بازارسازی در سیما، راهبرد ارتقاء کیفیت و کنترل هزینههای تولید
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استادیار دانشگاه صدا و سیما
کلید واژه: سازمان بازار پایه, تولیدات عالی رسانه ملی, بازارسازی,
چکیده مقاله :
سازمان صدا و سیما را میتوان یکی از بزرگترین سازمانهای رسانهای دانست که دارای تعداد زیادی شبکههای رادیویی و تلویزیونی داخلی و بینالمللی است که اکثریت قریب بهاتفاق مراحل گوناگون تولید تا پخش اعم از فعالیتهای سختافزاری یا نرمافزاری را رأساً عهدهدار است. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا بازار و کارکردهای آن برای سازمان صدا و سیما که نه در زمره سازمانهای رسانهای مشتری مدار در اصطلاح رایج آن است و نه هزینههای خود را مستقیماً از مخاطبان دریافت میکند هم مفید و کارآمد است؟ و آیا امکان تحقق آن وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش که با مطالعات کتابخانهای و مطالعات و تجربیات محقق پیشنهادشده نشان میدهد که شرایط و فرصت جدید و استثنایی که با افزایش کمی شبکههای تلویزیونی سازمان صدا و سیما بوجودآمده است باعث شده تا بتواند از ظرفیت پیرامونی از جمله ظرفیت ماهوی بازار استفاده کند و با "بازارسازی" در میان مجموعه شبکههای تلویزیونی و استانی، از این شرایط به نحو مطلوب بهره ببرد. در این مقاله شیوه گسترش مبادله در بازارسازی، پنج مرحله مهم بازارسازی به همراه مطالبی پیرامون بازارسازی و زنجیره ارزش، جایگاه بازارسازی در الگوی پنج نیروی پورتر و کارکردهای بازارسازی در رسانه ملی ارائهشده و سپس به الزامات بازار سازی و پیشرانهای بازار سازی در سازمان صدا و سیما و تعیین وظایف مهم برای ایجاد بازارسازی پایدار اشارهشده و در پایان مراحل بازارسازی برای تولیدات نمایشی و نیز بازارسازی در بهرهبرداری از استودیوها و امکانات فنی سازمان بیانشده است.
IRIB can be one of the largest media organizations know that a large number of network radio and television, domestic and international vast majority of different stages of production and distribution, including the activities of the hardware or software directly responsible is significant. This paper seeks to answer the question of whether the market and its functions for IRIB that are not among media organizations oriented in common parlance it is not their fees directly from the audience receives useful and efficient? Is it possible there and make it happen? Asked by library studies and studies and experiences achieved suggested shows that the conditions and opportunities for exceptional new with a little boost television network IRIB Physics More is made to the capacity of the periphery of the capacity of substance market, and the "market-" in the collection and provincial television networks, benefit from this situation properly.This article examines the development of trade to prompt five important step market-with what the prompt value chain, the status of market-model Five Forces Porter and functions of the market-state media presentation, and then to market requirements and to drive the market in the organization Broadcasting and assign important tasks to create a sustainable market-referenced and in the end stage for theatrical productions, as well as market-the market-operation of studio and technical facilities of the organization expressed.
_||_