، رضا، ومرادی، عیسی(1394). قیمتگذاری بهینه پارکینگهای عمومی (مطالعه موردی: مناطق1و3شهر اصفهان). مجله تحقیقات اقتصادی،50(3)، 751-776
12 عزتپناه، بختیار، شگوری، مصطفی، ومددی، اکبر(1393). مدلسازي مکانیابی پارکینگهاي طبقاتی با استفاده از روشAHP و شاخص همپوشانی وزنی درمحیط GIS(مطالعه موردی: منطقه2 ادربیل). فصلنامه آمایش محیط، 27، 20-1.
13) علیزاده، علی، پورمحمداحمدسرایی، محمدرضا، ویوسفی قاضیمحله، سیدمرتضی(1400). برنامهریزی چالش های ایمنی پارکینگهای طبقاتی. مجله رویکردهای پژوهش نوین در مدیریت و حسابداری، 2(53)، 196-205.
14) گزارش مطالعات جامع حمل و نقل شهری اهواز(1390). کتابچهچهارم، مطالعات پارکینگ، شهرداری کلان شهر اهواز.
15) محمدی، جمال، کیومرثی، حسین، ونصیری، یوسف(1392). مکانیابی بهینه پارکینگهای شهری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(Gis) وفرایندتحلیل سلسله مراتبی(مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرآباده). مجله فضای جغرافیایی،13(44)، 91-110.
16) محمدی، فریدون، سعیدیان، محسن، اجاق، سیده رقیه، و فلاحی، فردین (1401). بررسی تئوری ارتباط بین نظام پارکینگ و مدیریت ترافیک شهری. سومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، شهرسازی با رویکرد توسعه زیرساخت های شهری، دانشگاه آزاداسلامی، واحد قروه، 11 صفحه.
17) Bednarik, M,. Magulova, B,. Matys, M., Marschalko, M., 2010, "Landslide susceptibility assessment of the Kral ovany–Liptovsky Mikulas Railway Case Study, Journal of Physics and Chemistry of the Earth, 35 (3-5): 162-171.
18) Christiansen, P., Engebretsen, Q., Fearnley, N., Usterud Hanssen, J.(2017). Parking facilities and the built environment: Impacts on travel behaviour, Journal Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol 95, 198-206
19) Faheem, S.A. Mahmud, G.M. Khan, M., Rahman., H. Zafar. (2013). A Survey of Intelligent Car Parking System, Journal of Applied Research and Technology, 11(5): p714-726.
20) Kirschner, F., Lanzendorf, M.(2020). Parking management for promoting sustainable transport in urban neighbourhoods. A review of existing policies and challenges from a German perspective, Journal Transport Reviews ,40(1): p 54-75.
21) Parmar, J., Das, P., Dave, S.M.(2020). Study on demand and characteristics of parking system in urban areas: A review, Journal of Traffic and Transportation Engineering, 7(1): p111-124.
منابع اینترنتی
22) https://daramadebartar.ir
23) https://optimpark.com
24) https://park-30.com