تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران غرب،دانشکده مدیریت
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهرزا فرازمند 1 , هادی رزقی شیرسوار 2
1 - کارشناس ارشد گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - هیات علمی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, اعتماد, مشارکت, انسجام, تلگرام,
چکیده مقاله :
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نسبتا نوینی است که امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد، و همچنین در مدیریت و سازمان به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته، این مفهوم به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع باارزش اشاره دارد، که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود .توسعه روزافزون رسانه های مدرن و افزایش قابلیت ها و توانمندی های این رسانه ها باعث ایجاد تحولاتی در دنیای ارتباطات گردیده است.این تحولات تاثیراتی عمیق بر تعامل و روابط انسان ها به دنبال داشته است.تحولاتی که کمتر می توان مشابه آن را در حوزه های دیگر یافت.در میان شبکه های اجتماعی مجازی، تلگرام شبکه ای پرقدرت است که می تواند بر سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی بگذارد.پژوهش حاضر با هدف تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی به روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل ۲۸۹۰ حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۳۴۱ به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی ۳۴ سوالی با مقیاس درجه بندی لیکرت بوده که پس از تایید روایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با ۸۲۳/۰پایایی آن نیز تایید گردید.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است.نتایج نشان می دهند که تلگرام بر هر سه مولفه مورد بررسی از سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت و انسجام اجتماعی) تاثیر معناداری دارد.
The Effect of Telegram on Social Capital Case Study of Azad University of West Tehran Branch, Faculty of Management. The main goals of this study is assess the influence of telegram and the other variable social capital on student affected. Increasing development of modern media and its abilities has made some changes in the world of communication. These changes in the world of communications. These changes have affected the human relations and connections deeply. Changes that are less found in other fields. In cyber social networks telegram is a strong network, which can effect on social values mainly. This research parents the effects of telegram of social values in a descriptive way. Using the Morgan 341 table, statics contain 2890 samples randomly picked. The tool that has boon used to collect information is the Questionnaires 34 with the LIKRET gradation scale, which after its presenting has been confirmed by the coefficient ALFA KRONBAKH 0.823. Analyzing of the data has been done by the Spss application. The results shows that Telegram defects on all three social values factors (trust, partnership, coherence).which after its presenting has been confirmed by the coefficient ALFA KRONBAKH 0.823. Analyzing of the data has been done by the Spss application. The results shows that Telegram defects on all three social values factors (trust, partnership, coherence).
_||_
تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران غرب،دانشکده مدیریت
رزا فرازمند
کارشناس ارشد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران غرب،تهران، ایران.
هادی رزقی شیرسوار
(مسئول مکاتبات) گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب،تهران،ایران.rezghih@yahoo.com
چکیده
توسعه روزافزون رسانه های مدرن و افزایش قابلیت ها و توانمندی های این رسانه ها باعث ایجاد تحولاتی در دنیای ارتباطات گردیده است.این تحولات تاثیراتی عمیق بر تعامل و روابط انسان ها به دنبال داشته است.تحولاتی که کمتر می توان مشابه آن را در حوزه های دیگر یافت.در میان شبکه های اجتماعی مجازی، تلگرام شبکه ای پرقدرت است که می تواند بر سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی بگذارد.پژوهش حاضر با هدف تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی به روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل ۲۸۹۰ حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۳۴۱ به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی ۳۴ سوالی با مقیاس درجه بندی لیکرت بوده که در پژوهش "بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی نوین بر سرمایه اجتماعی" که در سال ۱۳۹۵ توسط محقق طاهری فرد ساخته شده،صوری یا محتوایی می باشدو با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با ۸۲۳/۰ پایایی آن نیز تایید گردید.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است.نتایج نشان می دهند که تلگرام بر هر سه مولفه مورد بررسی از سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت و انسجام اجتماعی) تاثیر معناداری دارد.
کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی، اعتماد، مشارکت، انسجام، تلگرام
مقدمه
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نسبتا نوینی است که امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد، و همچنین در مدیریت و سازمان به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته، این مفهوم به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع باارزش اشاره دارد، که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود .این سرمایه امروزه نقشی بسیار مهم تر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می نماید. از طرفی انسان به طور ذاتی در تعامل و تقابل با دیگران نیازهای خود را برطرف ساخته و گذران امور می کند.اثرات این کنش ها و متقابل و نقش آن ها تا حدی است که حذف آن، زندگی را غیر ممکن می سازد.اما در این میان دانشمندان علوم اجتماعی با نگرشی کنجکاوانه در جوامع، به شناسایی این کنش ها پرداخته و به مجموعه عوامل سرمایه اجتماعی پی برده اند.معمولاً ابتکار اصطلاح سرمایه اجتماعی و تبیین مفهومی آن به رابرت پوتنام داده می شود. از نظر پوتنام، سرمایه اجتماعی از سازمان اجتماعی- مانند شبکه های اجتماعی ، هنجارها و اعتماد است که با تسهیل همکاری و هماهنگی در میان اعضای جامعه، آن ها را قادر می سازد تا اهداف مشترکشان را به طور کارامدی دنبال کنند. وی سرمایه اجتماعی را مترادف با مفاهیم دیگری چون انسجام اجتماعی، مشارکت، پیوستگی اجتماعی و حتی برادری به کار می برد. این مفاهیم به این موضوع اشاره دارند که با هم بودن، بهتر از تنها بودن است.در دل این مفهوم جامعه مدنی ارزش هایی چون همدردی، همیاری، اعتماد و مشارکت قرار دارد.یکی از دغدغه های عالمان اجتماعی و فیلسوفان از زمان های گذشته تا به امروز، موضوع ثبات یا تغییر در جوامع بشری بوده است.ثبات هر جامعه رابطه تنگاتنگی با انسجام اجتماعی دارد و انسجام هر جامعه را می توان در رابطه با عوامل و مجاری تغییر درک کرد.از عوامل مهم و موثر در انسجام و یگپارچگی جامعه، وجود اعتماد در بین افراد گروه های مختلف اجتماعی است.زمانی که اعتماد اجتماعی تحت تاثیر عوامل مختلف، دچار فرسایش شود، نظم و انسجام اجتماعی نیز با چالش هایی مواجه می گردد. زیمل جامعه شناس آلمانی معتقد است که بدون وجود اعتماد در بین افراد جامعه، آن
جامعه فرو می پاشد چرا که بسیاری از روابط میان آدمیان، بر عدم قطعیت بین آن ها استوار است. به باور زیمل،تعاملات انسانی، بیش از دلایل عقلانی و ملاحظات شخصی، از طریق اعتماد استمرار می یابد (الکساندرا نوریش،۲۰۱۳، ۱۷۸)1.در این راستا یکی دیگر از مولفه های سرمایه اجتماعی که با اعتماد و انسجام رابطه دارد، مشارکت است.مشارکت از دیرباز به زندگی انسان پیوند داشته و در سراسر روزگار راه فراگشت را پیموده است.به طور کلی مشارکت به معنی سهیم شدن در فعالیت جمعی و گروهی می باشد. در این بین با توجه به دنیای امروزی و نقش بدون انکار شبکه های اجتماعی علی الخصوص نقش برنامه های پرطرفدار و همه گیر تلگرام در تمامی ابعاد زندگی قصد دارم در پژوهشی با عنوان بررسی نقش تلگرام بر سرمایه اجتماعی،تغییرات و دگرگونی سرمایه اجتماعی را بررسی نمایم.
