نقش قوانین حقوقی بر جذب توريسم باتاکید برگردشگري پایدار (مورد مطالعه :شهردزفول استان خوزستان)
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی شهری
1 - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: قوانین, حقوقی, توسعه, پایدار, گردشگری, دزفول,
چکیده مقاله :
قوانین حقوقی یکی از مهمترین و در واقع نخستین عامل مؤثر بر توسعه گردشگری در مناطق توریستی است که خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است. موقعیت خاص استراتژیک یک منطقه یکی از زیرمعیارهای مهم قوانین حقوقی در مناطق توریستی است.هدف کلی این پژوهش نقش قوانین حقوقی بر جذب توريسم باتاکید برگردشگري پایدار درشهر دزفول می باشد. تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است.جامعه آماری مربوط به این پژوهش شامل کلیه شهروندان دارای سن بالاتر از 18 سال شهر دزفول در سال 1402 می¬باشد که تعداد شهروندان طبق آخرین سرشماری نفوس مسکن جمعیت شهر دزفول654351نفر می باشند.نمونه¬گيري به روش تصادفي و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد تعداد 381 نفر جهت نمونه آماری محاسبه شدند. نتایج آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که از آنجا که سطح معنی¬داری آزمون مربوطه برابر 0.000 می¬باشد، می¬قوانین چنین ادعا نمود که آزمون فوق با خطای 0.05 یا سطح اطمینان 0.95 معنی¬دار می¬باشد. ضریب تشخیص R2 نسبت تغییرات توضیح داده شده توسط متغیر قوانین حقوقی به تغییرات کل، 0.395 می¬باشد. می¬قوانین بیان نمود که حدود 39.5 درصد تغییرات متغیر وابسته گردشگری پایدار در شهر دزفول، توسط تغییرات در متغیر مستقل قوانین حقوقی تبیین می¬گردد. نتایج نشان داد که بحث جذب توریسم در میزان اثربخشی مولفه قوانین حقوقی بر ابعاد مختلف گردشگری پایدار شامل بعد فرهنگی، بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و بعد زیست محیطی در شهر دزفول به عنوان یک عامل تاکیدی موثر و سازنده می باشد که به طور کلی نشان داد که که این فرضیه که نقش قوانین حقوقی بر جذب توريسم باتاکید برگردشگري پایدار در شهردزفول تاثیر معنی¬داری دارد، مورد تایید و مثبت می باشد.
Legal laws are one of the most important and, in fact, the topmost factor affecting the development of tourism in tourist areas, which itself is composed of various components. The special strategic position of a region is one of the important sub-criteria of legal laws in tourist areas. The general purpose of this research is to determine the role of legal laws on the attraction of sustainable return tourism in the city of Dezful. The current research is a correlational research in terms of its method and nature. The statistical community related to this research includes all citizens over 18 years of age in dezful city in 1402, and the number of citizens according to the latest housing census of dezful city is 654351 people. Sampling was done by random method and the sample size was calculated using cochran's formula. A number of 381 people were selected randomly for the statistical sample. The results of the research hypothesis test showed that since the significance level of the relevant test is equal to 0.000, it was claimed that the above test is significant with an error of 0.05 or a confidence level of 0.95. The detection coefficient R2, the ratio of the changes explained by the legal rules variable to the total changes, is 0.395. Meyqwanin stated that about 39.5 percent of changes in the dependent variable of sustainable tourism in dezful city are explained by changes in the independent variable of legal laws. The results showed that the discussion of attracting tourism in the effectiveness of the component of legal laws on various dimensions of sustainable tourism, including the cultural dimension, the economic dimension, the social dimension and the environmental dimension in the city of dezful as an effective and constructive emphasis factor, which generally showed that the hypothesis clamming the significant effective role of legal laws on the attraction of sustainable return tourism in dezful city is confirmed and positive.
1) تیموری، راضیه، کرمی، فریبا، تیموری، زینب و صفدری، امین، (1393). عوامل مؤثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری(مطالعۀ موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز). نشریه گردشگری شهری، 1(1): 63-78.
