نقش رسانۀ ملی در تغییر فرهنگ کارآفرینی در ایران امروز
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلی اصغر رحمتی 1 , علی اکبر فرهنگی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،تهران،ایران.
2 - استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،تهران،ایران.
کلید واژه: فرهنگ, رسانه, کارآفرینی, فرهنگ کارآفرینی, رسانه ملی,
چکیده مقاله :
فرهنگ کارآفرینی از سوی برخی صاحبنظران به عنوان خرده فرهنگ مطرح است. به گونهای که هرگونه مطالعه در مورد آن را بر اساس تاثیر متقابل حوزههای فرهنگی به تاثیر گذاری و تاثیر پذیری از حوزه های دیگر فرهنگ و اجتماع مانند: اخلاق ، دین ، ارزشها و اعتقادات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مرتبط دانستهاند و بر خرده فرهنگ بودن کارآفرینی تاکید دارند. در این میان رسانه ها نیز تاثیر بسزایی در ترویج فرهنگ کارآفرینی بر عهده دارند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به بررسی نقش رسانه ملی در تغییر فرهنگ کارآفرینی در ایران امروز میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی میباشد. حجم نمونه براساس تعیین حجم نمونه بر مبنای جدول مورگان در جامعه بالاتر از یک میلیون نفر 386 نفر میباشد. که در این پژوهش با احتساب احتمال افت نمونه مورد تحقیق در مجموع 600 پرسشنامه توزیع شد که از آن میان تعداد 511 پرسشنامه به صورت کامل به محقق عودت داده شد. از سوی دیگر جهت تعیین وضع مطلوب و تایید مدل مفهومی تحقیق، تعداد 49 پرسشنامه در اختیار خبرگان و متخصصان عرصه رسانه و ارتباطات قرار داده شد.نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان میداد که، از نظر نمونه مورد پژوهش، سریال تلویزیونی دلنوازان در القای مفهوم کارآفرینی در بعد محیطی در حد مطلوبی عمل کرده است، اما در القای مفهوم کارآفرینی در بعد ساختاری، در بعد شخصیتی- رفتاری، در بعد اعتقادی-ارزشی و در بعد ترویجی و تربیتی بسیار ضعیف عمل کرده است.
The culture of entrepreneurship is considered by some scholars as "subculture." Insofar as it relates any study of it based on the interplay between cultural domains and influences on other domains of culture and society such as ethics, religion, values, and political, social, and social beliefs, and on the subculture of entrepreneurship Emphasize Meanwhile, media also have a significant impact on the promotion of entrepreneurship culture. Therefore, given the importance of the subject, this study examines the role of the national media in changing the culture of entrepreneurship in today's Iran. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey method. Sample size based on Morgan table size in the community is more than one million 386 people. In this research, considering the probability of a sample drop, a total of 600 questionnaires were distributed, of which 511 questionnaires were fully returned to the researcher. On the other hand, in order to determine the desired status and confirm the conceptual model of the research, 49 questionnaires were provided to experts and experts in the field of media and communication. The results of the research showed that, in terms of the case study, the television series Delnavazan in induction of the concept Entrepreneurship has worked in the environmental aspect, but in inducing the concept of entrepreneurship in the structural dimension, in the personality-behavioral dimension, it has been very weak in the religious-value dimension and in the educational and developmental dimension.
_||_