شناسایی و اعتباریابی عوامل زمینهایی و مداخلهگر مؤثر بر عوامل پیشبین فرصتهای بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای بینالمللی
محورهای موضوعی : دانش نو در مدیریت بازاریابی
یونس وکیل الرعایا
1
*
,
علی فراهانی
2
,
فریده حق شناس کاشانی
3
,
علی فائض
4
1 - گروه مدیریت،دانشگاه ازاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
3 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران.
4 - استادیارگروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کلید واژه: عوامل پیشبین, فرصتهای بازاریابی کارآفرینانه, آمیخته, شرکتهای بینالمللی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر شناسایی و اعتباریابی عوامل زمینهای و مداخلهگر مؤثر بر عوامل پیشبین فرصتهای بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای بینالمللی است. روش این مطالعه آمیخته (کیفی- کمی) است، جمعآوری دادهها در بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی دادهها از طریق مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 17 نفر از مدیران و همچنین کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینی، از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 جمعآوری شد و با روش داده بنیاد مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دادهها 148 نفر مدیران ارشد و میانی مدیران شرکتهای بینالمللی داخلی شهر تهران به شیوه نمونهگیری در دسترس گردآوری و با روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین بررسی و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. بر اساس یافتههای بخش کیفی پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، درمجموع 129 مفهوم 22 مقوله و 8 مقوله اصلی به دست آمد که نشان داد عوامل زمینهای (بسترساز) در قالب شش دسته شامل سرمایه، عوامل شرکتی، یادگیری اجتماعی، جمعآوری و مطالعه اطلاعات، ویژگیهای فردی و عوامل اجتماعی و عوامل مداخلهگر (تأثیرگذار) در قالب دو دسته شامل عوامل تقویتکننده و تضعیفکننده نقش عامل مؤثر را دارند. درنهایت مدل عوامل شناساییشده طراحی و در بخش کمی مورد آزمون قرار گرفت. دادههای گردآوریشده توسط آزمون تحلیل عاملی تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) موردسنجش قرار گرفت و روایی سازه نیز تأیید شد. با توجه به مقادیر ضرایب معناداری (t) بهدستآمده با اطمینان ۹۵ از مدل ساختاری کلیه عوامل تأثیری معنادار و در جهت مثبت بر عوامل پیشبین فرصتهای بازاریابی کارآفرینانه داشتند.
The aim of the study is to identify the background and intervention factors that are effective on predictors of entrepreneurial marketing opportunities in international companies. The method of this study is mixed, data collection was done in the qualitative and quantitative section. In the qualitative part, data was collected through the study of documentary sources and semi-structured interviews with 17 managers as well as experts active in the field of entrepreneurship, through targeted sampling and snowball using MAXQDA18 software and analyzed with the foundation data method. In the quantitative part, using a researcher-made questionnaire, the data of 148 managers of domestic international companies in Tehran were collected by convenience sampling and tested by structural equation modeling. The face and content validity of the questionnaire was verified by experts, and the reliability of the instrument was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Based on the findings of the qualitative section, after performing three stages of open coding, central coding and selective coding, a total of 129 concepts of 22 categories and 8 main categories were obtained, which showed that the background factors were in the form of six categories, including capital, corporate factors, and learning. Social, collecting and studying information, individual characteristics and social factors and intervening factors in the form of two categories including strengthening and weakening factors have the role of effective factors. Finally, the model of the identified factors was designed and tested in the quantitative section. The collected data were measured by the confirmatory factor analysis test using the partial least squares method, and the construct validity was also confirmed. According to the values of significant coefficients (t) obtained with a confidence of 95 from the structural model, all factors had a significant and positive effect on the predictive factors of entrepreneurial marketing opportunities.
حمزه نی طهرانی، م.، حقیقت منفرد، ج.، و باسخا، م. (1401). طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی. مدیریت کسبوکار بینالمللی، 5(1)، 167-182.
حسینی، س.م.، قرهچه, م.، اصولیان، م.، و نصیری، م. (1398). تبیین و توسعه مفهومی نظریه بازاریابی کارآفرینانه. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 18(38). 113-138.
خوشمرام، م. (1395). طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین کارآفرینان بخش کشاورزی استان کرمانشاه، رساله جهت دریافت درجه دکتری. کرمانشاه، دانشگاه رازی، دانشکده کشاورزی.
زیودار، م. (1398). فرصتهای کارآفرینانه: الگوها و رویکردها, پیشفرضها و دیدگاهها. سیاستنامه علم و فناوری، 9(4 (پیاپی 29) )، 47-55. ضیاء، ب.، رضوانی، م.، و دارا، م. (1400). شناسایی الگوی بینالمللی سازی دیجیتال کسبوکارهای کوچک و متوسط (موردمطالعه: شرکتهای صنعت داروسازی). توسعه کارآفرینی، 14(4 )، 676-695.
فریدونی، ب. (1400). تأثیر گرایش به کارآفرینی بینالمللی بر نوآوری کسبوکارهای بینالمللی با میانجیگری کسب آمادگی بینالمللی شدن در شرکتهای دارویی، رساله جهت دریافت درجه دکتری. تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
فراهانی، ع.، وکیل الرعایا، ی.، حق شناس کاشانی، ف.، و فائض، ع. (1403). طراحی مدل عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای بینالمللی. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار، 4(1)، 392-414.
