بررسی تاثیر کارآفرینی فناورانه بر عملکرد پروژه توسعه محصول جدید در شرکتهای نوپا و استارت آپ
محورهای موضوعی : بازاریابی هوشمند در مدیریت ارتباط با مشتریان و رفتار مصرفکننده
سحر سرهنگی مهرآبادی
1
,
یونس وکیل الرعایا
2
*
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد فن آوری اطلاعات، واحد کیش، دانشگاه، آزاد اسلامی، کیش، ایران.
2 - گروه مدیریت،دانشگاه ازاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: کارآفرینی فناورانه , عملکرد پروژه, توسعه محصول, شرکت های نوپا, استارت اپ.,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارآفرینی فناورانه بر عملکرد پروژههای توسعه محصول جدید در شرکتهای نوپا و استارتآپهای شهر تهران انجام شده است. در محیط رقابتی و پویای امروز، فناوری و نوآوری نقش کلیدی در موفقیت کسبوکارها ایفا میکنند و کارآفرینی فناورانه یکی از عوامل مهمی است که میتواند بر فرآیند توسعه محصول تأثیر بگذارد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی است. دادهها به دو شیوه کتابخانهای (مرور مقالات و منابع معتبر) و میدانی (پرسشنامه محققساخته) جمعآوری شدند. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای نوپا و استارتآپهای مستقر در تهران بود که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه ۲۴۰ نفر تعیین شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای انجام گرفت و دادهها با نرمافزار LISREL و روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که کارآفرینی فناورانه تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد پروژههای توسعه محصول جدید دارد، بهگونهای که ضریب مسیر این رابطه ۰.۷۰ با مقدار T برابر با ۸.۲۵ برآورد شده است. همچنین، متغیرهای مستقل شامل هزینههای توسعه (β=0.55)، زمانبندی پروژه (β=0.48) و کیفیت محصول (β=0.60) اثر معناداری بر کارآفرینی فناورانه داشتهاند. علاوه بر این، کارآفرینی فناورانه بهعنوان یک متغیر میانجی توانسته است رابطه بین متغیرهای مستقل و عملکرد پروژه را تقویت کند، بهطوری که اثر غیرمستقیم آن ۰.۶۳ برآورد شده است. ابعاد مختلف کارآفرینی فناورانه شامل استفاده از فناوریهای پیشرفته، نوآوری و ریسکپذیری نقش کلیدی در موفقیت پروژههای توسعه محصول ایفا کردهاند. همچنین، مدیریت هزینه و همکاری تیمی نیز بهعنوان عوامل مدیریتی تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد پروژه نشان دادهاند.
نتیجهگیری: در نتیجهگیری این پژوهش، مشخص شد که کارآفرینی فناورانه نهتنها بهصورت مستقیم، بلکه از طریق تقویت عوامل مدیریتی مانند هزینه، زمان و کیفیت، عملکرد پروژههای توسعه محصول را بهبود میبخشد. شرکتهای نوپا و استارتآپها میتوانند با بهرهگیری از فناوریهای نوین، پذیرش ریسکهای حسابشده و تقویت همکاری تیمی به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. این پژوهش همچنین بر اهمیت ادغام نوآوری فناورانه در استراتژیهای کسبوکار تأکید دارد و پیشنهاد میدهد که مدیران سازمانها با بهینهسازی فرآیندهای توسعه محصول میتوانند مسیر رشد و موفقیت خود را تسریع کنند.
Akerele, J. I., Uzoka, A., Ojukwu, P. U., & Olamijuwon, O. J. (2024). Improving healthcare application scalability through microservices architecture in the cloud. International Journal of Scientific , 0(8), 0(2), 100-109.
Ata, S. B., Zehir, C., & Zehir, S. (2018). The impact of new product development capability and market orientation on the firm performance: A research in large-scale enterprises in Turkey. Business Management Dynamics, 8, 1-12.
Christensen, K., Nørskov, S., Frederiksen, L., & Scholderer, J. (2017). In search of new product ideas: Identifying ideas in online communities by machine learning and text mining. Creativity and Innovation Management, 26(1), 17-30.
Crawford, T., Duong, S., Fueston, R., Lawani, A., Owoade, S., Uzoka, A., Parizi, R. M., & Yazdinejad, A. (2023). AI in software engineering: A survey on project management applications. Journal of Scientific Research Updates, 8(2), 100-109.
Dubey, R., Bryde, D. J., Graham, G., Foropon, C., Kumari, S., & Gupta, O. (2021). The role of alliance management, big data analytics and information visibility on new-product development capability. Annals of Operations Research, Volume 333, pages 743–767.
Ebeh, C. O., Okwandu, A. C., Abdulwaheed, S. A., & Iwuanyanwu, O. (2024). Sustainable project management practices: Tools, techniques, and case studies. International Journal of Engineering Research and Development, 20(8), 374-381.
Garba, B. M. P., Umar, M. O., Umana, A. U., Olu, J. S., & Ologun, A. (2024). Sustainable architectural solutions for affordable housing in Nigeria: A case study approach. World Journal of Advanced Research and Reviews, 23(3), 434-445.
Iwuanyanwu, O., Gil-Ozoudeh, I., Okwandu, A. C., & Ike, C. S. (2024). [Article Title]. International Journal of Applied Research in Social Sciences, 6(8), 1951-1968.
McClure, J. E., & Thomas, D. C. (2018). New-product research and development: The earliest stage of the capital structure. Quarterly Journal of Austrian Economics, 21(1), 3-21.
Modina, M., Capalbo, F., Sorrentino, M., Ianiro, G., & Khan, M. F. (2023). Innovation ecosystems: A comparison between university spin-off firms and innovative start-ups. Evidence from Italy. International Entrepreneurship and Management Journal.
Rayi, G., & Aras, M. (2021). How product innovation and motivation drive purchase decision as consumer buying behavior. Journal of Distribution Science, 19(Issue), 49-60.
Sookbumroong, W., & Phornlaphatrachakorn, K. (2023). New product development capability, sustainable competitive advantage, digital transformation, and marketing performance: Evidence from Thailand. International Journal of Business, 28(4), 33-54.
Wróbel, A. E., Johansen, M. K., Jørgensen, M. S., & Cash, P. (2021). Facilitating creativity: Shaping team processes. Creativity and Innovation Management, 30(4), 742-762.
Yousaf, Z., & Palazzo, M. (2023). Influential role of homophily on innovative work behavior: Evidence from innovation management of SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal, 19(3), 1239-1256.
Zhang, Y., Wang, H., Wang, Z., Han, F., Liu, M., & Li, W. (2024). Toward economic sustainability: Exploring business model innovation in servitization transformation enterprises through resource orchestration. Sustainability, 16(18), 7998.