اهمیت و ضرورت تحقيق
امروزه سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهم تری نسبت به سرمایه های دیگرمانند سرمایه انسانی، اقتصادی و فیزیکی درجوامع ایفا می کند. درغیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایه ها اثربخشی خود را از دست می دهند و بدون سرمایه اجتماعی، پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می شود. لذا این مسئله بیانگر این است که سایر سرمایه ها در کنار سرمایه اجتماعی در رشد و توسعه یک جامعه کارایی لازم را دارند.با نبود سرمایه اجتماعی، ادامه جامعه انسانی در هر سطحی اتفاق نمی افتد. افزایش حجم قابل توجه پژوهش ها در این حوزه بیانگر اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در حوزه های متفاوت اجتماعی است. به طور کلی میزان سرمایه اجتماعی در هر گروه یا جامعه ای نشان دهنده میزان اعتماد افراد به یکدیگر است. همچنین وجود میزان قابل قبولی از سرمایه اجتماعی موجب تسهیل کنش های اجتماعی می شود، به طوری که در مواقع بحرانی می توان برای حل مشکلات از سرمایه اجتماعی به عنوان اصلی ترین منبع و اصلاح فرایندهای موجود سود برد. از این رو شناسایی عوامل و ابزارهای موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی اهمیت بسزایی دارد (وانگ و وی،۸۹،۲۰۱۱). از طرفی اگر در یک جامعه ای میزان سرمیه اجتماعی پایین باشد خطر افتادن آن جامعه به وضعیت تله اجتماعی بسیار بالاست. تله اجتماعی یعنی سرمایه اجتماعی پایین، نبودن اعتماد و اطمینان به یکدیگر بین مردم و... . بعضی اوقات ازتله اجتماعی به عنوان مشکل منافع جمعی(همکاری و تلاش برای منافع جمعی تنها زمانی میسر می شود که انسان به این باور برسد که همه افراد دیگر نیز همکاری خواهند کرد)یاد می شود(مک لرگ،۲۰۰۳، ۱۲۰).
از سوی دیگر به دلیل گسترش روزافزون کاربرد فناوری های دیجیتال و با افزایش روند بهره گیری از اینترنت و شبکه های مجازی این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شمار کاربران اینترنت در ایران را ۳۷ میلیون و ضریب نفوذ اینترنت را ۴۷ درصد عنوان کرد. بر اساس آمار منتشر شده از تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در ایران حدود ۳۰ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی عضو هستند. شبکه های اجتماعی خارجی بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته و هر کاربر ایرانی چندین ساعت وقت خود را در این برنامهها سپری میکنند. شبکه های اجتماعی خارجی، هر یک چندین میلیون کاربر در ایران دارند. به عنوان مثال تنها در پیام رسان تلگرام، حدود ۱۰۰ هزار کانال توسط کاربران ایرانی ایجاد شده و روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در آنها تولید میشود. برخی از کانالها بیش از یک میلیون عضو دارند و به این ترتیب هر مطلب تولید شده به طور متوسط ۵۰۰ هزار بار در روز دیده میشود. تلگرام یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران محسوب میشوند.
(۲۰۱۶telegram.orj,)
حال اگر ایجاد سرمایه اجتماعی را درارتباط با شبکه اجتماعی دانست، که می توانند اطمینان و حس همکاری را در میان افراد حاضر در شبکه های مورد بحث ایجاد کنند، آنگاه آنچه بیش از پیش اهمیت پیدا می کند نقش نهادهای جامعه مدنی در تشکیل این سرمایه است (درولا، ۱۴،۲۰۱۵). از سوی دیگر محققان معتقدند فضای مجازی می تواند انسجام اجتماعی، انزوای اجتماعی، سبک زندگی، هویت، مشارکت اجتماعی و اعتماد را تغییر،کاهش و یا افزایش دهد. فضای مجازی می تواند با خصوصی کردن اوقات فراغت میزان مشارکت اجتماعی را کاهش و یا با پنهان کردن روابط خصوصی افراد، زمینه ساز انحرافات اجتماعی برای جوانان باشد و یا عامل کاهش اعتماد شود.از طرفی شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی در حوزه جوانان به شمار می رود چرا که فرد را در یک جامعه مجازی بدون نظارت قرار داده است. لذا تقویت نهادهای مدنی در شبکه های مجازی نه تنها از انزوای خود در سطح جامعه جلوگیری می کنند بلکه قادر است به افراد در شبکه های مجازی هویت دهد تا حداقل بخشی از اوقات گذرانده شده اعضای این شبکه ها به ایجاد سرمایه اجتماعی گذاشته شود و متاسفانه در ایران از شبکه های اجتماعی به صورت هدفمند در جهت ایجاد یک اعتماد و سرمایه اجتماعی کمتر بهره گرفته شده است. از این رو ضرورت تحقیق پژوهش حاضر به شدت احساس می شود. همچنین با توجه به اینکه سرمایه اجتماعی به عنوان یک اصل محوری در راه مشارکت اعضای یک جامعه برای دستیابی به توسعه محسوب می شود و اجتماعات مجازی نیز یکی از مهم ترین بسترهای تعامل ، مشارکت و تبادل آراست، ضرورت شناسایی این پدیده ها در جریان یک تحقیق علمی مسجل به نظر می رسد. به عبارت دیگر این شناخت ما را در جهت برنامه ریزی برای میلیون ها کاربر فضاهای مجازی که به طور مداوم در حال ارتباط شبکه ای با یکدیگر هستند هدایت نموده و زمینه های ارائه راهکار و راهبرد بهتر را در عرصه های عمومی و مجازی فراهم می سازد.(۲۰۱۶telegram.orj,)
در رابطه با موضوع پژوهش حاضر، کارهایی به انجام رسیده است که به طور خلاصه به چند نمونه داخلی و خارجی می پردازیم.
ارتان2)۲۰۱۴) در پژوهشی به بررسی "عوامل تعیین کننده سرمایه اجتماعی در فیس بوک" پرداخته است. در این پژوهش به بررسی اثر وضعیت اجتماعی و اقتصادی، اعتماد و نگرانی حفظ حریم خصوصی و عوامل روانی اجتماعی در ساخت سه اقدامات ساختاری سرمایه اجتماعی، که ارتباط3 ، پیوند4 و اندازه شبکه )درجه) هستند، می پردازد.با استفاده از داده های نظر سنجی آنلاین، شواهدی بدست آورده که نشان می دهد،اعتماد و نگرانی حفظ حریم خصوصی، زن بودن، و تعداد ساعات صرف شده در فیس بوک عوامل قابل توجهی از پیوند سرمایه اجتماعی و درجه هستند. همچنین نشان می دهد که زن ها و پاسخ دهندگان که اعتماد دارند واز حفظ حریم خصوصی نگرانی دارند ، در آن ها احتمال کمی در ارتباط به سرمایه اجتماعی وجود دارد.علاوه بر این، تعداد ساعات صرف شده در فیس بوک ارتباط مثبتی با احتمال درگیر شدن در اتصال به سرمایه اجتماعی دارد.همچنین نتایج نشان می دهد که در زنان احتمال کمتری برای افزایش اندازه شبکه آن ها وجود دارد.از سوی دیگر، پاسخ دهندگان که ساعت بیشتری در فیس بوک سپری می کنند و پاسخ دهندگان که از طبقاتی با درآمد بالا هستند احتمال بیشتری برای افزایش اندازه شبکه آنها وجود دارد.
گیووجوانگ 5(۲۰۱۴ ) پژوهشی با عنوان "تاثیر سرمایه اجتماعی بر شبکه های اجتماعی چگونه است؟ "به انجام رسانده است.تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد عوامل سرمایه اجتماعی چگونه بررضایت کاربران در شبکه اجتماعی آنلاین تاثیر دارد. فرضیه اصلی این است که منابع سرمایه های اجتماعی ابزاری برای درک کاربران از شبکه های اجتماعی آنلاین هستند. بنابراین مدلی را پیشنهاد و آزمایش می کند که بوسیله بررسی تاثیر شبکه اجتماعی، کاربران مفید و رضایت دیدگاه ها را در یک نظرسنجی تجربی اندازه گیری کند.
پنالوپز و سنتوز6(۲۰۱۷) پژوهشی با عنوان "سرمایه اجتماعی فردی:دسترسی و تجهیز منابع جاسازی شده در شبکه های اجتماعی"، توصیف ساختار شبکه های اجتماعی فردی و ارائه بینش جدیدی درمکانیسم اساسی فرآیند سرمایه اجتماعی فردی است. به طور خاص، ما سه فرض اصلی و اساسی مدل توضیح داده شده لین، از عوامل سرمایه اجتماعی فردیرا آزمایش می کنیم (لین،۲۰۰۱). ما نتایج حاصل از بررسی هایی که به طور خاص طراحی و گسترده شده اند، را در شبکه های شخصی در جامعه اسپانیایی (اُسیم،۲۰۱۱) تجزیه و تحلیل می کنیم. یافته های ما، بر اساس استفاده از آنالیز اجزای اصلی (PCA)، رگرسیون و روش های ساختاری به ما اجازه برای تکمیل مدل کلی دسترسی متمایز لین و بسیج منابع اجتماعی می دهد. علاوه بر این، شواهد تجربی حاکی از نیاز به معرفی یک تمایز قابل توجهی بین ابزاری تخصصی و بسیج کافی و رسا است. در نهایت، این تحلیل به ما تشخیص عوامل اصلی تعیین کننده فاکتورهای اساسی اشکال سرمایه از روابط شخصی را نشان می دهد. تحقیقات در دو جهت مورد نیاز است.اول، به منظور توسعه استراتژی تجربی که به ما اجازه تست بخش پایانی/گام در لین مدل (رابطه بین سرمایه و بازده) را می دهد، دوم، به در نظر گرفتن مشکل نابرابری حاصل از توزیع ظرفیت بسیج مرتبط با این شبکه ها می پردازد. این امر می تواند به ویژه جالب برای رسیدگی به اثر ابزارگرایی بسیج متخصص در نابرابری دسترسی به منابع اجتماعی (وضعیت، اشتغال، و غیره) و تعامل با سایر اشکال نابرابری مانند درآمد و سرمایه انسانی باشد.