عبدی، ج. (1395). مطالعه عوامل تعیینکننده گرایش خیرین به کارآفرینی اجتماعی در فعالیتهای خیر خواهانه شهر زاهدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت کارآفرینی.
غنی زاده، ن.، مبارکی، م.ح.، نیلی پور، ر.، مبینی دهکردی، ع.، و یدالهی فارسی، ج. (1399). الگوی طرحوارهای شناسایی فرصتهای کارآفرینانه. مطالعات رفتار سازمانی، 9(4 (پیاپی 36) )، 221-247.
لرستانی، ب.، رستمی قبادی، ف.، شیری, ن.، و خوش مرام، م. (1399). بررسی و تحلیل ابعاد بازاریابی کارآفرینانه. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 6(4)، 87-102.
Alvarez, S. A. & Barney, J. B. (2017). Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1, 11-26.
Al-Shaikh, M. E., & Hanaysha, J. R. (2023). A conceptual review on entrepreneurial marketing and business sustainability in small and medium enterprises. World Development Sustainability, 2, 100039.
Ardichvili, A. & Cardozo, R. & Ray, S. (2015). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing 18, 105–123.
Baron, R. A. & Ensley, M. D. (2006). Opportunity recognition as the detection of meaningful patterns: Evidence from comparisons of novice and experienced entrepreneurs. Management Science, 52, 1331-1344.
Baron, R. A. (2007). Behavioral and cognitive factors in entrepreneurship: Entrepreneurs as the active element in new venture creation. Strategic Entrepreneurship Journal, 1, 167-182.
Baron, R. A. &Ozgen, E. (2018). Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums. Journal of Business Venturing, 22, 174-192.
Bazkiaei, H. A., Heng, L. H., Khan, N. U., Saufi, R. B. A., & Kasim, R. S. R. (2020). Do entrepreneurial education and big-five personality traits predict entrepreneurial intention among universities students?. Cogent business & management, 7(1), 1801217.
Casson, M. (1982). The Entrepreneur: An Economic Theory. Totowa, N. J.: Barnes & Noble. Casson, M. & Wadeson, N. (2017). The discovery of opportunities: Extending the economic theory of the entrepreneur. Small Business Economics, 28(4), 285-300.
Doanh, D. C. (2021). The role of contextual factors on predicting entrepreneurial intention among Vietnamese students. Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(1), 169-188.
Frese, M., & Gielnik, M. M. (2023).The psychology of entrepreneurship: action and process. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 137-164.
Farahani, A. ., Vakil Alroaia, Y., Haghshenas Kashani, F., & Faez, A. . (2024). Design and Elaboration of a Predictive Factors Model for Entrepreneurial Opportunities in International Companies Using a Mixed Methods Approach. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior (IJIMOB), 4(3), 192-201.
Goss, D. (2017). Reconsidering Schumpeterian opportunities: The contribution of interaction ritual chain theory. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research 13(1), 3-18.
Gaglio, C. (2004). The role of mental simulations and counterfactual thinking in the opportunity identification process.Entrepreneurship: Theory and Practice, 28(6), 533- 553.
Gaglio, M. & Katz, J. A. (2011). The psychological basis of opportunity identification: Entrepreneurial alertness. Small Business Economics, 16(2), 95-111.
Hill, S. A. & Birkinshaw, J. M. (2010). Idea sets: Conceptualizing and measuring a new unit of analysis in entrepreneurship research. Organizational Research Methods, 13(1), 85-113.
Hill, J., and Wright, L. T. 2000. Defining the scope of entrepreneurial marketing: A qualitative approach. Journal of Enterprising Culture, 8(01): 23–46.
Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2011). Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10 .
Jabeur, S. B., Ballouk, H., Mefteh-Wali, S., & Omri, A. (2022). Forecasting the macrolevel determinants of entrepreneurial opportunities using artificial intelligence models. Technological Forecasting and Social Change, 175, 121353.
Krueger, N.J. (2016). Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 19(3), 91-104.
Kirzner, I. M. (2018). The alert and creative entrepreneur: A clarification. Small Business Economics, 32(2), 145-152.
Kraus, S., Filser, M., Eggers, F., Hills, G.E., and Hultman, C.M. (2012). The entrepreneurial marketing domain: A citation and co-citation analysis. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 14(1): 6–26.
Morrish, S. C., & Jones, R. (2020). Post-disaster business recovery: An entrepreneurial marketing perspective. Journal of Business Research, 113, 83-92.
Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19.
Miles, M. P., & Darroch, J. (2006). Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage. European journal of marketing, 40(5/6), 485-501.
Singh, R. P. (2000).Entrepreneurial opportunity recognition through social networks. New York: Garland Publishing Inc. Shane, S. Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Science, 11(4), 448-469.
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25, 217-226.
Sarasvathy, S. D. (2016). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift fromeconomic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of ManagementReview, 26(2), 243-288.
Vaghely, I. P. & Julien, P. A. (2015). Are opportunities recognized or constructed? An information perspective on entrepreneurial opportunity identification. Journal of Business Venturing, 25, 73–86.
Virasa, T., Sukavejworakit, K., & Promsiri, T. (2022). Predicting entrepreneurial intention and economic development: A cross-national study of its policy implications for six ASEAN economies. Heliyon, 8(5).
Whalen, P. S., & Akaka, M. A. (2016). A dynamic market conceptualization for entrepreneurial marketing: the co-creation of opportunities. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 61-75.
Zolin, R. &Kropp, F. (2019). How environmental and organizational complexity affects opportunity recognition in development projects. CINet, 969-980.