ارائه ی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر حکمرانی شرکتی در صنعت بانکداری ایران
محورهای موضوعی : دانش نو در مدیریت بازاریابی
مهدی الوانی
1
,
هومن فروزانفر
2
,
حمید فروزانفر
3
*
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت کارآفرینی، ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
3 - تهران-بالاتر از میدان ولیعصر-کوچه فخاری-پلاک29-واحد6
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, حکمرانی شرکتی, عملکرد سازمان, صنعت بانکداری ایران,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت حکمرانی شرکتی در دستیابی به نوآوری و بهبود عملکرد کسبوکارها، این موضوع به طور گسترده در کشورهای توسعهیافته مورد بررسی قرار گرفته است. در مقابل، مطالعات مشابه در کشورهای در حال توسعه کمتر دیده میشود. در این مقاله، تلاش میشود تا نقش حکمرانی شرکتی به عنوان یک سازه مهم در بهبود کارآمدی و افزایش راندمان در صنعت بانکداری ایران مورد بررسی قرار گیرد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که به گسترش فناوریهای نوین و نیاز به مدلهای مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی در سطح سازمانی بپردازیم. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع برای حکمرانی شرکتی در صنعت بانکداری ایران انجام شدهاست. روش پژوهش کیفی بوده و از تحلیل محتوا به عنوان ابزار اصلی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و مدیران صنعت بانکداری ایران بوده که با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدهاند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA2020 و در سه مرحله کدگذاری انجام شده است. برای اعتبارسنجی پژوهش، از روش «بازبینی توسط همکاران و تأیید صاحبنظران» استفاده شده و پایایی تحقیق از طریق «توافق بین دوکدگذار» تضمین گردیده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که الگوی مطلوب حکمرانی شرکتی برای ایجاد یک سازمان کارآفرین در صنعت بانکداری ایران، حاصل ترکیب ابعاد عملکرد، پاسخگویی، شفافیت، ساختار هیئت مدیره، رعایت حقوق ذینفعان و اخلاق است. این الگو میتواند نقشی کلیدی در تقویت کارآفرینی سازمانی و بهبود عملکرد صنعت بانکداری ایفا کند.
Considering the importance of corporate governance in achieving innovation and improving business performance, this concept has been extensively studied in developed countries. In contrast, similar studies in developing countries are less prevalent. This paper aims to examine the role of corporate governance as a key construct in enhancing efficiency and improving productivity in Iran’s banking industry. The significance of this topic becomes more evident when addressing the expansion of modern technologies and the need for innovation and entrepreneurship-based models at the organizational level.
Accordingly, the present study seeks to provide a comprehensive model for corporate governance in Iran’s automotive industry. The research employs a qualitative methodology, with content analysis serving as the primary tool for data analysis. The statistical population includes experts and managers in Iran’s automotive industry, selected through purposive and snowball sampling methods. Data were collected through semi-structured interviews and continued until theoretical saturation was achieved. Data analysis was conducted using MAXQDA2020 software and implemented in three stages of coding. To validate the research findings, the “peer review and expert verification” method was employed, while the research reliability was ensured through “agreement between two coders.”
The findings of this study indicate that an optimal corporate governance model for creating an entrepreneurial organization in Iran’s automotive industry results from a combination of dimensions such as performance, accountability, transparency, board structure, stakeholder rights, and ethics. This model can play a pivotal role in fostering organizational entrepreneurship and improving the performance of automotive companies.
-احمدپورداریانی، محمود (1383).کارآفرینی: تعاریف، نظریات، مدل ها، چاپ پنجم، تهران، انتشارات شرکت پردیس.
باستانی، سوسن، و بهشتی زواره، مژگان. (1394). نقش شبکه های اجتماعی در حاکمیت شرکتی. پژوهش های تجربی حسابداری، 5(17 )، 13-37. SID. https://sid.ir/paper/241112/fa
باباجانی، ابوالفضل، جبارزاده کنگرلوئی، سعید، بحری ثالث، جمال، و پاک مرام، عسگر. (1400). اثر عوامل مدیریت ریسک بنگاه بر کیفیت گزارشگری مالی با نقش تعاملی حاکمیت شرکتی. بورس اوراق بهادار، 14(56 )، 75-110. SID. https://sid.ir/paper/963125/fa
برزگری خانقاه، جمال، و جعفری تراجی، قاسم. (1395). بررسی نقش ویژگی های شرکت و حاکمیت شرکتی در مشروعیت سازمانی. پژوهش های حسابداری مالی، 8(3 (پیاپی 29) )، 101-119. SID. https://sid.ir/paper/155210/fa
ترشیزی، علی، و بزاززاده تربتی، حمیدرضا. (1397). رابطه بین حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت: نقش تعدیل کننده مسئولیت اجتماعی. دانش حسابداری مالی، 5(3 (پیاپی 18) )، 135-151. SID. https://sid.ir/paper/360095/fa
سعیدیان، مسعود، سعیدی، پرویز، سمیعی، روح اله، و اشرفی، مجید. (1398). ارائه الگویی نوین از حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکتی: مسئولیت اجتماعی و کارآفرینی شرکتی و نقش تعدیل کنندگی فناوری اطلاعات. تحقیقات حسابداری و حسابرسی (تحقیقات حسابداری)، 11(43 )، 133-150. SID. https://sid.ir/paper/369313/fa
سعیدیان، مسعود، سعیدی، پرویز، سمیعی، روح اله، و اشرفی، مجید. (1399). معرفی الگویی از حاکمیت شرکتی با تمرکز بر نقش واسطه گری کارافرینی. اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 14(50 )، 171-190. SID. https://sid.ir/paper/377457/fa
رهنمای رودپشتی، فریدون، و بیات، علی. (1391). تعامل سازمانی حسابداری مدیریت و حاکمیت شرکتی: تبیین یک روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(1)، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/238169/fa.