ونفو و جانچو7(۲۰۱۷) پژوهشی با عنوان "چه چیزی باعث به اشتراک گذاشتن محتوا بوسیله کاربران در فیس بوک می شود؟ سازگاری در میان انگیزه روانی، تمرکز سرمایه اجتماعی، و نوع محتوا " ادعا می کند که، با وجوداینکه مقدار زیادی محتوا بر روی فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود، در مطالعات قبلی به طور کامل، به اینکه چه چیزی باعث به اشتراک گذاری محتوا در فیس بوک می شود، پرداخته نشده است. این مطالعهبه جای اینکه در مورد فیس بوک تنها به عنوان یک رسانه اجتماعی آنلاین بحث کند، بر انگیزه روانی کاربران فیس بوک برای به اشتراک گذاری محتوا، بررسی چگونگی تمرکز سرمایه اجتماعی کاربران و انواع محتوای تحت تاثیر محرک ها تمرکز می کند. ما یافته هایمان را با استفاده از هر دو روش کیفی (تمرکزبرمصاحبه گروه ها)و کمی(نظر سنجی آنلاین)به دست آوردیم. منافع شخصی و انگیزه جمعی هر دو می توانند محرکی برای به اشتراک گذاری محتوا کاربران فیس بوک باشند. علاوه بر این، اثرات انگیزه منافع شخصی تنها در میان کاربرانی که بر دوستان نزدیکشان تمرکز دارند (تمرکز بر اتصال)پیدا شد، نه در میان کسانی که بر دوستان از راه دورشان (تمرکز بر پل زدن)تمرکز می کنند. بازاریابان برند می توانند ازاین نتایج برای ارسال محتوا در فیس بوک به طور موثر استفاده کنند.
لی و چن8(۲۰۱۴) در پژوهشی با عنوان "فیس بوک یا renren؟ مطالعه مقایسه ای استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی و سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان بین المللی چینی در ایالات متحده" در مورد شبکه های اجتماعی بیان می کند که، سایت های شبکه های اجتماعی)سرویس امنیت ملی( ابزار مهمی برای حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی دانشجویان هستند. با این حال، تعدادی از مطالعات موجود در مورد پیامدهای اجتماعی با استفاده از سرویس امنیت ملی بر دانشجویان بین المللو استفاده آنها از سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی برای مطالعه سرمایه اجتماعی متمرکز می شود. هدف این مطالعه با پر کردن این شکاف بوسیله بررسی پیامدهای استفاده از کشور میزبان و سرویس امنیت ملی کشور برای سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان بین المللی چینی است.در این نظرسنجی دانشجویان بین المللی چین در دانشگاه ایلات متحده(۲۱۰N=)نشان می دهد که استفاده از فیس بوک وrenren هر دو، ارتباط مثبتی با پل زدن به سرمایه اجتماعی دارد. اما در استفاده از فیس بوک ،ارتباط سرمایه اجتماعی دارای یک رابطه قوی تر با پل زدن سرمایه اجتماعی نسبت به استفاده از renren دارد. با این حال، تنها استفاده ازrenrenرابطه قابل توجه و مثبتی با حفظ سرمایه اجتماعی کشور دارد.این نتایج پیامدهای کاربردی برای دانش آموزان بین المللی به منظور توسعه انواع مختلف سرمایه اجتماعی از طریق سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی دارد.
زی (۲۰۱۴) پژوهشی را با عنوان استفاده از سایت شبکه های اجتماعی،صحبت با تلفن همراه و سرمایه اجتماعی در میان نوجوانان انجام داده است.او بیان می کند که سایت های شبکه اجتماعی (SNSs) و گوشی های تلفن همراه به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به عنصری مهم در زندگی نوجوانان هستند.با استفاده از داده های جمع آوری شده از یک نظرسنجی در سراسر کشور ،این مطالعه به بررسی تغییرات سرمایه اجتماعی را با بکار گیری SNS، فعالیت های مختلف SNS، و بحث های شخصی تلفن همراه در میان نوجوانان پرداخته است. نتایج نشان می دهد که به کارگیری SNS و بحث های شخصی تلفن همراه بهتنهایی نمی تواند روابط نزدیک با دوستان با دوستان را افزایش دهد.اما به طور مشترک می تواند نوجوانان را به مشارکت مدنی ترویج کند.در میان کاربران SNS ،بحث شخصی با شبکه تلفن همراه ، سرمایه اجتماعی نوجوانان را افزایش می دهد.فعالیت های مختلف SNS مانند اظهارنظر در مورد تصاویر دوستان در فیس بوک و پیوستن به گروه های فیس بوک روابط مختلفی با سرمایه اجتماعی دارد، و مقداری از این روابط با بحث شخصی همراه تعدیل می شوند.
لی(۲۰۱۳) پژوهشی را باعنوان شبکه های اجتماعی و سرمایه اجتماعی در رهبری و مدیریت پژوهش انجام داده است. در این پژوهش محقق به بررسی رشد رهبری و پژوهش های مدیریت در زمینه ی شبکه های اجتماعی و سرمایه اجتماعی (SNSC) پرداخته شده است.او بیان می کند که شبکه اجتماعی ، یک ساختار اجتماعی از گره های متصل شده توسط مجموعه ای از روابط ساخته شده می باشند. سرمایه اجتماعی ، به نوبه خود، اشاره ای به ساختار ، محتوا و درک روابط اجتماعی شخص در شبکه می باشد. در این پژوهش یک بررسی عمیق از روش های استفاده از SNSC در رهبری و مدیریت پژوهش انجام شده است.
طاهری فرد پیله رود (۱۳۹۵) در پژوهش خود با عنوان "بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی نوین بر سرمایه های اجتماعی.مطالعه ای در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر بیان می دارد که، به نظر می رسد استفاده از شبکه های اجتماعی نوین بر سرمایه اجتماعی تاثیرگذار است بدین معنی که با استفاده بیشتر از این وسایل سرمایه اجتماعی کاهش می یابد.براساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر استفاده از شبکه های اجتماعی نوین بر سرمایه اجتماعی تاثیرگذار نمی باشد.
رستمی و همکاران (۱۳۹۳) پژوهشی را با عنوان تاثیر خدمات دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی بر مولفه های سرمایه اجتماعی روستاییان (مورد مطالعه:روستای گودین،شهرستان کنگاور) انجام داده اند.این پژوهش با هدف کلی بررسی اثرات خدمات دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی(ICT)بر مولفه های سرمایه اجتماعی روستاییان انجام شده است. این تحقیق توصیفی-پیمایشی بوده است و با استفاده از شیوه نمونه گیری ساده انجام شده است.حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، ۳۵۱ نفر تعیین شد.اما نرخ بازگشت پرسشنامه های توزیع شده در این جامعه آماری ۲۴۵ عدد بود. بر اساس یافته های تحقیق سطح سرمایه اجتماعی روستاییان مورد مطالعه در حد متوسط بود. همچنین اختلاف معنی داری بین میزان سرمایه اجتماعی کاربران و غیر کاربران خدمات دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی مشاهده شد.دسترسی به خدمات دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی از جمله دسترسی به اینترنت مشخص شد منجر به پذیرش بهتر تفاوت ها در افراد شده و این افراد در اجتماع محلی مشارکت بیشتری دارند.با توجه به این نتایج پیشنهادمی شود با گسترش زیرساخت های لازم و ترغیب روستاییان در استفاده از این فناوری ها زمینه توسعه سطح سرمایه اجتماعی آن ها و بدان وسیله، موفقیت در برنامه های توسعه روستایی فراهم شود.توسعه سطح سرمایه اجتماعی آن ها و بدان وسیله، موفقیت در برنامه های روستایی فراهم شود.
