تبیین ارتباط میان اقناع رسانه ای شبکه های اجتماعی و سبک زندگی – مورد کاوی تلگرام
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلیرضا آل قیس 1 , سیدمحمد دادگران 2 , محمد رضا رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکز
2 - عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی تهران مرکز- دانشیار
3 - مدیر گروه رسانه
کلید واژه: سبک زندگی, شبکه اجتماعی, اقناع,
چکیده مقاله :
شبکه های اجتماعی، به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار و تأمین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی ایشان تبدیل شده اند علاوه بر اینکه مرجع تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود هستند، این امکان را برای اعضا فراهم میکنند که همزمان با انجام سایر فعالیت های اجتماعی از طریق رایانه یا تلفن همراه، فعالیت خود را در این جوامع مجازی نیز پیگیری کنند. برای این که یک رسانه بتواند تاثیرات ژرف بر مخاطب خود بگذارد باید به تکنیک های اغنایی دست یازد. پس از اقناع شدن مخاطب نحوه نگرش وی تغییر یافته و سبک زندگی و رفتاری کسی را تقلید می کند که وی را اقناع کرده است. پس رسانه میتواند معبری برای اقناع باشد یا خود سبک خاصی از زندگی را ترویج دهد. این مقاله در پی آن است که مولفه های شبکه اجتماعی را با توجه به تعاریف بین المللی و مورد وثوق، استخراج نموده و به این سوال کلیدی پاسخ دهد که ارتباط میان اقناع رسانه ای شبکه های اجتماعی و سبک زندگی مخاطبان خود چگونه است. در این پژوهش که با روش توصیف، تبیین و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، مشخص می شود که اقناع رسانه ای که توسط شبکه اجتماعی انجام می گردد ممکن است باعث تغییراتی در سبک زندگی کاربران گردد. روش تحقیق بر اساس ماهیت دادهها از نوع کمی، جزو تحقیقات پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و با استفاده از ضریب آلفای گرونباخ 0.92 پایایی آن تایید گردیده است.
These days’ social networks become a platform for attendance of social groups especially youth and a space for exchanging views and thoughts and their need for their lives, these networks, provide many sociocultural opportunities for their members to supply their demands as well as facilitating many other acts through computers and mobile phones in virtual societies. On the other hands in media should accomplish persuasion these techniques in order to affect its audiences adequately. After persuading an audience, its intuition and provision will be changed and he/she will imitate the life style of persuasion and propagate an especial life style. This paper tries to extract social networks components regarding reputable international definition and find an answer for a key question how is the relationship between social network and audience’s life style. In this research, by description, explanation and data analysis, it becomes clear that persuasion made by social network can cause some changes in audience’s lives. The data gathering tool was a questionnaire and its reliability was confirmed by Grünbach's alpha coefficient 0.92. The results of the research show that there is a meaningful relationship with the correlation coefficient of 91.5% among the research variables. The sample size of 386 was calculated by Cochran
_||_