2) رضوانی، علی اصغر(1392). جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور.
3) زرآبادی، سعیده، سادات، زهرا و بهار، عبدالله(1392). ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهره گیری از روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP). نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران،6، 37-48.
4) عابدی سماکوش، محبوبه، فرزان، فرزام. دوستی، مرتضی و هنرور، افشار(1397). شناسایی عوامل جذب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری ساحلی(مطاللعه موردی: گردشگران ورزشی فعال سفر کننده به مناطق ساحلی دریای خزر). فصلنامه آموزش علوم دریایی، 5(2): 96-108.
5) نعمت گرگانی، خاطره، صائب، کیوان، وارجمندی، رضا(1390). تدوین استراتژی مدیریت اکوتوریسم در منطقهی گردشگری رامسر به روش AHP. همایش گردشگری و توسعه پایدار.
6) وارثی، حمیدرضا، صفرآبادی، اعظم و زنگیآبادی، علی(1393). نقش عوامل اجتماعی گردشگری در توسعه ی گردشگری شهری(مورد مطالعه: شهر اصفهان). نشریه مطالعات جامعه شناختی شهری.4(12)، 101-128.
7) هزارجریبی، جعفر ونجفی، ملک محمد(1391). بررسي جامعه شناختي عوامل موثر بر توسعه گردشگري در ايران (با رويكرد جذب گردشگران خارجي)، مجله جغرافيا و برنامه ريزي محيطي، 23(3)،133-146.
8) مروت، حبیب.، سالم، علی¬اصغر و خادم نعمت اللهی، محبوبه(1397). شناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری خارجی. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، 18(69): 275-306.
9) Alvarez-Sousa., A.(2018). The Problems of Tourist Sustainability in Cultural Cities: Socio-Political Perceptions and Interests Management, Sustainabilit, 10(2), 503.
10) Anderson,E., Bakir, A.,& Wickens, E.(2015). Rural Tourism Development in Connemara, Ireland. Tourism Planning & Development, 12:73-86.
11) -Bookman, M., & Bookman, K.(2007). Medical Tourism in Developing Countries. Palgrave Macmillan.
12) New York, U.S.A Buckley, R. (2004). Ecotourism series. No2. Environmental Impacts of Ecotourism. London: Wiley Publication.
13) Nemat Gorgani, Kh., Saeb, K., & Arjamandi, Reza. (2010). Elaboration of ecotourism management strategy in Ramsar tourism area by AHP method. Tourism and sustainable development conference. (IN PERSIAN).
14) Connell, J.(2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and surgery. Tourism Management, 27(6), 1093-1100.
15) -De Cantis, S., Parroco, A., Ferrante, M., & Vaccina, F.(2015). Unobserved tourism. Annals of Tourism Research 50, 1–18.
16) -Dominguez, T., Fraiz, J., & Alen, A.(2013). Economic profitability of accessible tourism for the tourism sector in Spain. Tourism Economics, 19 (6), 1385–1399.
17) Kumar, V.(2018). emerging trends in sociology of tourism, Sociology International Journal, 2(3), pp. 225-237.
18) Likorish, L., & Jenkins, C.(2017). An introduction to tourism. Butterworth-Heinemann.
19) Parroco, A. M., Vaccina, F., De Cantis, S., & Ferrante, M. (2012). Multi-destination trips and tourism statistics: em1pirical Evidences in Sicily. Economics: The Open-Access, Open-Assessment E-Journal, 6, 2012–2044.
20) Volo, S., & Giambalvo, O.(2008). Tourism statistics: Methodological imperatives and difficulties: the case of residential tourism in island communities. Current Issues in Tourism, 11(4), 369–380.
21) Wilkinson, P.(2019). Caribbean cruise tourism: delusion? illusion? Tourism Geographies, 1, 261–82.
22) Williams, A., & Shaw, G.(2015). Tourism, Geography of International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition.
23) Zhuang, X., Yao, Y., & Li, L.(2019). Sociocultural Impacts of Tourism on Residents of World Cultural Heritage Sites in China, Sustainability, 11(3), 840.