فتحی پور(۱۳۹۳) در پژوهش خود با عنوان "شبکه های اجتماعی آنلاین و سرمایه اجتماعی" مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات بیان می دارد که امروزه ، شبکه های اجتماعی آنلاین به فضای اجتماعی برای دانشجویان جهت برقراری ارتباط تبدیل شده اند. هدف اصلی این تحقیق فهم رابطه بین سرمایه اجتماعی و استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علو تحقیقات (تهران) است. برای رسیدن به این هدف، پیمایش آنلاین برای بررسی تاثیرات ابعاد سرمایه اجتماعی(سرمایه رابطه ای، سرمایه ساختاری و سرمایه شناختی) جهت تعیین شدت و میزان استفاده از این شبکه ها انجام شد.نتایج اصلی تحقیق نشان می دهد که اعتماد اجتماعی تاثیر ضعیفی بر شدت و میزان استفاده از این شبکه ها دارد و نقش اشتراک گذاری اطلاعات ، تاثیر غیر مستقیم بر مشارکت دانشجویان در این اجتماعات آنلاین دارد.
خالدی(۱۳۹۳) در پژوهش خود با عنوان" بررسی نقش شبکه های اجتماعی در شکل گیری سرمایه های اجتماعی" مطالعه موردی: شهروندان مناطق ۱ و ۱۶ شهر تهران، بیان می کند که امروزه در کنار سرمایه های انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی نیز مورد توجه محققین قرار گرفته است.این ابعاد از طریق جریان های اطلاع رسانی مثل آموزش مربوط به مشاغل، تبادل عقاید، تبادل اطلاعات، هنجارهای مربوط به معاملات در شبکه های اجتماعی، مشارکت های مردمی، گروه های خودیاری و نوع دوستی و روحیه جمع گرایی در برابر فردگرایی و... بین اعضای شبکه اجتماعی شکل می گیرد.نتایج این تحقیق نشان داد که شبکه های اجتماعی بر شکل گیری سرمایه های اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد.همچنین شبکه های اجتماعی بر ۴ بعد مشارکت سیاسی، مشارکت و رهبری مدنی، پیوندهای اجتماعی غیر رسمی و تنوع معاشرت ها و دوستی ها تاثیر مثبت دارد و تنها شبکه های اجتماعی بر اعتماد تاثیر منفی دارد.
در پژوهش مصطفی خسروی(۱۳۹۵) با عنوان" شبکههایاجتماعیمجازیوافولسرمایهاجتماعیخانواده " به نهاد خانواده توجه دارد و بیان می کند که يكىازحوزههاىمهمتأثیرپذيرازسرمايهاجتماعى،نهادخانوادهمیباشد. روشاينمطالعهبصورتكتابخانهايواستنادي، بهبررسیمبانینظريوادبیاتپژوهشیموجودپیرامونموضوعتحقیقپرداختهشدهاست. درمجموعنظريهسرمايهاجتماعىباتأكیدبرشبكههاىاجتماعىوتحلیلمنافعحاصلهازايجادپیوندهاىاجتماعىدر سطوحمختلفخانواده،تحلیلنوينىازسازوكارتحولارزشیدرخانوادههابهدستمىدهد. دراينپژوهشسرمايهاجتماعىبهدوبعدتقسیممىشود: ارتباطهايدرونخانوادگىكهشامل،تعاملاتدرونخانوادگى،ساختارو انتظاراتوواكنشهاىخانوادهاستوارتباطهايبیرونخانوادگى،تعاملاتباخويشاوندانوهمسايگانواولیاومربیانمدرسهرادربرمیگیرد.
در پژوهش کاظمی نجف آبادی و مستمع(۱۳۹۵) با عنوان" تاثیر تبادل اطلاعات شبکه های اجتماعی مجازی (با تاکید بر تلگرام) بر شکل گیری و توسعه بعد فرهنگی سرمایه اجتماعی"، بر تلگرام تاکید شده است و تلگرام را در میان شبکه های اجتماعی مجازی، شبکه ای پرقدرت معرفی می کند که می تواند بر سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی بگذارد. سرمایه اجتماعی حاصل تعاملات و هنجارهای گروهی و اجتماعی است و دریچه تازه ای را در تحلیل و علت یابی مسائل گشوده است. بنابراین بررسی چگونگی شکل گیری و توسعه سرمایه اجتماعی توسط شبکه های اجتماعی مجازی امری مهم تلقی می شود. اهداف این مقاله شامل: تعیین میزان تاثیر تبادل اطلاعات در شبکه هی اجتماعی مجازی:۱- در شکل گیری و آموزش سرمایه اجتماعی و ۲- شکل گیری و توسعه تعهد و مسئولیت پذیری سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق) می باشد. در این تحقیق الگو، ابعاد و مولفه های متغیرمستقل و وابسته، با تکیه بر نظریه جامعه اطلاعاتی و جامعه شبکه ای کستلز و با استفاده از نظریات دانشمندانی همچون پاتنام و فوکویاما ارائه شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه های اجرا همبستگی می باشد. این تحقیق بر اساس روش کمی سنجیده و از پیمایشی استفاده شده است.تکنیک گرداوری اطلاعات نیز پرسشنامه می باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین متغیر مستقل (شبکه های اجتماعی مجازی) و متغیر وابسته (سرمایه اجتماعی) رابطه معناداری وجود دارد و تاثیر متغیر مستقل بر وابسته، نسبتاً قوی است.همچنین مشخص شد، تبادل اطلاعات و تعامل در شبکه های اجتماعی مجازی موجب ارتقای آموزش و کسب مهارت ها می شود،افراد بسیاری از مسائل را با توجه به تعامل اطلاعات قرار می گیرند و باخبر می شوند و حس تعهد و مسئولیت پذیری آنان در قبال خود و جامعه نسبتا افزایش پیدا می کند.
پژوهش کلانتری و همکاران (۱۳۹۵) با عنوان " نقش شبکه های اجتماعی در دانش شهروندان ،مطالعه موردی فیس بوک در میان دانشجویان دانشگاه تهران" بیان می کند که اجتماع شبکه ها نه تنها یک واژه یا یک نوع خاص از تعامل اجتماعی نیست بلکه یک محیط مجازی است.در واقع ایجاد یک شبکه ای از سیاست، مذهب، فرهنگ و اقتصاد با استفاده از عناصر مجازی. یکی از ابزارهای اصلی جامعه شبکه برای نفوذ به منطقه مورد مطالعه شبکه های اجتماعی است.آنها نوع جدیدی از وب سایت ها در فضای مجازی است که در آن یک فرد، علاوه بر اینکه یک مصرف کننده است، قادر به تولید اخبار و اطلاعات نیز می باشد.فیس بوک بدون شک موفقیت ترین شبکه اجتماعی است. علاوه بر این، موضوع حقوق مدنی در این شبکه مجازی گفتگو و تعامل. اشکال جدیدی را ایجاد کرده است. مطالعه حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی فیس بوک و مطالعه موردی آن آگاهی شهروندی دانشجویان دانشگاه تهران است.در میان دانش آموزان انتخاب شده، بین اشتراک به فیس بوک و آگاهی شهروندی آن ها اشتراک وجود داشته است. تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که بین متغیرهای مورد مطالعه، از عوامل ماهیت ارتباط و سپس نگاه به فیس بوک و نحوه استفاده از آن بیشترین تاثیر در آگاهی شهروندان وجود دارد.
