ارائه راهکارهای اجرایی برای عوامل اعتمادساز در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر استادان، مدیران و خبرنگاران رسانه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمیثم نجاتی 1 * , سعید سرابی 2 , پیمان باقرپور 3
1 - صدا و سیما
2 - هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
3 - صدا و سیما
کلید واژه: صداوسیما, اخبار, مخاطب, اعتماد, راهکار,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ارائه راهکارهای اجرایی به عوامل اعتماد ساز در اخبار سیما به منظور افزایش اعتماد مخاطبان است. برای این منظور پژوهشگران ضمن مطالعه حوزههای مرتبط به یک دیدگاه کلی نسبت به موضوع پژوهش دست یافتند. در ادامه برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش با 15 نفر از خبرگان حوزه خبر و رسانه مصاحبه به صورت عمیق به عمل آمد که درنتیجه آن، 8 عامل اصلی اعتماد ساز شناسایی و در دو حوزه محتوایی- ساختاری و شکلی طبقهبندی شد. در حوزه محتوایی و ساختاری میتوان به سرعت، دقت، صحت، بیطرفی، جامعیت، توجه به نیاز مخاطب و مدیریت و مالکیت اشاره کرد که خود منجر به استخراج 43 راهکار اجرایی شد .ازجمله مهمترین آنها میتوان به مانیتورینگ شبکههای اجتماعی، استفاده از جامعه شناسان مطرح در اتاق فکر رسانه ملی، نقد درونی از خود، پرداخت به حقیقت بهجای واقعیت، کاهش خطوط قرمز سازمان و نیازسنجی مخاطب بر اساس ارزشهای خبری اشاره کرد. در حوزه عوامل شکلی نیز 12 راهکار اجرایی حاصل شد که ازجمله مهمترین آنها میتوان به استفاده از گویندههای شبکههای استانی بهصورت متناوب دراخباربخشهای خبری سراسری، تقلیدی عمل نکردن، استفاده از نیروهای خلاق و نوآور، باز بودن فضای خلاقیت و نوآوری و آزادی گویندگان در ارتباطات غیرکلامی اشاره کرد.
The main purpose of this study is to present executive strategies to the trustees in the Sima news to increase the trust of the audience. To this end, the researchers, while studying the relevant areas, came to a general view of the research topic. Then, in order to answer the main research question, 15 experts in the field of news and media were interviewed in depth. As a result, 8 main trust-building factors were identified and classified into two content-structural and form areas. In terms of content and structure, it can be pointed out that 'speed', 'accuracy', 'accuracy', 'impartiality', 'comprehensiveness', 'attention to customer needs' and 'management and ownership' lead to the extraction of 43 executive strategies. Among the most important are social network monitoring, the use of sociologists in the national media think-tank, self-criticism, paying for truth, reductions in organization reductions, and audience need assessment based on news values. In the field of formulas, there were 12 executive solutions, among which the most important could be the use of provincial network broadcasters intermittently in national news broadcasts, non-imitation, use of creative and innovative forces, openness of creativity and innovation, and freedom of non-verbal communication. Cited. Keywords: Strategy, Trust, Audience, News, Audio, Video
_||_