واکاوی ابعاد و مؤلفههای الگوی مدیریت بالندگی حرفهای معلّمان
جبار رضایی
1
(
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
)
سپیده جعفری
2
(
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
)
فرانک امیدیان
3
(
علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول ، دزفول ، ایران
)
کلید واژه: بالندگی حرفهای, معلمان, رویکرد فراترکیب,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی ابعاد و مولفه های الگوی مدیریت بالندگی حرفهای معلمان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت دادهها و سبک تحلیل در گروه تحقیقات کیفی قرار گرفته و به روش فراترکیب بود. روش جمع آوری دادهها در این پژوهش مبتنی بر اطلاعات اسنادی است. دادههای پژوهش با استفاده از روش فراترکیب جمع آوری و تحلیل شدند به منظور جمع آوری دادههای مرتبط با پژوهش که کلیه مطالعات صورت گرفته در زمینه بالندگی حرفهای معلمان و سپس استخراج و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر آن در این مطالعات از روش هفت مرحلهای سندول سکی و باروسو (۲۰۰۷) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که برای بالندگی حرفهای معلمان حداقل میبایست به 8 بعد اساسی توجه نمود. این ابعاد عبارتند از: تدریس، آموزش، امکانات، ارزشیابی، محتوا، فناوری، تخصص، دوره ضمن خدمت میباشد. در ضمن مولفهها و نیازهای مربوط به هر کدام از این عاملها بررسی شده است که در قالب نیازهای آموزشی و نیازهای غیر آموزشی استخراج گردیده است. بر اساس نتایج می توان گفت بالندگی معلمان دارای ابعاد مختلفی است که از این رو برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش می توانند به این ابعاد توجه نمایند و در جهت افزایش و مدیریت بهتر بالندگی معلمان اقدام کنند.
چکیده انگلیسی :
The main goal of this research was to analyze the dimensions and components of the teachers' professional growth management model. The current research was placed in the qualitative research group in terms of its practical purpose and in terms of the nature of the data and analysis style، and it was a meta-composite method.
The data collection method in this research is based on documentary information. The research data were collected and analyzed using meta-composite method in order to collect data related to the research that all the studies have been done in the field of teachers,' professional
growth and then extract and identify the components affecting it in these studies using the seven-step method of Sandolski and Barroso (۲۰۰۷) was used.
The findings of the research showed that for the professional growth of teachers, attention should be paid to at least ۸ basic dimensions. These dimensions are: teaching, training, facilities, evaluation, content, technology, expertise, in-service course. In addition، the components and needs related to each of these factors have been examined, which have been extracted in the form of educational needs and non-educational needs. Based on the results, it can be said that the growth of teachers has different dimensions, so the planners of the education system can pay attention to these dimensions and act in order to increase and better manage the growth of teachers.
یوسفی روشن، محمدرضا، و لرستانی، قاسم. (۱۳۸۴). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران. مدرس علوم انساني، 9(42)، 23-42. https://www.sid.ir/paper/424987/fa
پورگلوی، محمد جواد. (۱۳۹۸). اهمیت و تاثیر استفاده از تجارب معلمان با سابقه در فرایند یاددهی یادگیری و تدریس اثر بخش. در دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی. https://civilica.com/doc/1041238/
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. John Wiley & Sons.
Clements, D. H., & Sarama, J. (2018). Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach (2nd ed.). Routledge.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (2018). Inquiry as Stance: Practitioner Research for the Next Generation. Teachers College Press.
Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2019). Visible Learning and the Science of How We Learn. Routledge.
Hiebert, J., & Morris, A. K. (2018). Teaching Mathematics for Understanding: An Analysis of Lessons Submitted by Teachers Seeking National Board Certification. The Elementary School Journal, 118(1), 1-22.
Hiebert, J., Morris, A. K., Berk, D., & Jansen, A. (2007). Preparing teachers to learn from teaching. Journal of Teacher Education, 58(1), 47-61.
Marzano, R. J., Pickering, D. J., & Heflebower, T. (2021). A Handbook for High Reliability Schools: The Next Step in School Reform. Marzano Resources.
McTighe, J., & Wiggins, G. (2013). Essential Questions: Opening Doors to Student Understanding. ASCD. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2019). Too Cool for School? No Way! Learning and Leading with Technology, 38(7), 10-14.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2020). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
National Council of Teachers of Mathematics. (2010). Principles to Actions: Ensuring Mathematical Success for All. Reston, VA: NCTM.
Noddings, N. (2018). Philosophy of Education. Routledge.
Osterman, K. F., & Kottkamp, R. B. (2004). Reflective practice for educators: Professional development to improve student learning. Corwin Press.
Pellegrino, J. W., Chudowsky, N., & Glaser, R. (2018). Knowing What Students Know: The Science and Design of Educational Assessment. National Academies Press.
Polya, G. (2018). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method (2nd ed.). Princeton University Press.
Puentedura, R. R. (2019). SAMR: A contextualized introduction. In Education technology, change, and theory (pp. 33-48). Springer.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2019). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford Press.
Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2019). Instructional Design. John Wiley & Sons.
Tomlinson, C. A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. ASCD.