پژوهش صفریزادهو زهرهای(۱۳۹۴) با عنوان" بررسیتاثیرعضویتدرشبکههایاجتماعی (فیسبوک) برسرمایهاجتماعی "بیان می کند که امروزهتعاملاجتماعیافرادبهفضایمجازیکشیدهشدهاستوارتباطاتمجازیبخشعمدهایازدلایلاستفادهکاربرانازاینفضاست. گرایشبهسایت هایشبکهاجتماعیدرسراسردنیاهمچنانروبهرشداست.مهمتریناینشبکههایاجتماعیعبارتنداز: فیسبوک، مایاسپیس، فرندفید، اورکات، توییتر. وبسایتفیسبوکاولینجاییاستکهتوسطاکثرجوانانموردبازدیدقرارمیگیرد. اینمقالهبهبررسیوتاثیرشبکهاجتماعیفیسبوکبردوبعدسرمایهاجتماعی (اعتماداجتماعیومشارکتاجتماعی) میپردازد. اینپژوهشباروشپیمایشوبااستفادهازپرسشنامهانجامگرفت. جامعهآماریموردتحقیق،افرادبالای ۱۸ سال ساکن مشهدبوده است. در این مقاله به این نتیجهرسیدیمکهرابطهمعناداریبینشبکههایاجتماعیوسرمایهاجتماعیوجوددارد، نتایجحاصلنشانمیدهدکهبینشبکههایاجتماعیواعتماداجتماعی،مشارکتاجتماعیرابطهمعناداریوجوددارد.
اهداف پژوهش
اهداف اصلی
۱. کمک به توسعه و گسترش سرمایه اجتماعی و ارائه
۲. توضیح مفهوم سرمایه اجتماعی در شبکه اجتماعی تلگرام می باشد.
هدف اصلی این تحقیق :بررسی تاثیراستفاده از شبکه های اجتماعی(تلگرام) بر سرمایه اجتماعی می باشد.
اهداف فرعی
۱. بررسی تاثیراستفاده از شبکه های اجتماعی(تلگرام) بر اعتماد اجتماعی
۲. بررسی تاثیراستفاده از شبکه های اجتماعی(تلگرام) بر مشارکت اجتماعی
۳. بررسی تاثیراستفاده از شبکه های اجتماعی(تلگرام) بر انسجام اجتماعی
فرضيههاي پژوهش
فرضیه اصلی
بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر سرمایه اجتماعی تاثیر معناداری دارد.
فرضیه های فرعی
۱. بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر اعتماد اجتماعی تاثیر معناداری دارد.
۲. بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر مشارکت اجتماعی تاثیر معناداری دارد.
۳. بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر انسجام اجتماعی تاثیر معناداری دارد.
نوع روش تحقیق
در پژوهش حاضر ، با توجه به شرایط و موضوع مورد بررسی، از دو روش توصیفی و پیمایشی استفاده می گردد.همچنیناز نظر شیوه گردآوریاطلاعات، از نوع همبستگی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پیشینه پزوهش از روش کتابخانه ای استفاده شده است که شامل مقالات داخلی و خارجی و پایان نامه ها می باشد.
به طور کلی در مطالعات و تحقیقات اجتماعی به منظور بررسی پدیده ها دو نوع روش تحقیق علمی وجود دارد:۱- روش کمی یا پیمایشی که از ابزار پرسشنامه استفاده می شود و ۲- روش کیفی که از ابزارهایی مانند روش کتابخانه ای یا اسنادی،مصاحبه ای،مشاهده،تحلیل محتوا،مطالعه موردی و...استفاده می شود.لذا هر تحقیق با توجه به موضوع مورد بررسی و شرایطی که در آن قرار دارد ، یک یا چند شیوه را برای بررسی موضوع مورد مطالعه انتخاب می کند.
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد تهران غرب دانشکده مدیریت هستند که یک جامعه محدود به تعداد۲۸۹۰ نفر می باشند. نمونه، مجموعه ای از نشانه ها است که از یک قسمت، گروه یا جامعه ای بزرگترانتخاب می شود. این انتخاب به گونه ای است که این مجموعه نشانه، ویژگی های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر را دارا باشد و معمولاً آن را با n نشان می دهد (خاکی،۱۳۸۴).برای محاسبه حجم نمونهاز جدول مورگان استفاده شده استکه تعداد ۳۴۱ نفر تعیین گردید که از روش نمونه گیری تصادفی ساده اقدام به انتخاب نمونه خواهد شد
ابزار جمع آوری اطلاعات
پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی:به منظور گردآوری داده های پژوهش در خصوص سرمایه اجتماعی از یک پرسشنامه ساخته با ۳۴ گویه استفاده شده است.پرسشنامه مذکور سرمایه اجتماعی را در سه بعد اعتماد، انسجام و مشارکت مورد سنجش قرار می دهد.
سنجش روایی و پایایی پرسشنامه
مفهوم اعتبار (روايي) به اين سوال پاسخ ميدهد كه ابزار اندازهگيري تا چه حد خصيصه مورد نظر را ميسنجد. بدون آگاهي از اعتبار ابزار اندازهگيري نميتوان به دقت دادههاي حاصل از آن اطمينان داشت. ابزار اندازهگيري ممكن است براي اندازهگيري يك خصيصه ويژه داراي اعتبار باشد، در حالي كه براي سنجش همان خصيصه بر روي جامعه ديگر از هيچگونه اعتباري برخوردار نباشد. روایی پرسشنامه حاضر که در پژوهش "بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی نوین بر سرمایه اجتماعی" که در سال ۱۳۹۵ توسط محقق معصومه طاهری فرد پیله رود ساخته شده،صوری یا محتوایی می باشد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه مذکور از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب پایایی به دست آمده ۷۸/۰ می باشد که ضریب قابل قبولی است.به منظور بررسی پایایی پرسشنامه مذکور از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب پایایی به دست آمده ۸۲۳/۰ می باشد.ضریب پایایی تک تک متغیرها نیز بصورت جداگانه بررسی شده که انسجام ۷۹۰/۰، اعتماد ۸۵۷/۰ و مشارکت ۸۴۱/۰ می باشد.
سرمایه اجتماعی
سرمایه اجتماعی مفهومی است که سابقه چندانی ندارد. کاربرد این مفهوم به تدریج از دهه ۱۹۹۰ به این سو در رسالهها و مقالات دانشگاهی، به ویژه در رشتههای جامعهشناسی، اقتصاد، سیاست و آموزش ـ توسط افرادی چون جیمز کلمن، پیر بوردیو، رابرت پاتنام و فرانسیس فوکویاما افزایش یافته است. همچنین استفاده از مفهوم سرمایه اجتماعی باتوجه به روند جهانی شدن و تضعیف نقش دولتهای ملی، بهعنوان راهحلی اجرا شدنی در سطح اجتماعات محلی برای مشکلات توسعه، مورد توجه سیاستگذاران و مسئولان سیاست اجتماعی قرار گرفته است.پیربوردیو ، سه نوع سرمایه را شناسایی نمود که عبارت از: سرمایه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودند. او سرمایه اجتماعی را شکلی از سرمایه می دانست که به ارتباطات و مشارکت اعضای یک سازمان توجه دارد و می تواند همراه با سرمایه فرهنگی، ابزاری برای رسیدن به سرمایه های اقتصادی باشد .کُلمن بر خلاف بوردیو ـ که «سرمایه اقتصادی» را به عنوان هدف نهایی در نظر گرفته بود ـ «سرمایه انسانی» را مهم تر دانسته ، و سرمایه اجتماعی را به عنوان ابزاری برای حصول به سرمایه انسانی به کار برد .پوتنام نیز یکی دیگر از محققین اخیر سرمایه اجتماعی است که سرمایه اجتماعی را مجموعه ای از مفاهیمی مانند: اعتماد، هنجارها و شبکه ها می داند که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک اجتماع می شود و در نهایت منافع متقابل آنان را تأمین خواهد کرد. او سرمایه اجتماعی را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به توسعه سیاسی و اجتماعی، در نظام های مختلف سیاسی می دانست و تأکید عمده وی بر مفهوم اعتماد بود .ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻬﺎدﻫﺎ، رواﺑﻂ،گرایش ها، ارزش ﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺑﻴﻦ اﻓﺮاد ﺣﺎﻛﻢ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ آن دﺳﺘﻪ از شبکه ها و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ مردم را ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺟﻤﻌﻲ می ﻛﻨﺪ. در واﻗﻊ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ انسان ﻫﺎ ﻣﺮدﻣﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮي ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ و ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎ آﻧﺎن وﺟﻪ ﻣﺸﺘﺮك ﺑﻴﺸﺘﺮي داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻓﺰون تری خواهند داشت (جواهری و باقری،۱۳۹۵،صفریزادهو زهرهای۱۳۹۴) سه حوزه مختلف سرمایه اجتماعی(درون فردی،بین فردی و رفتاری) وجود دارد. دامنه بین فردی به اعتماد میان افراد اشاره دارد. دومین دامنه سرمایه اجتماعی رفتاری است. دامنه رفتاری شامل دخالت مشارکت مدنی افراد، فعالیت های سیاسی و علاقه به مشارکت به امور عمومی می باشد. دامنه سوم دامنه درون فردی است که مربوط به رضایت از زندگی افراد است (اصلی ارتان،۲۰۱۱، ۳).
