تأثیر دیپلماسی رسانه ای بر تبادل فرهنگی کشورها
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعبدالرضا شاه محمدی 1 , علیرضا قرائتی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول مکاتبات
کلید واژه: دیپلماسی, رسانه, دیپلماسی رسانه ای, تبادل فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر دیپلماسی رسانه ای بر تبادل فرهنگی کشورها می باشد. با توجه به این که توان دسترسیبه تمام اعضای جامعه امکان پذیر نبوده و نمی توان فهرستی از تمامی اعضای جامعه آماری تهیه نمود؛ از این رو، جامعه اینتحقیق در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد. در تحقیق حاضر نیز با پیروی از مفروضه تحقیقات توصیفی، از نوعزمینه یابی، تعداد 33 نفر به عنوان حجم نمونه مکفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم مدنظر قرار می گیرند . باتوجه به این که جامعه پژوهش حاضر در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد، روش نمونه گیری تحقیق حاضر غیرتصادفیبوده و از نوع هدفمند می باشد . روش انجام این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفیمی باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده ازمنابع موجود و نظرات صاحب نظران به دست آمد و اعتبار آن از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ضر یب آلفای کرونباخ0/90 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است . یافته هایایجاد فرهنگ جدید از ترکیب تحقیق بیانگر این امر است که تأثیر دیپلماسی رسانه ای بر فرهنگ پذیری به جز مؤلفهتبادل اساتید و تأثیر دیپلماسی رسانه ای بر فرهنگ سازی به جز مؤلفه های ، فرهنگ پیشین و فرهنگ مسلط در یک کشوراجرای و وضع قوانین و مقررات برای تحقق مناسبات فرهنگی با کشورها ، دانشجویان میان کشور عامل و کشور هدفو تأثیر دیپلماسی رسانه ای بر ارائه تصویر مطلوب در موافقت نامه ها، تفاهم نامه ها و برنامه های مبادلات فرهنگی کشورهاعرصه بین الملل بالاتر از حد متوسط است و در سایر مؤلفه های ذکر شده تأثیر در حد متوسط است.