حساس یگانه، یحیی، و حسن زاده، فاطمه. (1394). نقش استراتژیک کارکنان در حاکمیت شرکتی. همایش ملی حاکمیت شرکتی. SID. https://sid.ir/paper/842868/fa
طاهری، ماندانا، و امینی، یاسین. (1399). نقش حاکمیت شرکتی و رعایت حقوق ذی نفعان در بانکداری اسلامی. تحقیقات مالی اسلامی، 10(1 (19 پیاپی) )، 1-38. SID. https://sid.ir/paper/954622/fa
ضیاء، بابک، و کفائی، فرزاد. (1399). طراحی مدل جامع حاکمیت شرکتی با رویکرد نوآوری باز در صنعت بیمه. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 3(3 (پیاپی 9) )، 25-50. SID. https://sid.ir/paper/400324/fa
-موسیخانی، مرتضی؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل؛ ظریفی، سیدفواد (1395). مدل تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در مراکز رشد دانشگاههای کارآفرین. پایاننامه دکتری. دانشگاه آزاد قزوین.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of ntrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship: Theory and Practice, 16, 7–25.
Dai, L., Maksimov, V., Gilbert, B.A. and Fernhaber, S.A. (2014), “Entrepreneurial orientation and international scope: the differential roles of innovativeness, proactiveness, and risk-taking”, Journal of Business Venturing, Vol. 29 No. 4, pp. 511-524.
Goto, S., & Yanase, N. (2023). Corporate governance and shareholder-employee risk-shifting: Evidence from corporate pension plan sponsors. Finance Research Letters, 58, 104279.
Jones, G. R., & Butler, J. E. (1992). Managing Internal Corporate Entrepreneurship: An Agency Theory Perspective. Journal of Management, 18(4): 733–749. http://dx.doi.org/10.1177/014920639201800408
Kuratko, D. F., & Audretsch, D. B. (2013). Clarifying the domains of corporate entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 9(3), 323–335.
Leonardo, R.L.,Javier, A.V.F.,Andres, S.Z.J., Sheila, D.R.(2023)Intrapreneurial behavior and corporate entrepreneurship: A systematic Review | Comportamiento intraemprendedor y emprendimiento corporativo: Una revisión sistemática, Revista Venezolana de Gerencia, 28(9), pp. 130–149
Martin-Rojas, R., Garcia-Morales, V. J., & Garcia-Sanchez, E. (2011). The influence on corporate entrepreneurship of technological variables. Industrial Management & Data Systems, 11(7), 984–1005.
Nguyen, Q., Kim, M. H., & Ali, S. (2024). Corporate governance and earnings management: Evidence from Vietnamese listed firms. International Review of Economics & Finance, 89, 775-801.
Rahman , M. M., Adedeji, B. S., Ong , T. S., Odukoya,O. O., Alam , M. K.(2019). Corporate Governance, Sustainability Inttiatives Firm Performance: Theoretical and Coneptual Perspectives. International Journal of Asian Social Science . ISSN(e): 2224-4441 .ISSN(p): 2226-5139. DOI: 10.18488/journal.1.2019.91.35.47 . Vol. 9, No. 1, 35-47 . 2019 AESS Publications. All Rights Reserved. URL: www.aessweb.com
Singh, R. K., & Sharma, S. K. (2023). A non-parametric synthesize measure for corporate governance: empirical evidence from Indian banks. International Review of Economics & Finance, 88, 258-279
Urban, B. and Wood, E. (2015), “The importance of opportunity recognition behaviour and motivators of employees when engaged in corporate entrepreneurship”, Journal of Business Economics and Management, Vol. 16 No. 5, pp. 980-994.