بررسی تأثیر پوشش خبری صدای آمریکا بر دیدگاه مخاطبان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهافشین محمدی 1 , علیرضا تلخابی 2
1 - دانشجوی دکتری ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران،
2 - مربی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران، ایران
کلید واژه: دانشجوی دکتری ارتباطات اجتماعی, دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم و تحقیقات, تهران, ایران,
چکیده مقاله :
با پیـدایش رسانههای مکتوب و متـعاقب آن رسانههای الکترونیکی (رادیو، تلویزیون و اینترنت) اشکال خبررسانی در مقایسه با گذشته تفاوت یافته و حساسیت و اهمیت آن بیشتر شده است. گرچه رسانهها کارکردهای مختلفی دارند اما بخش خبر و نیاز محسوستر به اخبار در مقایسه با سایر بخشها اهمیت آن را دو چندان کرده است. امروزه با توجه به افزایش رسانهها و رقابت در جذب مخاطبین مسئولان رسانهها میکوشد تا با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته ارتباطی قدرت خود را به تمام جهان عرضه کنند و مخاطبان بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کنند و آنها را تحت تسلط خود درآورند. هدف کلـی از این پژوهش بررسی تأثیر پوشش خبری صدای امریکا بر دیدگاه مخاطبان میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند که در سال 1393 مشغول به تحصیل میباشند تشکیل میدهند. جهت برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران اسفاده شد، 119 نفر به عنوان حجم نمونه مشـخص و به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامهها بر روی آنان اجرا شد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفـی پیمایشـی استفاده شده است و ابزار اندازهگیری این پژوهش را، پرسشنامة 25 سوالی محقق ساخته تشکیل میدهند. اعتبار پرسشنامه بر پایة روش آلفای کرونباخ برای تمامی مواد پرسشنامه (25 سؤال) برابر 885/0 به دست آمد. که این میزان بیانگر هماهنگی درونی پرسشنامه در حد مطلوب است. همچنین در برآورد روایی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و 6 عامل 906/66 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین میکند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که همبستگی مثبت و معناداری بین به روز بودن خبر و هم زمانی با وقوع رویداد، پخش اخبار به صورت شفاف و صحیح، شیوههای بیان خبر، گفتگوی زنده با مخاطبان و استفاده از اطلاعات آنان، عدم جانبداری در ارائه اخبار، به کارگیری نظرات کارشناسان متخصص با شکلدهی دیدگاه مخاطبان رابطه معنیدار وجود دارد.
With the advent of electronic media, print media and subsequent (radio, television and Internet) and different forms of news in the past it has increased the sensitivity and importance. Although the news media and need more sensible to do many things, but compared to the rest of the importance of news it has doubled. The overall objective of this study was to evaluate the impact of media coverage on the audience perspective is the Voice of America. The study population included all students of Islamic Azad University in 1393, studying their usual form. In order to estimate the sample size was the use of formula, 119 persons were selected randomly as the sample size was determined and was run over them. Descriptive survey method was used in this study and the research instrument, a self-made questionnaire comprised 25 questions. Cronbach's alpha reliability for all materials on the basis of the questionnaire (25 questions) was equal to 0. 885. The amount represents the internal consistency of the questionnaire is desirable. The validity of using confirmatory factor analysis was used to estimate and 6% of the total variance 66/906 factor to explain the questionnaire. , employing experts to form an audience perspective there is a significant relationship.