اعتماد
مربوط به دامنه میان فردی سرمایه اجتماعی می باشد.اعتماد اجتماعی عنصر اصلی در سرمایه اجتماعی می باشد. علاوه بر این مردم با کسانی تعامل می کنند که فکر می کنند قابل اعتماد ستند.زمانی که اعتماد بالاتر رود احتمال بالا رفتن سرمایه اجتماعی وجود خواهد داشت (اصلی ارتان،۲۰۱۱، ۳). اﻋﺘﻤﺎد اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﻻﻟﺖ ﺑﺮ اﻧﺘﻈﺎرﻫﺎ و ﺗﻌﻬﺪﻫﺎي اﻛﺘﺴﺎﺑﻲ و ﺗﺎﻳﻴﺪه ﺷﺪه ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻪ اﻓﺮاد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺪﮔﻲ ﺷﺎن دارﻧﺪ، ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻗﺮﻳﻦ ﺑﺎ راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ (پویان احیایی ، صمد عدلی پور، ۱۳۸۵، ۲۱۳).در مقاله ارتان9 ،اعتماد را اینگونه به سرمایه اجتماعی ربط داده است که، زن ها به عنوان پاسخ دهنده که از حفظ حریم خصوصی نگرانی دارند ، در آن ها احتمال کمی در ارتباط به سرمایه اجتماعی وجود دارد.(,AslıErtan ۲۰۱۴، ۱۱)
مشارکت اجتماعی
مشارکت اجتماعی عبارت اﺳﺖ از، آن دﺳـﺘﻪ از ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﻫـﺎي ارادي ﻛـﻪ از ﻃﺮﻳﻖ آن ها اﻋﻀﺎي ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ، در اﻣﻮر ﻣﺤﻠـﻪ ﺷــﻬﺮ و روﺳــﺘﺎ ﺷــﺮﻛﺖ ﻛــﺮده و ﺑــﻪ ﺻــﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴـﺮ ﻣـﺴﺘﻘﻴﻢ در ﺷـﻜﻞ دادن ﺑـﻪ ﺣﻴﺎت اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻣـﺸﺎرﻛﺖ دارﻧـﺪ. به عبارتی دیگر ﺷﺮﻛﺖ ارادي وآﮔﺎﻫﺎﻧـﻪ اﻓــﺮاد در ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖﻫــﺎي ﻣــﺪﻧﻲ (ﺷــﺮﻛﺖ در اﻧﺠﻤﻦ ﻫﺎي ﺻﻨﻔﻲ ،ﻛﺎرﮔﺮي و ﺗﻌـﺎوﻧﻲ ﻫـﺎ و...)، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺗﻔﺮﻳﺤﻲ (ﺷـﺮﻛﺖ در ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﻫﻨﺮي، ﻋﻠﻤﻲ ، ورزﺷﻲ و...)، ﻣﺬﻫﺒﻲ (ﺷﺮﻛﺖ در ﻫﻴﺌﺖ ﻫـﺎي ﻣـﺬﻫﺒﻲ، روﺿـﻪ ﻫـﺎ و...)، ﻣﺤﻠـﻲ (ﻫﻤﻜــﺎري ﺑــﺎ ﻫﻤــﺴﺎﻳﮕﺎن، اﻧﺠﻤــﻦ اوﻟﻴــﺎء و ﻣﺮﺑﻴــﺎن، ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖﻫــﺎي ﻋﻤﺮاﻧــﻲ ﻣﺤﻠــﻲ و... ) ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.( ﻧﻮروزي، ﺑﺨﺘﻴﺎر،۱۳۸۸، ۲۴۹).
تلگرام
پیام رسان تلگرام یک سرویس پیلم رسان متن باز است چند سکویی مبتنی بر رایانش ابری است.کاربران تلگرام می توانند پیام ها،تصاویر،ویدئوها و اسناد (همه انواع پرونده ها پشتیبانی می شود) رمزنگاری شده تبادل کنند. تلگرام توسط دو برادر برادر با نام های پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است و سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان داردکه پشتیبانی مالی پروژه است. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس پاولدورف اداره می شود (حسنس کاظمی نجف آبادی،رضا مستمع،۱۳۹۵ ،۶).
بحث و نتیجه گیری
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران غرب دانشکئه مدیریت پرداخته است. با توجه به این امر بررسیها از طریق رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS انجام گرفته است.
فرضیه اصلی پژوهش: بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر سرمایه اجتماعی تاثیر دارد.
27 درصد از واریانس سرمایه اجتماعی از طریق تلگرام قابل پیش بینی است و F محاسبه شده برابر با ۸۰۱/۱۲۷ و سطح معناداری (sig=000) می باشد. فرمول رگرسیون خطی به صورت y=a+bx+error محاسبه می شود و به صورت زیر است:
y=۳۶۷/۱+(۵۲۴/۰*سرمایه اجتماعی)
Variables Entered/Removedaجدول۱
Method | Variables Removed | Variables Entered | Model |
Enter | . | socialcab | 1 |
a. Dependent Variable: teleg
b. All requested variables entered.
Model Summaryجدول ۲
Std. Error of the Estimate | Adjusted R Square | R Square | R | Model |
2.35804 | .272 | .274 | .524a | 1 |
a. Predictors: (Constant), socialca
جدول ۳ANOVAa | ||||||||||||||
Model | Sum of Squares | Df | Mean Square | F | Sig. | |||||||||
1 | Regression | 710.618 | 1 | 710.618 | 127.801 | .000b | ||||||||
Residual | 1879.394 | 338 | 5.560 |
|
| |||||||||
Total | 2590.012 | 339 |
|
|
| |||||||||
a. Dependent Variable: teleg | ||||||||||||||
b. Predictors: (Constant), socialca
| ||||||||||||||
Coefficientsaجدول ۴ | ||||||||||||||
Model | Unstandardized Coefficients | Standardized Coefficients | T | Sig. | ||||||||||
B | Std. Error | Beta | ||||||||||||
1 | (Constant) | 1.367 | 1.501 |
| .911 | .363 | ||||||||
socialca | .144 | .013 | .524 | 11.305 | .000 |
a. Dependent Variable: teleg
y=a+bx+error
y=۳۶۷/۱+(۵۲۴/۰*سرمایه اجتماعی)
بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر استفاده از تلگرام بر سرمایه اجتماعی تاثیر میگذارد و رابطه بین متغیر استفاده از تلگرام و سرمایه اجتماعی خطی است.
همچنین با مطالعات داخلی طاهری فرد پیله رود (۱۳۹۵) ، رستمی و همکاران (۱۳۹۳) فتحی پور(۱۳۹۳)، خالدی(۱۳۹۳) ، نجف آبادی و مستمع (۱۳۹۵)، کلانتری و همکاران(۱۳۹۵) که اذهان می دارند کهشبکه های اجتماعی بر شکل گیری سرمایه های اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارند.، مطابقت دارند.
علاوه براین، نتیجه حاصل در راستای پژوهشهای خارجی لی و چن (۲۰۱۴). گیووجوانگ (۲۰۱۴)، لی(۲۰۱۱)، ونفوو جانچو (۲۰۱۷) نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که رابطه معناداری بین استفاده از فیسبوک و بصورت کلی شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی وجود دارد.
فرضیه های فرعی
- فرضیه اول: بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر اعتماد اجتماعی تاثیر دارد.
