عوامل مؤثّر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهنوروز هاشم زهی 1 , سمیه سادات مهدوی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
کلید واژه: اعتماد به رسانه, شبکۀ یک تلویزیون, پایگاه اقتصادی- اجتماعی, میزان احساس امنیت, رضایت از زندگی و میزان
, 
, دیندا,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله، بررسی میزان و عوامل مؤثّر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون می باشد . چارچوب نظری بااستنباط از نظریه های ارتباطات و جامعه شناسی تعیینشده است. شاخص های اعتماد و متغیرهای مؤثّر بر آن از نظریه های انگاره سازیخبری، انگ زنی، استفاده وخشنودی(نیازجویی)، متقاعدسازی(اقناع)، توازن(تعادل) شناختی و نظریات جامعه شناسانی؛ چون پاتنام،گیدنز، اوفه، اینگلهارت، اریکسون، دورکیم و مرتن استخراج شده اند. شاخص ها و متغیرهای مؤثّر برمیزان اعتماد با طیف لیکرتمورد سنجش قرار گرفت. صداقت و شفّافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا وموضوعات خبری با نیاز مخاطب، قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و برطرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛شاخص های اعتماد می باشند. پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان احساس امنیت اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و میزان دینداریافراد به عنوان عوامل مؤثّر بر میزان اعتماد بررسی شده اند . جامعۀ آماری شهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانۀ شهرکرمانبوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفرجمع آوریشده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکۀ یک تلویزیون جمهوری اسلامیاعتماد دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان احساس امنیت اجتماعی، میزان رضایت اززندگی و میزان دینداری افراد با میزان اعتماد شهروندان به اخبار شبکۀ یک رابطۀ معنی داری وجود دارد . رگرسیون چند متغیری و35 درصد از کلّ تغییرات واریانس میزان اعتماد به اخبار شبکۀ یک تلویزیون را تبیین / تحلیل مسیر نشان می دهد، متغیرهای مستقل 8می کنند.