مطالعه جامعه شناختی رابطه بین شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعبدالطیف کاروانی 1 , سینا امینی زاده 2
1 - جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
2 - جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
کلید واژه: ", ", فضای مجازی", , ", عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی", , ", هویت دینی", , ", شبکه های اجتماعی مجازی, ", دانشگاه سیستان و بلوچستان", ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی و شناخت رابطه بین حضور و تعامل در شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی میپردازد. این پژوهش، به روش پیمایشی و از طریق نمونهگیری طبقهبندی انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر برآورد شده است. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده به عمل آمد. تحلیل یافتهها نشان میدهد که بین هویت مذهبی در همه ابعاد آن یعنی بعد تجربی، بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد شناختی و بعد پیامدی با میزان استفاده از اینترنت، عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در تحلیل مدل معادلات ساختاری که با استفاده از آموس انجام شد دو متغیر میزان استفاده از اینترنت و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر معنادار منفی بر هویت مذهبی داشتند، ولی متغیر عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر معناداری بر هویت مذهبی نداشت. همچنین دو متغیر مشاهدهپذیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی ، استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه اجتماعی مجازی دارای ضریب تأثیر منفی به ترتیب با ضرایب 135/0- و 175/0- بر هویت مذهبی هستند. بهطورکلی با توجه به یافتههای تحقیق حاضر میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که شبکههای اجتماعی مجازی باعث تضعیف هویت دینی در همه ابعاد میشوند.
The present research studies the relationship between presence and interaction in virtual social networks and religious identity. This research is conducted in a survey method through stratified sampling. The statistical population of the study is the students of Sistan and Baluchestan University in the academic year 1393-1394 and the sample size is estimated using Cochran formula 400. Reliability and validity were obtained using Cronbach's alpha and formal validity. Also, for testing the validity of the research model, Amos software was used. Analysis of the findings shows that there is a significant negative relationship between religious identity in all its dimensions, ie, dimensional dimension, empirical dimension, religious dimension, ritual dimension, cognitive dimension and consequential dimension with Internet usage, membership in virtual social networks and the use of virtual social networks. In analyzing the structural equation model that was done using Amos, two variables such as Internet usage and the use of virtual social networks had a significant negative effect on religious identity. But the membership variable in virtual social networks did not have a significant effect on religious identity. Also, two variables observable virtual social network usage and Internet usage has a negative impact factor coefficient -0/135 and -0/175 on religious identity. In general, given the findings of this study can be concluded that virtual social networks, undermining their religious identity in all dimensions.
_||_