16 درصد از واریانس اعتماد از طریق تلگرام قابل پیش بینی است و F محاسبه شده برابر با ۶۵.۸۷۱ و سطح معناداری (sig=000) می باشد. فرمول رگرسیون خطی به صورت y=a+bx+error محاسبه می شود و به صورت زیر است:
y=۶۸۸/۸+(۴۰۴/۰*سرمایه اجتماعی)
Variables Entered/Removedaجدول۱
Method | Variables Removed | Variables Entered | Model |
Enter | . | etemadb | 1 |
a. Dependent Variable: teleg | |||||
b. All requested variables entered. | |||||
Model Summary جدول۲ | |||||
Model | R | R Square | Adjusted R Square | Std. Error of the Estimate | |
1 | .404a | .163 | .161 | 2.53238 |
ANOVAa جدول ۳ | ||||||
Model | Sum of Squares | Df | Mean Square | F | Sig. | |
1 | Regression | 422.428 | 1 | 422.428 | 65.871 | .000b |
Residual | 2167.584 | 338 | 6.413 |
|
| |
Total | 2590.012 | 339 |
|
|
|
Coefficientsa جدول ۴ | ||||||
Model | Unstandardized Coefficients | Standardized Coefficients | T | Sig. | ||
B | Std. Error | Beta | ||||
1 | (Constant) | 8.688 | 1.189 |
| 7.305 | .000 |
etemad | .256 | .031 | .404 | 8.116 | .000 |
a. Dependent Variable: teleg
بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر استفاده از تلگرام بر اعتماد اجتماعی تاثیر میگذارد و رابطه بین متغیر استفاده از تلگرام و اعتماد اجتماعی خطی است.
)AslıErtan ۲۰۱۴) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که رابطه معناداری بین استفاده از فیسبوک و اعتماد اجتماعی وجود دارد.
فتحی پور(۱۳۹۳) در پژوهش خود که هدف اصلی این تحقیق فهم رابطه بین سرمایه اجتماعی و استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات (تهران) می باشد به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و اعتماد پرداخته و اذهان می دارد که شبکه اجتماعی بر اعتماد اجتماعی تاثیر معناداری دارد.
- فرضیه دوم: بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر مشارکت اجتماعی تاثیر دارد.
۳۸ درصد از واریانس مشارکت از طریق تلگرام قابل پیش بینی است و F محاسبه شده برابر با ۶۷۶/۲۰۸ و سطح معناداری (sig=000) می باشد. فرمول رگرسیون خطی به صورت y=a+bx+error محاسبه می شود و به صورت زیر است:
y=۱۰۵/۳+(۶۱۸/۰*سرمایه اجتماعی)
Variables Entered/Removeda جدول ۱ | |||||||||
Model | Variables Entered | Variables Removed | Method | ||||||
1 | mosharekatb | . | Enter | ||||||
a. Dependent Variable: teleg | |||||||||
b. All requested variables entered. | |||||||||
Model Summary جدول ۲ | |||||||||
Model | R | R Square | Adjusted R Square | Std. Error of the Estimate | |||||
1 | .618a | .382 | .380 | 2.17664 |
a. Predictors: (Constant), mosharekat
ANOVAa جدول ۳ | |||||||||||||
Model | Sum of Squares | Df | Mean Square | F | Sig. | ||||||||
1 | Regression | 988.655 | 1 | 988.655 | 208.676 | .000b | |||||||
Residual | 1601.357 | 338 | 4.738 |
|
| ||||||||
Total | 2590.012 | 339 |
|
|
| ||||||||
a. Dependent Variable: teleg | |||||||||||||
b. Predictors: (Constant), mosharekat
| |||||||||||||
Coefficientsa جدول ۴ | |||||||||||||
Model | Unstandardized Coefficients | Standardized Coefficients | T | Sig. | |||||||||
B | Std. Error | Beta | |||||||||||
1 | (Constant) | 3.105 | 1.057 |
| 2.938 | .004 | |||||||
Mosharekat | .367 | .025 | .618 | 14.446 | .000 |
a. Dependent Variable: teleg
بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر استفاده از تلگرام بر مشارکت اجتماعی تاثیر میگذارد و رابطه بین متغیر استفاده از تلگرام و مشارکت اجتماعی خطی است.
صفری زاده و زهره ای(۱۳۹۴) در مقاله خود به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین شبکه های اجتماعی و سرمایه اجتماعی وجود دارد، نتایج حاصل نشان می دهد که بین شبکه های اجتماعی و اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
- فرضیه سوم: بنظر میرسد فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی تلگرام بر انسجام اجتماعی تاثیر دارد.
۱ درصد از واریانس انسجام از طریق تلگرام قابل پیش بینی است و F محاسبه شده برابر با ۵۲۵/۴۰ و سطح معناداری (sig=000) نشان می دهد. فرمول رگرسیون خطی به صورت y=a+bx+error محاسبه می شود و به صورت زیر است:
y=۰۷۰/۱۶+(۱۱۵/۰*سرمایه اجتماعی)
Variables Entered/Removedaجدول ۱
Model | Variables Entered | Variables Removed | Method | |||||
1 | ensejamb | . | Enter | |||||
a. Dependent Variable: teleg | ||||||||
b. All requested variables entered. | ||||||||
Model Summary جدول ۲ | ||||||||
Model | R | R Square | Adjusted R Square | Std. Error of the Estimate | ||||
1 | .115a | .013 | .010 | 2.74982 |
a. Predictors: (Constant), ensejam
ANOVAa جدول ۳ | |||||||||||||||
Model | Sum of Squares | Df | Mean Square | F | Sig. | ||||||||||
1 | Regression | 34.214 | 1 | 340.214 | 40.525 | .000b | |||||||||
Residual | 2555.798 | 338 | 7.562 |
|
| ||||||||||
Total | 2590.012 | 339 |
|
|
| ||||||||||
a. Dependent Variable: teleg | |||||||||||||||
b. Predictors: (Constant), ensejam | |||||||||||||||
Coefficientsa جدول ۴ | |||||||||||||||
Model | Unstandardized Coefficients | Standardized Coefficients | T | Sig. | |||||||||||
B | Std. Error | Beta | |||||||||||||
1 | (Constant) | 16.070 | 1.048 |
| 15.331 | .000 | |||||||||
Ensejam | .057 | .027 | .115 | 2.127 | .034 |
a. Dependent Variable: teleg
بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر استفاده از تلگرام بر انسجام اجتماعی تاثیر میگذارد و رابطه بین متغیر استفاده از تلگرام و انسجام اجتماعی خطی است.
طاهری فرد پیله رود (۱۳۹۵) به این نتیجه رسیدند که استفاده از شبکه های اجتماعی نوین بر انسجام اجتماعی تاثیرگذار است و رابطه معناداری دارند.
محدودیت های پژوهش
محدودیت های در اختیار
- پژوهش حاضر برای دانشجویان دانشگاه آزاد تهران غرب(دانشکده مدیریت) در سال ۱۳۹۶ انجام گرفته است.بنابراین در تعمیم یافته ها به دانشجویان در سایر دانشگاه ها باید رعایت احتیاط در نظر گرفته شود.
محدودیت های خارج از اختیار
- حساسیتی که نمونه های پژوهشی بعضاً نسبت به وقت خود داشتند باعث می شد علی رغم پذیرش صمیمانه مسئولین،وقت زیادی جهت هماهنگی برای وقت گرفتن و اجرای پرسشنامه شود.
- محدودیت فضا و نبودن مکان مناسبی برای تکمیل پرسشنامه ها، گاهی تمرکز آزمودنی ها را بر هم می زد و تکمیل پرسشنامه ها را با مشکل مواجه می نمود.
- به دلیل شروع ترم تابستانه و حضور نداشتن نمونه های پژوشی در دانشگاه، تعدادی از دانشجویان فایل پرسشنامه را از طریق تلگرام دریافت و پر می نمودند و عدم حضور فیزیکی در بین آنان اشکالاتی را در نحوه جوابدهی ایجاد می نمود.
- محدودیت پرسشنامه ها در خصوص کلیشه ای بودن پاسخ ها نیز می تواند از دیگر محدودیت های این پژوهش در نظر گرفته شود.
- روش پژوهش حاضر از نوع کمی بوده است و در تبیین نتایج با توجه به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه بهره گرفته شده است و آنگونه که در روش های کیفی یافته ها جمع آوری و تبیین می شود این امکان برای پژوشگر وجود نداشته است.
پیشنهادها
پیشنهادهای کاربردی
- برنامه های متنوع در دانشگاه ها در آشنایی و تشویق دانشجویان به بهره گیری درست و استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی با تاکید بر تلگرام و آگاهی دادن به ایشان در خصوص تاثیرات این شبکه ها بر سرمایه اجتماعی
- بهره گیری مناسب از شبکه های اجتماعی از طریق برگزاری جلسه های هم اندیشی در دانشگاه ها
- آگاهی دادن به دانشجویان در خصوص مدیریت زمان در استفاده از شبکه های اجتماعی و همچنین آگاهی به خانواده ها در خصوص سن مجاز کودکان و نوجوانان برای استفاده از تلگرام و محدود کردن آن ها در رابطه با محتوای قابل استفاده.
