تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکننده در بازاریابی موبایل
محورهای موضوعی : ارتباطاتطاهره ارباب 1 , حجت اله حمیدی 2 , محسن قره خانی 3
1 - کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات - تجارت الکترونیک، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه صنایع - فناوری اطلاعات، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه صنایع - صنایع، دانشگاه قم، قم ایران
کلید واژه: بازاریابی موبایل, نگرش مشتری, معادلات ساختاری, رفتار مشتریان,
چکیده مقاله :
زمانی که تکنولوژیهای بیسیم به خصوص تلفنهای همراه با سرعت بالا معرفی شدند، بازار جهانی علاقهمند به استفاده از آنها به عنوان ابزار بازاریابی شد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و روششناسی آن توصیفی و تحلیلی است. پرسشنامهها در بین 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران توزیع شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل و اکسپرت چویس تجزیه و تحلیل شدند. در این پژوهش از روشهای توصیفی و آمار استنباطی مانند کلموگروف اسمیرنوف، آزمون دو جملهای و تست فریدمن و تحلیل عواملی استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که متغیرهای آسان، دانشی، فناوری، نگرش مثبت و منفی خرید تأثیر قابل توجهی بر رفتار مشتری در بازاریابی موبایلی دارند. تأیید تمامی فرضیات پژوهش حاکی از اهمیت آنالیز رفتار مصرفکننده در خدمات تلفن همراه میباشد
Wireless technology introduced itself enjoying its high-speed as a significant feature with its emanation on mobile phones, and the global market was keen on using them as marketing tools. The present study is an applied survey, while its methodology is descriptive and analytical. Questionnaires were distributed among 284 students of Tehran University. Data were analyzed using structural equation modeling using Lisrel and Expert Choice software. Descriptive methods and inferential statistics such as Kolmogorov Smirnov, Binomial and Friedman tests and factor analysis were in this study. Tests findings showed that easy applicability, being knowledge-based and technology-based, positive and negative purchase variables make a significant impact on customer behavior in mobile marketing which are not considered as effective variables. The confirmation of all study assumptions indicates the significance of analyzing consumer behavior in mobile services
_||_