تاثیر جهانی شدن ارتباطات بر گرایش شهروندان به حفظ محیط زیست مورد تجربی ساکنین شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمریم رضایی 1 , سید یعقوب موسوی 2
1 - دانشجو
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
کلید واژه: آگاهی ارتباطی, حفظ محیط زیست, جهانی شدن ارتباطات, تخریب محیط زیست,
چکیده مقاله :
با افزایش آلودگی های محیطی و تخریب فزاینده زیست بوم توجه و نگرانی جامعه ها متوجه علل، پیامدها و نیز راه های کاهش آن شده است. عوامل مختلفی در کاهش شرایط تهدید کننده فوق دخالت دارند.پژوهش حاضر با تاکید بر نقش رسانه ها و جهانی شدن ارتباطات به مطالعه گرایش به حفظ و حراست از محیط زیست در بین شهروندان ساکن درشهر تهران میپردازد. روش مطالعه در این بررسی از نوع پیمایش است. تعداد 277نفر از ساکنین شهر تهران در سه منطقه یک، پنج و چهارده شهری انتخاب شدند.برای تحلیل داده های به دست امده از آزمون تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های آزمون تحلیل همبستگی نشان می دهدکه بین جهانی شدن ارتباطات و گرایش به حفظ محیط زیست رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.در مورد گرایش به حفظ محیط زیست یافته های پژوهش حاکی از این هستندکه گرایش افراد مورد بررسی که در سه سطح شناختی، عاطفی و رفتاری(در دو بعد مداخله ای و مشارکت) مورد سنجش قرار گرفتهاست، به تبع افزایش بهرهمندی از ارتباطات جهانی میزان گرایش افراد به حفظ محیط زیست افزایش می یابد.این تحلیل های زیست محیطی موجب افزایش توجه عموم مردم می شود.در هرصورت ممکن حساسیت افکار عمومی به وسیله رسانه ها و ارتباطات برانگیخته میشود.به نظر می رسد تجزیه و تحلیل های رسانه ای از محیط زیست نقش اساسی حکمرانی مطلوب زیست محیطی بر عهده دارد از همین رو عقلاتی ترین کار این است که برای نگهداری از منابع و محیط زیست به رسانه ها و ارتباطات بهاداده شود.
With increasing environmental pollution and ecosystem destruction, growing attention and concern of the community understand the causes, consequences and ways to reduce it. Several factors are involved in reducing threatening conditions above. This study emphasizes the role of media and communication studies globalization tends to preserve the environment among citizens living in the city of Tehran.The methodology of this study is a survey. The number of 277 residents in three districts of Tehran, a city of five and fourteen were selected. To analyze the data obtained from the correlation and multivariate regression analysis were used. The findings of the analysis showed that the correlation between the globalization of communications and tends to protect the environment and there is a significant positive relationship.In the case of the environmental findings suggest that the tendency of the subjects in the three levels of cognitive, emotional and behavioral (in both the intervention and participation) were measured, and consequently enhance the enjoyment of Communications the tendency to increase global environmental protection.For them, what the environment is not something that simply pass it to the problems of the environment seems to be the development trend of imports and what it part of the environment, victims of the extension of the industry to be the analysis of environmental increased public attention is environmental issues that affect them. However the sensitivity of public opinion may be raised by the media and communications.
_||_