- آموزش مربوط به مشاغل، تبادل عقاید، تبادل اطلاعات، هنجارهای مربوط به معاملات در شبکه های اجتماعی، مشارکت های مردمی، گروه های خودیاری و نوع دوستی و روحیه جمع گرایی در برابر فردگرایی و ...بین اعضای شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.
- پنهان کردن روابط خصوصی افراد، زمینه ساز انحرافات اجتماعی برای جوانان می باشد.بنابراین والدین باید با مدیریت صحیح در این خصوص به روابط خصوصی فرزندان خود وارد شوند و آگاهی های لازم را به وی دهند.
پیشنهاده به پژوهشگران آتی
- تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی سایر دانشجویان دانشگاه های دیگر نیز به اجرا گذاشته شود.
- در تعریفی وسیع تر تاثیر تلگرام بر سرمایه اجتماعی در جامعه ای بزرگ تر مثل مناطق شهر تهران یا کرج به اجرا گذاشته شود.
- تاثیر شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی با متغیر های جمعیت شناختی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
منابع
آذری ،غلامرضا . امیدوار ،تابان. (۱۳۹۱)." بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی"
احیایی ،پویان . عدلی پور ،صمد. (۱۳۹۲)." ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺷﺒﻜﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻠﻮب ﺑﺮﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻮاﻧﺎن ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﻳﺰ"
خاکی، غلامرضا(۱۳۸۴).روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی،تهران:انتشارات بازتاب
خسروی، مصطفی .(۱۳۹۵).کارشناس ارشد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طبابایی" شبکه های اجتماعی مجازی و افول سرمایه اجتماعی خانواده "
رحمانزاده ،سیدعلی . حقیقی ، محمدرضا .(۱۳۹۱)." عوامل موثردر افزایش اثربخشی شبکه های اجتماعی مجازی درسازمانهای رسانه ای"
صفری زاده ،انیس. زهره ای ،مجید.کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم مهندسی و فناوری زمان برگزاری (۱۱/۱۲/۱۳۹۴)." بررسی تاثیر عضویت در شبکه های اجتماعی (فیسبوک) بر سرمایه اجتماعی"
طاهری فرد پیله رود (۱۳۹۵)." در پژوهش خود با عنوان "بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی نوین بر سرمایه های اجتماعی"
کاظمی نجف آبادی ،حسنا. مستمع ،رضا.(۱۳۹۵)." تاثیر تبادل اطلاعات شبکه های اجتماعی مجازی (با تاکید بر تلگرام) بر شکل گیری و توسعه بعد فرهنگی سرمایه اجتماعی"
فتحی پور.(۱۳۹۳)." در پژوهش خود با عنوان "شبکه های اجتماعی آنلاین و سرمایه اجتماعی"
فولادگر، مهدی .(۱۳۹۳)." بررسی ارتباط شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی در فضای مجازی"
پژوهش صفریزادهو زهرهای.(۱۳۹۴) ." بررسیتاثیرعضویتدرشبکههایاجتماعی (فیسبوک) برسرمایهاجتماعی "
کلانتری، عبدالحسین . نیک سیرت ،الهام .و باعظم، ریحانه. (۱۳۹۵). "نقش شبکه های اجتماعی در دانش شهروندان ،مطالعه موردی فیس بوک در میان دانشجویان دانشگاه تهران"
میرزایی اهرجانی، (۱۳۸۵)، "پژوهش های کاربردی"
نوغانی، محسن . چرخ زرین ،مرتضی . وعطیه صادقی.(۱۳۹۱). "ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻓﻴﺲ ﺑﻮك ﺑﺮﻛﺎﻫﺶ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﭘﻴﻮﻧﺪي در ﺧﺎﻧﻮاده"
ﻧﻮروزي ﻓﻴﺾ اﻟﻪ ، ﺑﺨﺘﻴﺎر ﻣﻬﻨﺎز.(۱۳۸۸). "ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آن". ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ راﻫﺒﺮد / ﺳﺎل ﻫﺠﺪﻫﻢ / شماره 53 / زﻣﺴﺘﺎن 1388 / صص 249-269
XiaoqianLi ,Wenhong Chen “Facebook or Renren? A comparative study of social networking site use and social capital among Chinese international studentsIn the United States”. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/comphumbeh, 2014
Pei-Wen Fu ,Chi-Cheng Wu, Yung-Jan Cho“What makes users share content on facebook? Compatibility among Psychological incentive, social capital focus, and content type”. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/comphumbeh, 2017
José Atilano Pena-López, José Manuel Sánchez-Santos “Individual social capital: Accessibility and mobilization of resources embedded in social networks”, journal homepage: www.elsevier.com/locate/socnet ,2017
LinwuGu, lgu@iup.edu, Indiana University of Pennsylvania Jianfeng Wang, jwang@iup.edu, Indiana University of Pennsylvani“ HOW DOES SOCIAL CAPITAL INFLUENCE AN ONLINE SOCIAL NETWORK SYSTEM”. Volume 15, Issue I, pp. 217-223, 2014
AslıErtan “THE DETERMINANTS OF SOCIAL CAPITAL ON FACEBOOK”
SCIENCE AND TECHNOLOGY POLICIES RESEARCH CENTER TEKPOL Working Paper Series STPS-WP-11/08,2011
Drula, G. (2015). Sharing Knowledge Inside Network sites. Lex et Scientia, (16), 463-473
Lee, Edward And Powell, Ronan (2011), “Excess Cash Holdings And Shareholder Value”, Accounting And Finance 51, 549–574
Moira Burke and Robert Kraut, Cameron Marlow “ Social Capital on Facebook: Differentiating Uses and Users” Human-Computer Interaction Institute Carnegie Mellon University 5000 Forbes Ave., Pittsburgh, PA 15213 {moira, robert.kraut} @cmu.ed, Facebook 1601 S. California Ave. Palo Alto, CA 94301 cameron@fb.com,2011
Macclurg. Scott, D., (2003), “Social Networks and Political Participation: The Role of Social Interaction in Explaining Political Participation”, Political Research Quarterly, Vol. 56, No. 4
Alexandra Norrish,Nikola Biller-Andorno,Padhraig Ryan,Thomas H. Lee, MD., (2013),”Social Capital Is as Important as Financial Capital in Health Care”
Chad Petersen and Kevin A. Johnston University of Cape Town, Cape Town, South Africa
Telegram.org. (2016). ). Retrieved February 16, fromhttp://www.alexa.com/siteinfo/telegram.org
“The Impact of Social Media Usage on the Cognitive Social Capital of University Students”. Informing Science: the International Journal of an Emerging Transdiscipline Volume 18, 2015
Westlund, Hans (2006),» Social Capital in the KnowledgeEconomyTheory And Empirics”, Produc- tion: LE-TEXJelonek, Schmidt&VcﹺklerGbR, Leipzig, © Springer-VerlagBerlin Heidelberg 2006
Wang, R.; Zhang, J. & Tsuji, Y. (2011). “Examining fan motives and loyalty for the Chinese Professional Baseball League of Taiwan”.Sport Management Review, 14, 347-360
The Effect of Telegram on Social Capital Case Study of Azad University of West Tehran Branch, Faculty of Management
Abstract
Increasing development of modern media and its abilities has made some changes in the world of communication. These changes in the world of communications. These changes have affected the human relations and connections deeply. Changes that are less found in other fields. In cyber social networks telegram is a strong network, which can effect on social values mainly. This research parents the effects of telegram of social values in a descriptive way. Using the Morgan 341 table, statics contain 2890 samples randomly picked. The tool that has boon used to collect information is the Questionnaires 34 with the LIKRET gradation scale, which after its presenting has been confirmed by the coefficient ALFA KRONBAKH 0.823. Analyzing of the data has been done by the Spss application. The results shows that Telegram defects on all three social values factors (trust, partnership, coherence)
Key world: Social values, trust, partnership, coherence.
[2] Aslı Ertan
[3] bridging
[4] bonding
[5] Linwu Gu, Jianfeng Wang,& jwang
[6] José Atilano Pena-López, José Manuel Sánchez-Santos
[7] Pei-WenFu ,Chi-ChengWu,& Yung-JanCho,2017
[8] Xiaoqian Li, Wenhong Chen
[9] Aslı Ertan